ترکیه قصد دارد تا پایان این دهه با استفاده از موتورهای موشکی ساخت این کشور که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۳ ماموریتی آزمایشی را به سوی ماه را انجام خواهند داد، سفینه‌ای را روی کره ماه بنشاند.

moon

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com سردار حسین ییلدیریم، رئیس «سازمان فضایی ترکیه» (TUA) در یک سخنرانی در «کنفرانس جهانی اکتشاف فضایی» (GLEX) ۲۰۲۱ در سنت‌پترزبورگ روسیه جزئیات برنامه فضایی این کشور را که در فوریه امسال (اسفند) رسما بوسیله رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه رونمایی شد، به بحث گذاشت.

به گفته ییلدیریم، سفینه ماه‌نورد ترکیه که در سال ۲۰۲۸ یا ۲۰۲۹ به فضا پرتاب خواهد شد فرودی نرم بر کره ماه انجام خواهد داد و داده‌های علمی از سطح آن را گردآوری خواهد کرد.

ییلدیریم گفت موشکی که این ماه‌نشین را پرتاب خواهد کرد، در داخل این کشور با استفاده از موتورهای هیبریدی که در حال حاضر در ترکیه در دست ساخت است، تولید خواهد شد. به گفته او برای اطمینان حاصل کردن از آماده بودن این موشک برای پرتاب ماه‌نورد، اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، یک نمونه مقدماتی از این موشک در اواخر سال ۲۰۲۳ به سوی ماه پرتاب خواهد شد.

ییلدیریم گفت: «ما قصد داریم که از موتورهای خودمان برای رساندن سفینه به ماه استفاده کنیم. اما برای این مرحله، سفینه فضایی ما با یک همکاری بین‌المللی به مدار پایین کره زمین فرستاده خواهد شد.»

بر اساس گزارش که خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه منتشر کرده است، ماموریت سال ۲۰۲۳ شامل یک فرود سخت روی ماه خواهد بود که به مهندسان ترکیه کمک خواهد داده‌های لازم برای فرود نرم در اواخر دهه ۲۰۲۰ را به دست بیاورند.

ترکیه همچنین قصد دارد در سال‌های آینده ۳۰ فضانورد را به ایستگاه بین‌المللی فضایی بفرستد تا تجربه‌های علمی انجام دهند.

«برنامه ملی فضایی ترکیه» که در فوریه امسال منتشر شد، همچنین استقرار یک پایگاه فضایی محلی در ترکیه و ایجاد یک سیستم ماهواره ‌ای منطقه‌ای محلی مکان‌یابی و زمان‌یابی را پیش‌بینی می‌کند.

کد خبر 608457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha