مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

سید محمود حسینی، سیاستمدار و استاندار اسبق سیستان و بلوچستان و اصفهان در یادداشتی که در اختیار همشهری گذاشته به موضوع حضور اقوام در انتخابات پرداخته است.

انتخابات

سید محمود حسینی

سیاستمدار و استاندار اسبق سیستان و بلوچستان و اصفهان

ایران رنگین کمانی از اقوام با تنوع مذهبی و فرهنگی را در خود جای داده است. اما مردم آن در طول تاریخ چند هزار ساله کشور همواره همزیستی بالا و در عین کثرت، وحدت داشته‌اند.  برابری در قدرت، ثروت، منزلت و توسعه در همه مناطق کشور از دوران نهضت مشروطیت بروز بیشتری یافت. حال این چهار خواسته در بین اقوام مختلف ایرانی و نیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف، تجلی و احساس نیاز ملموس‌تری دارد. این بخش از ایرانیان که معمولا در مناطق دورتر از مرکز و استان های مرزی زندگی می‌کنند، از حاکمیت انتظار  تحقق این برابری‌ها را دارند. قانون اساسی هم به نحو قابل قبولی این حق را برای آحاد مردم ایران صرف‌نظر از مذهب، قومیت، زبان و محل سکونت به رسمیت شناخته است.انتخابات ریاست جمهوری در ایران به محلی برای بروز انتظارات و مطالبات مردم از حاکمیت و به ابزاری برای بازتاب پیام مردم تبدیل شده است. بنابراین باید زبان مخصوص انتخابات و مفاهیم و نشانه‌های آن را شناخت.
اول، مردم یاد گرفته‌اند با حضور خود پای صندوق‌های رای حرف‌های خود را با زبان رای با نظام مطرح کنند.
دوم،کسانی که در حاشیه قرار گرفته‌اند به این طریق با حاکمیت ارتباط برقرار می‌کنند و علاوه بر بازتاب خواسته‌های خود، پیام‌های متفاوت را منتقل می‌کنند.
اما رویکرد و عملکرد اقوام ایرانی و اهل سنت و همچنین نحوه مشارکت و پیام آنها در انتخابات ریاست جمهوری چگونه خواهد بود؟
یکم؛ تا انتخابات ششم ریاست جمهوری، اهل سنت مشارکت حداقلی تا حد نیمی از مشارکت سطح ملی را داشتند. زیرا احساس می‌کردند نقش موثری در تصمیم‌گیری‌های ملی ندارند
دوم؛ همراهی در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری
مردمان مناطق پیرامونی خصوصا اقوام اهل تسنن، ادبیات نامزد هفتمین دوره انتخابات را متفاوت یافتند و او را منادی تغییر دیدند. برون رفت از فضای بسته و رسیدن به مطالبات انباشته با شعار ایران برای همه ایرانیان که در برنامه‌های آقای خاتمی اعلام شده بود، عامل مشارکت و همراهی آنها در این دوره از انتخابات شد. در انتخابات هفتم میزان مشارکت مناطق قومی مذهبی نسبت به انتخابات قبلی افزایش یافت و به سطح مشارکت کل کشور نزدیک شد.
سوم؛ رضایتمندی
مردم ساکن در مناطق قومی مذهبی در دولت هفتم به بخش‌هایی از مطالبات خود رسیدند. به کارگیری تحصیل‌کرده‌های اهل سنت در مدیریت‌های ارشد استان‌ها، اختصاص ردیف بودجه توازن منطقه‌ای و تکمیل زیرساخت‌های توسعه مناطق محروم، تکریم و احترام به مقدسات اهل سنت، رفع محدودیت‌ها در استخدام‌ها و کاهش فشارها از جمله این  دستاوردها بود. لذا همراهی خود را با این جریان ادامه دادند و در انتخابات یازدهم و دوازدهم نیز رای اول خود را به سبد آقای روحانی ریختد.
چهارم؛ انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم
اینک در آستانه برگزاری انتخابات سیزدهم  باید دید موضوع اقوام در بین برنامه نامزدهای این دوره چگونه بازتاب یافته است. با اینکه دو تن از نامزدها روی دو قوم بزرگ ایرانی یعنی ترک و لر حساب ویژه باز کرده‌اند، اما هیچکدام از نامزدها به جز شعارهای کلی، طرح و ایده موثری برای تامین خواسته‌های برابری طلبانه اقوام و اهل سنت ارائه نداده‌اند. شاید به همین دلیل است که نخبگان این مناطق چشم انداز روشنی از تغییر در مناطق کمتر توسعه یافته برای خروج از بحران نمی‌بینند.

کد خبر 608029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha