مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

سیستان و بلوچستان رتبه هفتم تصدی پست مدیریتی زنان کشور را در اختیار دارد.

مدیریت زنان در سیستان

به گزارش همشهری آنلاین، چند سالی است که بهره‌گیری از ظرفیت و توانایی بانوان در مدیریت خرد و کلان مورد توجه دستگاه اجرایی کشور قرار گرفته و دستوری در این زمینه صادر شده است. بر این اساس سیستان و بلوچستان موضوع را در راس و سرفصل برنامه‌های خود قرار داده و اکنون از استان‌های پیشتاز کشور در زمینه بهره‌گیری از زنان توانمند استان برای تصدی امور است.

سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است و در اغلب رتبه بندی‌های توسعه یافتگی، جایگاه پایینی دارد. با این وجود سیستان و بلوچستان در یکی از جدول‌های توسعه یافتگی، جایگاه چشمگیری دارد که این مساله نشان می‌دهد اگر از همه ظرفیت‌های بالقوه استان به درستی استفاده شود می‌توان آینده روشن با چشم‌انداز وسیعی را برای آن متصور شد. این جایگاه مربوط به سپردن امور اجرایی استان به مدیران زن است که اکنون سیستان و بلوچستان را در رتبه هفتم کشوری داده و مساله‌ای بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است.

به‌کارگیری مدیران زن
براساس آمار سرشماری سال ۹۵ تعداد بانوان استان سیستان وبلوچستان درصدی کمتر از جمعیت مردان  استان است. این تفاوت هم در جمعیت روستایی و هم در جمعیت شهری مشهود است.

سیستان و بلوچستان بر اساس آخرین آمارها با ۶۷ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال جوان ترین و ۳ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال کمترین سهم سالمندی را در کشور دارد.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن، جمعیت این استان با ۱۹ شهرستان به ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر شامل ۷۰۴ هزار و ۸۸۸ خانوار رسید که یک میلیون و ۴۰۱ هزار و ۹۳۱ نفر از این تعداد مرد و یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۸۳ نفر زن هستند. بر اساس این سرشماری یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۶۴۲ نفر از مجموع آمار سرشماری استان شامل ۶۸۵ هزار و ۱۶۳ نفر مرد و ۶۶۰ هزار و ۴۷۹ نفر زن در نقاط شهری سیستان و بلوچستان سکونت دارند. همچنین جمعیت  روستایی استان هم  یک میلیون ۴۲۷ هزار و ۳۳۲ نفر است که ۷۱۵ هزار ۶۱۸ نفر را مردان و ۷۱۱ هزار وو ۷۱۴ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

این آمار و همچنین میزان محرومیت استان در همه سطوح نشان از آن دارد که بانوان استان فرصت کمتری برای بروز توانمندی‌های خود در عرصه‌های اجتماعی و مدیریتی دارند. در حالی‌ که بهره‌گیری از توانمندی‌های بانوان هنوز در کل کشور نهادینه نشده چه برسد به اینکه استان محرومی مانند سیستان و بلوچستان بخواهد در این زمینه به شاخص‌های مطلوب دست یابد.

اما جدول آمار بهره‌گیری از زنان توانمند برای تصدی پست مدیریتی کشور نشان از آن دارد که سیستان و بلوچستان سد بزرگی را پشت سر گذاشته و اکنون به جایگاه مهمی دست پیدا کرده است.

آمار رشد مدیریت زنان در استان
مدیرکل امور بانوان  و خانواده استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: نزدیک به ۴ سال است که براساس دستورالعمل قوه مجریه، موضوع سپردن پست‌های مدیریتی استان به زنان توانمند در دستور قرار گرفته است که در این زمینه به شرایط مطلوبی دست پیدا کردیم. اگر بخواهیم همه شاخص‌ها را بر اساس محرومیت استان در نظر بگیریم، درصد رشد استان در این زمینه افزون‌تر از آن است که جدول‌های آمار نشان می‌دهد.

زهرا ابراهیمی بیان کرد: در سطح استانداری‌های کل کشور، فقط ۱۷ زن پست معاون را دارند که نکته قابل توجه در این باره سهم استان از این ۱۷ نفر است. زیرا سیستان بلوچستان تنها استان کشور است که ۲ زن، متصدی پست معاونت استانداری هستند و این مساله موفقیت چشمگیری را برای استان نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: براساس نمودارهای آماری، اکنون از بین ۳ رده مدیران عالی، میانی و پایه؛ ۸/۳ درصد مدیریت عالی استان در اختیار مدیران زن است. همچنین در بخش مدیران میانی این عدد به ۳/۵۰ و در بخش مدیران پایه به ۹/۴۹ می‌رسد. این درحالی‌است که اکنون یک فرماندار و ۵ بخشدار زن هم مدیریت اجرایی برخی از نقاط استان را برعهده دارند.

افزایش رضایت‌مندی شهروندان و ارباب رجوع
مدیرکل امور بانوان  و خانواده استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: رسیدگی به امور اجرایی و پیش بردن کارها از وظایف همه مدیران استان چه مرد و چه زن است، اما برخی مسائل ذاتی‌است و برهمین اساس ظرفیت و حوصله بانوان در مواجهه با ارباب رجوع براساس همان ظرفیت‌های ذاتی که مطرح شد بسیار بیشتر است. همین مساله سبب شده تا اکنون شاهد رضایتمندی بیشتر شهروندان و ارباب رجوع در پیگیری امور اداری و دیگر مسائل باشیم.

تعامل خوب مدیران زن با رسانه‌ها
یک فعال رسانه‌ای در استان سیستان بلوچستان در گفت و گو با همشهری درباره ظرفیت بالا و توانمندی مدیران زن استان اظهار کرد: از زمان جدی‌تر شدن سپردن امور استان به مدیران زن، شاهد رشد چشمگیرتری در توسعه و بهبود شرایط استان هستیم. به نظر بنده زنان در قانونمندی و اجرای آن به صورت ذاتی توان بیشتری دارند زیرا پشتکار و حوصله بیشتری دارند و امور را بهتر جلو می‌برند. به عنوان نمونه رشد چشمگیر معاونت اقتصادی استان، مرهون تلاش‌های بی‌وقفه مدیریت آن است که نتایج آن از اکنون مشهود است و در آینده نتایج بهتری نیز خواهیم دید.

محمد شکوهی فر گفت: مهم‌ترین مساله در بهره‌گیری از مدیران، قبل از موضوع زن یا مرد بودن آنها شایسته‌سالاری است. در انتخاب مدیران زن هم باید شایسته سالاری مدنظر باشد. زیرا هرجا که انتصابات براساس شایسته‌سالاری بوده رشد چشمگیری را شاهد بوده‌ایم. به همین دلیل انتظار می‌رود در انتخاب مدیران زن فقط به پر کردن آمار بسنده نکنیم.

وی درباره به‌کار گیری مدیران زن در روابط عمومی‌های ادارات کل و سایر نهادهای استان نیز افزود: وجود مدیران زن در این پست باعث شده تا تعامل رسانه با نهادها بیشتر شود. از ویژگی‌های مهم این مدیران ارائه اطلاعات دقیق و به موقع به اصحاب رسانه است که این مساله روند کار هم صنفی‌های ما را سریع‌تر کرده است.

کد خبر 608598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha