شورای‌شهر پنجم پس از شکل‌گیری، مصوبه «برج باغ‌ها» را لغو کرد و کمیسیونی در این زمینه شکل گرفت تا اعضای آن پرونده‌های مرتبط با املاک را بررسی و سپس در جلسه علنی درباره باغ بودن یا نبودن ملک تصمیم‌گیری کنند.

زهرا نژادبهرام

در این زمینه حدود ۴۰۰ پرونده در کمیسیون بررسی شد که برخی از آنها در محدوده غرب و از جمله منطقه ۵ قرار داشتند که می‌توان به زمینی با مساحت ۵۸۴‌متر در محله «شهران» اشاره کرد.
پس از طرح موضوع در جلسه علنی شورای شهر، اعضا به باغ بودن آن رأی دادند. البته تأکید شورای‌شهر در زمینه حفظ باغ‌ها، لغو مصوبه برج باغ‌ها نبود و با مصوب کردن طرح‌هایی مانند «پلاک‌کوبی درختان»، «حفظ باغ‌های پیوسته» و «خرید باغ‌ها از سوی شهرداری با درآمد ناشی از جریمه‌های قطع درختان» به دنبال صیانت از «ریه تنفسی شهر» بود. در این زمینه اتفاق‌های خوشی نیز رخ داد.
برای مثال، در منطقه ۵ و محله‌های «کن» و «فرحزاد» با توجه به اینکه باغ‌های پیوسته زیادی وجود دارد، با مصوبه شورای‌شهر طرح‌های «موضوعی» و «موضعی» تصویب شد که پیگیری شهرداری و همکاری اهالی به‌ویژه باغداران، تعدادی زیادی از باغ‌ها از خطر تخریب درامان ماندند و به جای خشک شدن درختان اکنون برداشت میوه از درختان این باغ‌ها ادامه دارد یا شهرداری منطقه توانست با مصوبه خرید باغ‌ها و تبدیل باغ ۵ هزارمترمربعی در «کن» به مرکز تفریحی و خدماتی بدون ایجاد تغییر در فضای کالبدی باغ، این مکان را حفظ کند.
در واقع با اجرای چنین کاری، کن و باغ‌های پیوسته آن با توجه به اینکه حفظ باغ‌ها دغدغه‌شان بود، به خودشان بازگشت و در اختیارشان قرار گرفت.
بنابراین یکی از موضوع‌های مهم شورای شهر، نگهداری از باغ‌های موجود و باقیمانده در تهران بود که اهمیت زیادی داشت و اعضای شورا بدون هیچ‌گونه چشمپوشی در صورتی که شاهد کوچک‌ترین تحرک برای تخریب باغی بودند، به‌طور جدی برخورد می‌کردند.
بر این اساس اجازه داده نشد تا این سرمایه‌ها نابود شود. اگرچه این کار گاهی بازخوردهایی هم داشت و شورای‌شهر شاهد ایجاد تنش در برخی موارد بود، اما در نهایت توانست نسبت به حفظ ۹۰‌درصد باغ‌ها اقدام کند و در راستای تبدیل شهر به شهری زیست‌پذیر و سکونت‌پذیر گام بردارد.

کد خبر 608824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha