شورای شهر ساری که در دوره پنجم به دلیل بازداشت همه اعضا و انحلال شورا یکی از پرحاشیه‌ترین شوراهای کشور بود، با توجه به طولانی شدن روند اعلام رسمی نتیجه انتخابات دوره ششم به نظر می‌رسد از همین ابتدای کار در دوره ششم دچار برخی حاشیه‌ها شده است.

شورای شهر ساری

به گزارش همشهری آنلاین، نتایج انتخابات شورای عمده شهرها و کلانشهرهای کشور اعلام شده و اعضای ششمین دوره پارلمان شهری به شهروندان هر شهر معرفی شدند. اما در مرکز مازندران که شورای آن سال‌های پرحاشیه‌ای را پشت‌سر گذاشته، هنوز مراجع رسمی اقدام به معرفی برگزیدگان شهروندان برای دوره ششم شورای شهر ساری نکرده‌اند. این در حالی است که از عصر روز شنبه فهرستی با عنوان برندگان و اعضای علی‌البدل شورای ششم ساری در فضای مجازی و بسیاری از رسانه‌های رسمی منتشر شده و هواداران نامزدهای پیروز این رقابت انتخاباتی نیز به آن استناد می‌کنند.

بر اساس این فهرست منتشر شده  پرویز شعبانی با ۱۱ هزار و ۵۲۴ رأی، سید حسین یوسفی با ۹۶۱۴ رأی، شهرام ایرجی با ۹۵۳۳ رأی، سید حسن احمدی سقندیکلایی با ۸۷۶۲ رأی، علی عاشقان با ۸۲۹۱ رأی، سبحان بخشی موسی‌کلایی با ۷۵۲۸ رأی، سید ذوالفقار شریفی ایزدی با ۶۹۵۴ رأی، سید رحمان میرشجاعی با ۶۷۱۸ رأی و سید افشین راسخ با ۶۴۲۲ رأی به عنوان اعضای اصلی ششمین دوره پارلمان شهری ساری انتخاب شدند.

حسین وریجی با ۶۴۰۴ رأی، سید مرتضی صالحی با ۵۹۹۴ رأی، محمد ساعی با ۵۸۰۹ رأی، سید محمد آقامیری با  ۵۶۳۹ رأی، دوستعلی دهقان چاچکامی با ۵۴۲۴ رأی و سید احمد میری با ۵۳۳۷ رأی نیز به عنوان اعضای علی‌البدل این شورا معرفی شدند.

اما مسئولان برگزار کننده انتخابات در شهرستان ساری و مازندران با گذشت بیش از ۳۰ ساعت از زمان پایان اخذ رأی و در حالی که نتیجه انتخابات کلانشهرهایی مانند مشهد، تبریز، شیراز و تقریبا تمام شهرهای هم‌تراز با ساری از نظر جمعیت اعلام شده هنوز حاضر به تأیید فهرست منتشر شده نیستند.

شنیده‌ها حاکی است که اختلاف نظرهایی درباره چند صندوق اخذ رأی شورای ششم در ساری وجود دارد که سبب شده هیئت نظارت بر انتخابات استان این فهرست را همچنان تایید نکند و هیئت اجرایی نیز به دلیل ابلاغ نشدن تأییدیه هیئت نظارت نمی‌تواند صحت فهرست منتشر شده را تأیید کند.

فرماندار ساری در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: طبق مقررات باید نتیجه تجمیع آرا به تایید هیئت نظارت بر انتخابات برسد و سپس آن را اعلام کنیم. به همین دلیل تا زمانی که هیئت نظارت نظر نهایی خود را اعلام نکند هیچ فهرستی مورد تایید ما نیست.

عباسعلی رضایی می‌افزاید: تا زمان اعلام نشدن نظر هیئت نظارت هیچ فهرست منتشر شده‌ای را چه در فضای مجازی و چه در رسانه‌های رسمی مورد تایید نمی‌دانم.

پیگیری‌های همشهری آنلاین نشان می‌دهد که با توجه به زمزمه‌های بروز تخلف توسط برخی نامزدها در شورای شهر ساری این احتمال وجود دارد که هیئت نظارت انتقادهایی را به فهرست ارائه شده توسط هیئت اجرایی داشته باشد. در واقع این میزان تأخیر در اعلام رسمی نتایج در حالی که انتخابات شورای شهر ساری به به صورت تمام الکترونیک برگزار شده بود و شمارش و تجمیع آرا نیز کمتر از دو ساعت زمان نیاز داشت از نظر شهروندان منطقی به نظر نمی‌آید و با توجه به پیشینه تخلفات گسترده انتخاباتی در انتخابات شورای پنجم که آن انتخابات را تا مرز ابطال پیش برد، ابهامات مربوط به این انتخابات به دلیل طولانی‌تر شدن تأخیر در اعلام رسمی نتایج در حال بیشتر شدن است.

البته تخلفات مربوط به این انتخابات احتمالا به داخل شعب اخذ رأی ارتباط ندارد. زیرا انتخابات به صورت تمام‌الکترونیک و مکانیزه برگزار شد و شهروندان ساری بدون تعرفه‌های کاغذی رأی به صندوق انداختند که با توجه به الکترونیکی بودن تمام فرآیندهای انتخابات امکان دست بردن در آرا به کمترین حد ممکن می‌رسد. این موضوع را ابوذر قربانی رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران نیز تأیید می‌کند و به همشهری آنلاین می‌گوید: با توجه به الکترونیکی برگزار شدن انتخابات شورای شهر ساری، امکان بروز تخلف در داخل شعبه وجود ندارد و اگر هم تخلف احتمالی در شعبه‌ای رخ داده باشد مربوط به خارج از شعب است.

البته برخی انتقادهای مطرح شده از سوی تعدادی از نامزدها و هواداران آن‌ها به اقدامات انجام شده برای خرید رأی توسط بعضی نامزدها در اطراف شعب است که به حاشیه تکراری انتخابات شورای شهر ساری تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد با این روند شورای ششم ساری از نخستین گام دچار برخی حاشیه‌ها شده که در صورت طولانی‌تر شدن تأیید فهرست منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی این حاشیه‌ها پررنگ‌تر خواهد شد.

کد خبر 608798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha