با اجرای طرح «واکسیناسیون عمومی» در برابر ویروس «کرونا»، نخست، پایگاه بهداشت «والفجر» در منطقه ۹ پایتخت به این امر اختصاص یافت.

سوله بحران

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:  محلی که با توجه به کوچکی و دسترسی از طریق خیابان‌های کم‌عرض و پر تردد محله «استادمعین»، مراجعه‌کنندگان را به گلایه و مسئولان را به فکر واداشت. برای همین مکانی مناسب‌تر انتخاب شد تا اهالی منطقه در گروه سنی‌های مختلف با سهولت بیشتری در مقابل کرونا واکسینه شوند. این محل مناسب، همان پایگاه پشتیبانی «مدیریت بحران» یا سوله میدان «فتح» است که اکنون به محل رفت‌وآمد بسیاری از شهروندان تبدیل شده است. سری به این پایگاه می‌زنیم تا در گفت‌وگو با اهالی و مدیران شهری، ابعاد مختلف این جانمایی تازه را بررسی کنیم.  

میدان فتح، پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران منطقه، این روزها مملو از گروه‌های سنی سالمند و میانسالی است که براساس اولویت‌های ستاد ملی «مبارزه با کرونا» و وزارت «بهداشت»، برای تزریق واکسن «کووید ۱۹» به آنجا می‌آیند. گروه‌هایی که تا پیش از این مجبور بودند از خیابان کم‌عرض و پر ازدحام محله استادمعین عبور کنند تا به محل واکسیناسیون منطقه برسند. محلی که فضای زیادی برای پذیرش تا استراحت پس از تزریق واکسن نداشت و صدای اعتراض همسایه‌ها را به سبب ترس از شیوع و انتقال کرونا با تجمع دریافت‌کنندگان واکسن، در آن محوطه بلند کرده بود. اکنون سوله فتح برای واکسیناسیون همگانی انتخاب شده است. سوله‌ای که با سازه‌های فلزی بخش‌بندی شده تا شهروندان ضمن رعایت کامل پروتکل‌ها، با خیالی آسوده واکسن دریافت کنند.

فضایی با مساحت ۵۰۰ مترمربع که اکنون در اختیار کارشناسان بهداشت مرکز غرب تهران و مراقبان سلامت است. شهروندان براساس اعلام پیشین که بیشتر به‌صورت پیامکی است، به مرکز جدید فراخوانده می‌شوند تا در روز و ساعت مقرر، خود را به این پایگاه موقت برسانند و بیرون مجموعه، در بخشی که از پیش تعیین شده است، نوبت خود را دریافت کنند. انتظار برای تزریق واکسن به ۱۰ دقیقه هم نمی‌رسد. چراکه یکی از کارشناسان پایگاه، دقایقی پس از ثبت نوبت آنها، براساس لیست، نامشان را صدا می‌زند. بعد از عبور از راهرویی کوتاه به سالن اصلی تزریق واکسن می‌رسند. صندلی‌های سفید پلاستیکی با حفظ فاصله‌گذاری‌های فیزیکی و بهداشتی، شانه به شانه هم چیده شده‌اند. چند نفری نشسته‌اند و تعدادی هم شاید از استرس، ایستاده‌اند و مدام این سو و آن سو می‌روند. توزیع ماسک و مواد ضدعفونی که از مقررات پایگاه است و یکی از کارکنان وظیفه اجرای آن را برعهده گرفته است. پس از تزریق واکسن، کارشناسان بهداشت، آموزش‌ها و مشاوره‌های ویژه‌ای را با موضوع مراقبت‌های بعد از تزریق واکسن به دریافت‌کنندگان آموزش می‌دهند. سالن اصلی پایگاه تا ساعت ۱۴، پر و خالی از جمعیت می‌شود.

قــرار مــا میدان فتح، سوله بحران

  • دیگر شلوغ نیست

تعیین مکان و اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی در محله‌ها، یکی از شیوه‌های مقابله با کروناست. «اکبر توکلی» از ساکنان محله «شهید دستغیب» که براساس گروه سنی ۶۰ سال، امروز فرا خوانده شده است، می‌گوید: «اینکه در هر محدوده و منطقه، یک دسترسی آسان را برای واکسیناسیون فراهم می‌کنند، به راحتی کار ما و شلوغ نشدن‌های بی‌مورد خیابان‌ها کمک می‌شود. چراکه هم توان راه دور رفتن نداریم و هم بعضی‌ها مانند من خودرو شخصی ندارند که بتوانند راهی مراکز دور شوند. میدان فتح با توجه به حاشیه بودن در منطقه ما، بهترین گزینه بود که انتخاب کردند.» «محمود آیت» نیز برای تزریق واکسن‌دوز اول خود به پایگاه آمده است: «امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که همه واکسن دریافت کنند و از شر این ویروس منحوس خلاص شویم. از خانه‌نشینی و کسادی بازار خسته شدیم.»

«علی رابعی» نیز بر روی ویلچر نشسته است و با کمک پسرش آمده تا واکسن تزریق کند: «برادر من برای تزریق واکسن، تقریباً یک ماه پیش به پایگاه والفجر رفته بود و می‌گفت به قدری شلوغ بوده که از ترس ابتلای به کرونا تا ساعت‌ها بیرون پایگاه معطل مانده بودند. بیرون پایگاه نیز، پیاده‌روی کوچک بود که هم عابران و همسایه‌ها را به دردسر می‌انداخت و هم برای مراجعه‌کنندگان، انتظار را دشوار می‌کرد. خدا را شکر که ما مجبور نشدیم آنجا برویم. به گمانم پیش‌بینی این‌گونه موارد باید بسیار زودتر از اجرای طرح‌ها انجام شود. به هر حال سوله‌های بحران، فضاهایی مشخص هستند که باید در همین موارد به کار گرفته شوند.»

قــرار مــا میدان فتح، سوله بحران

  • مراجعه‌کنندگان دیگر عجله ندارند

 ۶ باجه تزریق واکسن در پایگاه فتح فعال است. «مهین ثابتی» واکسیناتور باجه شماره ۲ می‌گوید: «از صبح تا ظهر یکسره سر پا هستیم و سرگرم واکسن زدن به شهروندان تا هرچه زودتر این طرح واکسیناسیون سراسری به خوبی به پایان برسد. شهروندان با صبر و شکیبایی می‌توانند منتظر اعلام فراخوان گروه سنی‌شان باشند و ضمن همراه داشتن کارت ملی خود در روز مقرر به پایگاه مراجعه کنند. در غیراین صورت، مراجعه‌های خارج از نوبت آنها سبب ازدحام مراکز واکسیناسیون می‌شود و احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.» «پروین حدادی» نیز از مراقبان سلامت پایگاه است و با مشاوره‌های قبل و بعد تزریق واکسن کرونا به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد. او در این‌باره می‌گوید: «افرادی که «آلرژی» شدید دارند یا از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برند، پیش از تزریق واکسن، مشاوره و بررسی می‌شوند تا از بروز مشکل جلوگیری شود. امکان مشاوره در مرکز جدید واکسیناسیون یعنی فتح، بهتر فراهم می‌شود. چراکه دیگر ترس از تجمع و فضای محدود نیست. از سویی چون در اطراف مرکز، فضای لازم برای پارک خودرو وجود دارد، عجله مراجعه‌کنندگان به حداقل رسیده است.»

قــرار مــا میدان فتح، سوله بحران
علیرضا خامسیان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه

  • سوله فتح، محلی مناسب برای واکسیناسیون همگانی

تغییر در محل اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی منطقه ۹ به دلیل فراهم آمدن محل و فضایی بزرگ‌تر و قابل دسترس‌تر از پیش انجام شده است. «علیرضا خامسیان»، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه، با بیان این مطلب می‌گوید: «اوایل خرداد ماه، سوله مدیریت بحران محله فتح با توجه به وسعت مورد نظر و سهولت در دسترسی به‌عنوان مرکز جدید اجرای برنامه واکسیناسیون عمومی منطقه انتخاب شد. این جانمایی در حال حاضر با سرعت و میزان سهمیه‌بندی واکسن‌های منطقه برابری می‌کند. در صورت نیاز، فضاهای بیشتری به اجرای این طرح اختصاص داده می‌شود. بر همین اساس مرکز پیشین، یعنی مرکز بهداشت والفجر در خیابان‌های «آزادی» با سوله فتح تجمیع شد. از سویی، وجود فضاهای وسیع و آزاد در اطراف خیابان‌های حاشیه‌ای این محدوده، دیگر برای مراجعه‌کنندگان مشکل جای پارک و توقف خودرو وجود ندارد. آنها می‌توانند با خیالی آسوده به مرکز مراجعه کنند.» خامسیان هم‌چنین می‌افزاید: «تاکنون از واکسن‌های «اسپوتنیک» و «سینوفارم» استفاده می‌شد که با ورود محموله‌های جدید، امیدواریم روند واکسیناسیون شتاب بیشتری گیرد.»

قــرار مــا میدان فتح، سوله بحران

  • نشانی پایگاه‌های تزریق واکسن کرونا در غرب پایتخت

 مرکز کن شهران: کوهسار، روبه‌روی خیابان یکم شهران، خیابان شهید ادهمی.
کلینیک شهرداری منطقه ۵:میدان صادقیه، فلکه دوم، ابتدای اصفهانی.
سرای محله اکباتان: اکباتان، جنب انجمن آلزایمر.
مرکز سولقان: مرکز خدمات جامع سلامت روستایی

 کلینیک صاحب کوثر: تهرانسر، بلوار گلها، بلوار لاله، پلاک ۲.
گلزار شهدای وردآورد: خیابان طالقانی، حسینیه گلزار شهدای وردآورد.

 دانشگاه علامه طباطبایی: انتهای غربی بزرگراه شهید همت، دانشگاه علامه طباطبایی.
بازار بزرگ ایران مال: انتهای بزرگراه شهید خرازی، ورودی شماره ۲، مجموعه نمایشگاهی ایران مال.

 سوله مدیریت بحران محله فتح:میدان فتح.

کد خبر 608910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha