یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنان جوانی که سیگار می‌کشند، دو برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری در معرض سکته مغزی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران آمریکایی در این بررسی همچنین نشان دادند که در میان گروهی از زنان جوان که بیشترین سیگار را می‌کشند، خطر سکته مغزی ممکن است تا 9 برابر افزایش یابد.

 پژوهشگران در این بررسی خطر سکته مغزی را در زنان 15 تا 49 ساله که سیگار می‌کشیدند، مورد ارزیابی قرار دادند.

به گفته دکتر جان کول از دانشکده پزشکی مریلند در بالتیمور و سرپرست این تحقیق یافته‌های این بررسی نشان داد که  زنان در حال حاضر سیگاری نسبت به زنانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، 2.6 برابر بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند.

بر اساس نتایج این تحقیق که در نشریه انجمن قلب آمریکا Stroke منتشر شده است، زنانی که بیش از همه سیگار می‌کشند، در معرض بیشترین خطر سکته مغزی قرار دارند.

برای مثال زنانی که 21 تا 39 سیگار در روز می‌‌کشند، 4.3 برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری در معرض سکته مغزی قرار دارند، در حالیکه زنانی که دو بسته - 40 سیگار - در روز می‌‌‌کشیدند، 9.1 برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری در معرض خطر سکته مغزی هستند.

مدت‌هاست که دانسته شده است که سیگارکشیدن خطر سکته مغزی و نیز بیماری‌های دیگری مانند سرطان ریه و سایر انواع سرطان، بیماری ریوی و قلبی را افزایش می‌دهد.
اما کول می‌گوید که تا به حال معلوم نبود که تعداد سیگاری که فرد در روز می‌‌کشد، چقدر خطر سکته مغزی را می‌افزاید.

سکته مغزی به طور معمول در افرادی مسن‌تر از افراد مورد بررسی در این تحقیق رخ می‌دهد، اما پژوهش‌ها نشان داده است که حتی در زنان جوان‌تر سیگار کشیدن خطر سکته مغزی را به شدت افزایش می‌دهد.

پژوهشگران در این بررسی 466 زن در آمریکا را که سیگار می‌‌کشیدند و دچار سکته مغزی شده بودند و با 604 زن با سن، جنس، و نژاد مشابه که سکته نکرده بودند، مورد مقایسه قرار دادند.

 به گفته این پژوهشگران حدود یک پنجم زنان 18 تا 24 ساله در آمریکا سیگاری هستند.

کد خبر 60808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز