ورود بخش نظامی به صنعت خودروسازی کشور، موضوعی است که طی سال‌های اخیر به محل منازعه فعالان این بخش بدل شده‌؛ این در حالی است که صنعتگران معتقدند که جای بخش‌خصوصی در صنعت خودروسازی را نباید تنگ کرد.

محمدرضا نجفی‌منش- رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اتاق بازرگانی تهران، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر این باور است که زمان ورود بخش نظامی به صنعت خودروسازی کشور فرا نرسیده و شاید هیچ‌گاه نیاز به این ورود هم نباشد.

به گفته محمدرضا نجفی‌منش، بخش‌خصوصی فعال در صنعت خودروسازی کشور، هنوز این توانایی را دارد که به این صنعت رشد و بالندگی دهد، از این رو با تنگ کردن جای بخش‌خصوصی در صنعت خودرو، آسیب‌های دیگری به این صنعت و فعالان این عرصه وارد خواهد شد.

وی افزود: در بخش بزرگی از جغرافیای جهان، صنایع نظامی در حوزه مربوط به این بخش فعال هستند و نمونه‌ای سراغ نداریم که به صنعت خودروسازی ورود پیدا کرده باشند، با این حال در ایران هر اقدام متمایزی دور از ذهن نیست، اما توصیه معمول این است که هر بخش به فعالیت و رسیدگی به امور مربوط به خود مشغول باشد و در صنعت خودروسازی نیز اجازه داده شود تا بخش‌خصوصی توان رقابت‌پذیری و تولید خود را حفظ و ارتقا دهد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با این یادآوری که اگر در مسیر فعالیت بخش‌خصوصی در صنعت خودروسازی کشور، سنگ‌اندازی نشود و موانع پیش‌روی واحدهای تولیدی برداشته شود، به طور قطع خودروسازی در کشور توسعه پیدا خواهد کرد، افزود: این در حالی است که سازندگان قطعات مربوط به خودرو، به‌رغم تولید با کیفیت و به موقع، به سختی و در مدت زمان طولانی پول فروش قطعات خود را دریافت می‌کنند و کمبود نقدینگی به یکی از چالش‌های اصلی این بخش تبدیل شده‌است.

نجفی‌منش با تاکید دوباره بر اینکه ورود بخش نظامی و فناوری‌های این حوزه به صنعت خودروسازی کشور، راه‌گشا برای ارتقای این صنعت نیست، گفت: در قانون نیز به صراحت تصریح شده‌است که اولویت فعالیت در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی با بخش‌خصوصی است، بنابراین اگر بخش‌خصوصی قادر به فعالیت در این عرصه‌ها نبود، سایر بخش‌ها می‌توانند قدم جلو بگذارند، اما در حال حاضر توانمندی و ظرفیت بخش‌خصوصی برای ادامه حضور و فعالیت در اقتصاد کشور از جمله صنعت خودروسازی، تحلیل نرفته و اگر مانع‌تراشی‌ها برداشته شود، شرکت‌ها و بنگاه‌های این بخش همچنان آماده فعالیت هستند.

کد خبر 608088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha