رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران، پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: همه هیأت‌ها اذعان داشتند پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفته و همه بر جدیت خود برای ادامه مسیر و رسیدن به یک توافق تأکید داشتند، ولی همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی است که باید توسط مراجع تصمیم‌گیری در کشورها مورد تصمیم‌گیری واقع شود.

عراقچی

به گزارش همشهری‌آنلاین، سیدعباس عراقچی، رییس تیم مذاکره کننده ایران، پس از نشست کمیسیون مشترک برجام درباره نشست امروز گفت: دور ششم مذاکرات وین امروز با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به کار خود خاتمه داد. در جلسه کمیسیون مشترک یک جمع‌بندی از مجموعه مذاکرات فشرده‌ای که در هفت هشت روز گذشته صورت گرفت، انجام دادیم.

عراقچی افزود: همه هیأت‌ها اذعان داشتند که پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفته و همه بر جدیت خود برای ادامه مسیر و رسیدن به یک توافق تأکید داشتند، ولی همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی است که باید توسط مراجع تصمیم گیری در کشورها مورد تصمیم گیری واقع شود. پیشرفت ما این دور نسبتا خوب بوده، از جهت این‌که متون به مقدار بسیار زیادی الان آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست، حداقل یک وضعیت کاملا مشخصی دارد و تصویری را از اختلافات نشان می‌دهد و این‌که (اختلافات) در چه مرحله‌ای هستند و این به تصمیم گیران کمک می‌کند که تصمیم درست را اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه مسیری زیادی را تا الان آمده ایم و به اواخر کار نزدیک شدیم، تصریح کرد: ولی باقی‌مانده مسیر، همان‌طور که قبلا عرض کردم، مسیر ساده‌ای نخواهد بود. من امیدوار هستم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرد ان‌شاءالله بتوانیم به توافقی برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود. مواضع ما از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری نکرده و ما خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا، و همینطور راستی آزمایی آنها و بعد بازگشت ایران به تعهداتش در برجام هستیم. وزن مسائلی که حل شده بیشتر است.

عراقچی خاطنشان کرد: گفت‌وگویی که با مدیرکل آژانس داشتم بسیار جامع بود، هم این موضوع (پایان  فرصت یک ماهه تفاهم فنی بین ایران و آژانس) را در برگرفت و هم موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس که باید مورد حل و فصل قرار بگیرد و همین طور نحوه کمک آژانس به پیشرفت مذاکرات، بعضی جاها هست که برخی نکات فنی وجود دارد که توضیحات کارشناسی آژانس می‌تواند راهگشا باشد و همچنین درباره وظایفی که بعد از رسیدن به یک توافق احتمالی آژانس باید ایفا کند، صحبت کردیم. ملاقات جامع بسیار خوبی بود.

وی درباره تمدید تفاهم فنی بین ایران و آژانس هم گفت: این موضوع مهمی است که در تهران تصمیم گیری خواهد شد و من هیچ قضاوتی در این خصوص ندارم.

 عراقچی درباره پایان و نتیجه مذاکرات گفت: واقعا نمی‌توان گفت که دور آینده آیا دور پایانی خواهد بود یا نه ولی من امیدوارم که چنین باشد. اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرند به نظر من دور آینده دور پایانی خواهد بود با این حال فکر می‌کنم، دور سختی خواهد بود. همانطور که بارها عرض کرده ام در این مذاکرات ما اهداف و منافع ملی را دنبال می‌کردیم، حتما هم برای جناب آقای دکتر روحانی و هم جناب آقای دکتر رئیسی آن چه که مهم است، این است که این منافع تامین شود. زمانش خیلی علی‌القاعده نباید اهمیتی داشته باشد، حتما هر چه سریع‌تر باشد، بهتر است. به خاطر این‌که آثار رفع تحریم‌ها هر چه زودتر خودش را نشان دهد.

 رییس تیم مذاکره کننده ایران تصریح کرد: ولی ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌های ملی خود رسیده باشیم و منافع ملی و مواضع اصولی و قطعی نظام که دنبال آن هستیم، محقق شده باشد.  طبیعتا امیدوار هستیم که در همین دولت انجام شود و امیدوار هستیم که هر چه زودتر انجام شود، ولی این ملاک ما برای رسیدن به توافق نیست، ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است. طبیعی است که یکی از مباحث جدی ما در این مذاکرات، ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار آن‌چه که دولت آمریکا در قبال برجام انجام داده، بوده و هست و ما در این خصوص نیازمندیم که به تضمین‌هایی برسیم که به ما اطمینان بدهد آن‌چه دولت گذشته آمریکا انجام داد، یعنی اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج از برجام مجددا رخ نخواهد داد. این خواسته طبیعی ماست و طبیعتا بدون این‌که چنین تضمینی ارائه شود بازگشت به برجام برای ما مقدور نیست.این یکی از مباحث جدی ما بوده و به جاهایی در این خصوص رسیدیم، ولی از جمله مواردی است که باید بیشتر روی آن کار کنیم. 

کد خبر 609002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha