مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

امسال برای اولین بار قرار است استان اعتبار محرومیت‌زدایی دریافت و آن را صرف رفع مشکل آب و راه کند

راه کهگیلویه

سیده زهرا عباسی- همشری آنلاین:

کهگیلویه و بویراحمد استانی با 800هزار نفر جمعیت از استان‌های کوچک ایران محسوب می‌شود و از نظر جمعیت و مساحت، رتبه ۲۸ را در بین استان‌های کشور دارد. این استان کوچک و کم جمعیت در میان کوه‌های زاگرس قرار گرفته و همین توپوگرافی منطقه موجب شده است تا سال‌های سال از نظر جاده‌های دسترسی به مناطق دیگر کشور وضع خوبی نداشته باشد. تا همین چند سال پیش کهگیلویه‌وبویراحمد در پایین‌ترین شاخص‌های توسعه از نظر راه قرار داشت به طوری که به اذعان اهالی، مهم‌ترین عامل توسعه‌نیافتگی استان را باید نتیجه همین مشکل دانست. امسال برای اولین بار قرار است کهگیلویه‌وبویراحمد اعتبار محرومیت‌زدایی دریافت کند که به گفته مسئولان استان صرف رفع مشکل آب و راه استان خواهد شد تا حداقل کمی از محرومیت‌های استان کم کند. 

اولین اعتبار محرومیت‌زدایی
مدیر کل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی امسال 495میلیارد تومان اعتبار برای محرومیت‌زدایی از استان تصویب کرده است به همشهری می‌گوید: این اعتبار هنوز رسما از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ نشده است و ما در انتظار ابلاغ هستیم. «محمد علی غفاری فارسانی» با بیان اینکه این، اولین بار است که کهگیلویه‌وبویراحمد اعتباری با عنوان محرومیت‌زدایی دریافت می‌کند، می‌افزاید: این بودجه بین شهرستان‌ها و پروژه‌های عمرانی توزیع خواهد شد. وی تاکید می‌کند: بیشترین سهم از اعتبار محرومیت‌زدایی در حوزه آب و راه هزینه خواهد شد، زیرا محرومیت اصلی استان در این 2 بخش و در حوزه آب آشامیدنی و کشاورزی و راه‌های روستایی و اصلی است. 

1400پروژه عمرانی نیمه‌تمام 
مدیر کل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کل بودجه عمرانی استان امسال 1600میلیارد تومان است، می‌گوید: سال گذشته این بودجه 930 میلیارد تومان بود که امسال رشد خوبی داشته است. 
غفاری فارسانی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی استان از منابع مختلفی تامین خواهد شد، می‌افزاید: کهگیلویه‌وبویراحمد بیش از 1400 پروژه عمرانی نیمه‌تمام دارد که بخش زیادی از بودجه عمرانی و همچنین اعتبار محرومیت‌زدایی صرف تکمیل آن‌ها خواهد شد. به گفته وی، در مجموع 20درصد اعتبار عمرانی استان در حوزه راه خرج می‌شود، زیرا کهگیلویه‌وبویراحمد کوهستانی و محروم است و هنوز کار زیادی تا تکمیل راه‌های اصلی و فرعی آن‌ باقی مانده. 

افزایش 5برابری طول بزرگراه‌ها 
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد البته از افزایش ۵ برابری طول بزرگراه‌های کهگیلویه وبویراحمد در سال‌های اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: طول بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد ۵۰ کیلومتر بود که بعد از سال‌ها تلاش به ۲۵۰ کیلومتر رسیده است. «پژمان نیک اقبالی» با بیان اینکه ساخت بزرگراه بابامیدان- گچساران - بهبهان به طول ۱۴۵ کیلومتر و با سرمایه‌گذاری 2600 میلیارد ریال، مهم‌ترین طرح در حوزه راه طی سال‌های اخیر است،‌ می‌افزاید: بزرگراه بابامیدان - گچساران - بهبهان یک ابرپروژه راهسازی است و ۱۸۷ پل به طول 4274، یک میلیون و ۷۵۰هزار متر مکعب خاک‌برداری، ۱۶ دوربرگردان، 8300 متر مربع دیوار حائل، ۲۲۱ تن آسفالت و بیش از ۲۰کیلومتر گاردریل از بخش‌های مهم عملیات اجرایی این طرح محسوب می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه 1950میلیارد ریال برای ساخت این جاده هزینه شده است، اظهار می‌کند: ۱۰۷ کیلومتر از این طرح ملی و جاده ترانزیتی در کهگیلویه و بویراحمد و بقیه در استان‌های فارس و خوزستان قرار دارد.
نیک اقبالی با بیان اینکه عملیات اجرایی بزرگراه بابامیدان -گچساران- بهبهان در سال 93 آغاز شده است، ادامه می‌دهد:‌ ساخت بزرگراه یاسوج به شیراز با ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از دیگر طرح‌های شاخص بزرگراهی استان است. البته برای تحقق حمل و نقل آسان، نیاز به ساخت بزرگراه‌های جدید و تکمیل طرح‌های در دست ساخت است.

خروج از بن‌بست، به زودی
جاده ملی «پاتاوه- دهدشت» این استان هم قرار است به زودی بهره‌برداری شود. این جاده سال 73 در سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی شد و 136 کیلومتر طول دارد و قرار است خوزستان را به مرکز کشور وصل کند که با بهره‌برداری از آن شاهد کاهش 200کیلومتری مسافت بنادر جنوبی به مرکز کشور هستیم. این مسیر علاوه بر کارکرد ملی، 5 بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش‌های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌کند. کارشناسان خروج شهرستان کهگیلویه از بن‌بست و بهره‌مندی 100روستای مستقر در مسیر از جاده مناسب را از دستاوردهای این طرح می‌دانند. شهرستان کهگیلویه با جمعیت بیش از 135 هزار نفر به دلیل مشکل راه دسترسی نتوانسته توسعه و رشد اقتصادی پیدا کند و همین موضوع مهاجرت بسیاری از اهالی آن را رقم زده است. با بازگشایی جاده دهدشت - پاتاوه شهرستان کهگیلویه به طور کامل از بن‌بست خارج می‌شود و در مسیر ترانزیتی قرار می‌گیرد.

آسفالت 30کیلومتر راه‌ روستایی 
مشکل راه در کهگیلویه‌وبویراحمد علاوه بر استان و شهرهای بزرگ آن، دامن مناطق روستایی راه هم گرفته است به طوری که به گفته مسئولان این استان، یکی از مهم‌ترین مشکلات روستاها، راه است. این در حالی است که کهگیلویه‌وبویراحمد از نظر ترکیب جمعیت روستایی جزو 4 استان اول کشور و میانگین جمعیت روستایی آن ۴۴ درصد از کل جمعیت است. به گفته مدیر کل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد بخشی از بودجه محرومیت‌زدایی امسال به توسعه راه‌ها در استان اختصاص خواهد یافت. همچنین از ابتدای امسال بیش از ۳۰ کیلومتر از جاده‌های بین بخشی و راه روستایی با اعتبار بیش از ۱۰میلیارد تومان، آسفالت شده که از این مقدار ۶ کیلومتر جاده قلعه رییسی به دیشموک، ۳ کیلومتر مسیر شهید پرواز به ده قاضی، ۶ کیلومتر سردره به ده انار و ۶ کیلومتر مسیر دشتک، مورخانی و بناری بوده است. همچنین عملیات اجرای ۶ کیلومتر آسفالت راه روستای ایمورآباد در بخش مرکزی کهگیلویه هم با اعتبار بیش از ۳ میلیارد تومان آغاز شده است و به گفته مسئولان ساخت آن در کاهش تصادف و مهاجرت معکوس به روستا نقش مهمی خواهد داشت. 
با توجه به تصویب اعتبار محرومیت‌زدایی برای کهگیلویه‌وبویراحمد به نظر می‌رسد اتفاقات خوبی در انتظار راه‌های استان باشد. 

کد خبر 609185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha