مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

وبینار تخصصی "واکاوی دودهه تجربه مردم سالاری محلی در ایران (شورای اسلامی شهر از استقرار تا تکوین)" با حضور مهدی جمالی نژاد؛معاون عمرانی وامورتوسعه شهری وزارت کشور، مرتضیالویری؛ عضوشورای پنجم شهر تهران،اقبال شاکری؛ نماینده مجلس، علی دشتی؛ عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران،حسین ایمانی جاجرمی؛عضوهیات علمی دانشگاه دانشگاه تهران، سیدعبدالرز

واکاوی شورا

به گزارش همشهری آنلاین، در آغاز روح الله فلاحی، دبیر این نشست با اشاره به عدم تمرکز مدیریت محلی در افق تاریخ اداری ایران گفت: مدیریت محلی با انقلاب مشروطه پدیدار شد و انجمن‌های شهر به عنوان مصادیق مهم عدم تمرکزاداره امور شهر را به عهده گرفتند.
وی ادامه داد:بعد از گذشت دو دهه این سوال مطرح می شودکه آیا شوراها به جایگاه شایسته خود که در قانون اساسی آمده رسیده اند یا نه و در واقع نیاز امروز شوراها چیست؟
مطابق این گزارشمهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی و امور توسعه شهری وزارت کشور گفت: یکی از اصلی ترین کارکرد¬های شوراها، سیاست¬گذاری و قانون¬گذاری، برنامه¬ریزی و نظارت بر مسائل شهری و مالی، فنی، عمرانی، تشکیلاتی، بهداشتی و آموزشی بر سازمان شهرداری و نهاد¬های شهر است ولی در بسیاری از مناطق شورا ها وارد مسائل اجرایی می شوند. امروز وظیفه شورای شهر نظارت استولی در بسیاری از شهرهای ما تمرکز شوراها از نظارت به اجرا رفته است. خارج شدن از نظارت و ورود به اجرا شورا ها را محدود و محصور و مشغول در شهرداری می کند.
وی با انتقاد از اجرایی شدن نقش شوراها افزود: یک سری وظایف شوراها نظارتی و یک سری از وظایف شوراها همکاریبا دستگاه های مختلف است. باید قانون فعلی شورا ها را آسیب شناسی کنیم و باید مدلی پویا ارائه کنیم و کارآمدی شورا ها را ارزیابی کنیم. علی رغم اینکه می گوییم باید اختیارات زیادی به شوراها داد و قانون شورا ها را تقویت کرد ولی باید از ظرفیت های فعلی قانون شوراها استفاده کرد چون ظرفیت‌های فعلی نیز به شکل  بهینه استفاده نمی‌شود.
مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به تعارضات قانونی که در دوره اول شوراها وجودداشت اظهار کرد: مساله اصلاح قانون شوراها است نارسایی قانون شوراها باید برطرف شود بسیاری از مشکلات آنجاست. شورا؛ شورای شهرداری نیست وشورای شهر است و الزاما باید تمام امورات شهری را در اختیار بگیرد مساله مدیریت یکپارچه شهری مقوله ای مهم و کلیدی است.
الویری افزود: موضوع دیگر این است که باید الزاما در کلان شهرها شوراهای کوچکتری داشته باشیم تا ارتباط مردم با شوراها قطع نشود و این حلقه همان  شورایاری ها است. بحث دیگر نظارت شوراهای فرادست بر شوراهای پایه است این موضوع باید تعریف و باز تعریف شود. کار شورا برای یک عضو شورا نباید کاری حاشیه ای باشد و باید شغل تلقی شود همانطور که نمایندگی مجلس برای نماینده شغل تلقی می شود.
اقبال شاکری، نمایندهتهران در مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی گفت:طرح مدیریتیکپارچه شهری و روستایی از کمیسیون خارج شده و وارد صحن مجلس شده است. طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها هم تصویب شد و جهت بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است. اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده به نفع شوراها اصلاح شد و به تصویب رسید. وی در ادامه افزود:اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری موضوع مهمی بود زیرا هم اکنون ۱۳۰ هزار پرونده در محاکم قضایی و ماده ۱۰۰ وجود  دارد که این مساله جلسه آخر بررسی خود را در کمیسیون عمران گذراند و وارد صحن می شود.
وی خاطر نشان کرد: حیطه نظارتی شورای شهر گسترده است و با افزایش تعداد اعضای شورای شهر موافقم به شرطی که این کمیت معطوف به افزایش کارایی باشد.
وی در این ارتباط افزود: تشکیل دیوان محاسبات شورای شهر می تواند مفید باشد. سید عبدالرزاق موسوی، رییس شورای شهر شیراز در این نشست گفت: ما قبل از انقلاب هم انجمن¬های شهر را داشتیم و آنچه می¬بینیم برگرفته از قانون انجمن های شهر است. دستور حضرت امام بود که آیین نامه اجرایی شورا ها توسط حضرت امام به تصویب رسید.

کد خبر 608057

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha