عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مردم در رابطه با روند واکسیناسیون نگران هستند و اگر دستشان به واکسن از هر طریقی برسد، سعی می‌کنند برای خود و خانواده تهیه کنند. هر کسی هم بر اساس وضع مالی که دارد، این کار را انجام می‌دهد.

واکسن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، دکتر علیرضا ناجی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با در واکنش به اخباری مبنی بر فروش واکسن فایزر در برخی مناطق شهر تهران بیان کرد: گزارش‌هایی که در این رابطه منتشر می‌شود، نشان‌دهنده‌ آن است که چون مردم نسبت به روند واکسیناسیون معترض هستند، به هر طریقی که بتوانند تزریق را انجام دهند، برای خرید واکسن یا تهیه‌ آن به روش‌های غیرقانونی اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: حتی گزارش‌هایی از فروش واکسن فایزر در بخش خصوصی با عددهایی از ۱۰ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان بسته به اینکه چقدر بتوانند از افراد پول بگیرند، وجود دارد و من فکر می‌کنم همه‌ اینها به این موضوع برمی‌گردد که مردم نگران هستند و اگر دست‌شان به واکسن برسد، سعی می‌کنند برای خود و خانواده تهیه کنند.

فرصت‌ها را از دست دادیم

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: یک جنبه‌ دیگر ماجرا هم این است که در حال حاضر افرادی هستند که برخلاف تمام توصیه‌های بهداشتی در جهان، صحبت‌هایی در مورد واکسن نزدن مطرح می‌کنند و حتی در فضای مجازی تعداد زیادی دنبال‌کننده (فالوئر) دارند که هیچ برخوردی با آنها نمی‌شود.

ناجی گفت: درواقع اگر واکسن باشد، طبق توانی که از وزارت بهداشت می‌شناسم، می‌تواند به سرعت این واکسیناسیون را انجام دهد، اما همین که چرا منابع واکسناسیون ما کم است، خود یک بحث جداگانه‌ای است. از فرصت‌هایی که اوایل کووید از دست دادیم و مطالعاتی که به بهانه‌های مختلف در آنها شرکت نکردیم تا اینکه به دلیل تولید داخل، ساده‌انگاری در تولید داخل و امیدواری‌های نابه‌جایی که ایجاد شد، باعث شد تا فرصت‌ها را از دست بدهیم.

وی افزود: تمام اینها دست به دست هم داد و همه اینها به اضافه بدقولی‌هایی که کشورهای مختلف همچون چین و روسیه داشتند، باعث شد که منابع کم شود. همچنین در رابطه با کووکس تقسیم سهم درستی نداشت و همه باعث شد تا روند واکسیناسیون ما مناسب نباشد.

تخلفات در روند واکسیناسیون

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از آنجا که می‌دانستیم امکان دارد این اتفاقات بیفتد، به سمت تولید داخل رفتیم. امیدوارم نتایج فاز ۲ و مخصوصا ۳ واکسن‌ها به زودی منتشر شود و تولید آنها افزایش پیدا کند. چون اینکه به جامعه اطمینان دهیم که این واکسن موثر است، یک مسئله و تولید خود واکسن هم یک مسئله دیگر است. امیدوارم هردوی اینها به خوبی انجام شود و منابع آن در اختیار دولت و وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی  در مورد روند نظارت بر واکسیناسیون اظهار کرد: یک‌سری تخلفات صورت گرفت و سازمان غذا و دارو باید نظارت مناسب به این موضوع داشته باشد و حتی دستور وزیر بهداشت هم این بوده که نظارت‌ها در این زمینه صورت بگیرد و باید از سازمان غذا و دارو پرسید که به چه صورت نظارت‌ها را انجام می‌دهد.

ناجی تاکید کرد: علیرغم این موضوع‌ها و تلاش بسیار زیادی که کادر درمان و وزارت بهداشت انجام می‌دهند، ما در بحث بهداشتی هم باید توجه بیشتری کنیم. در بحث کنترل بیماری و محدودیت‌های اجتماعی هم باید کارهایی انجام شود تا بیماری گسترش پیدا نکند. چون ما در آستانه‌ قرار گرفتن در شرایط تکرار هستیم که در پیک چهارم اسفند اتفاق افتاد. خواهشم این است که کنترل‌ها خیلی باید بیشتر شود تا از گسترش ویروس جلوگیری کنیم.

کد خبر 608560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha