پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

اگر به آشنایی با بناهای تاریخی، محوطه‌های باستانی و استفاده از یک راهنمای کامل و جامع برای بازدید از این اماکن تاریخی علاقه دارید، کتاب «آثار تاریخی شمیران؛ لواسان و رودبار قصران» یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای شماست.

كتاب

در این کتاب که از سوی «اداره کل میراث فرهنگی استان تهران» و به قلم ناصر پازوکی طرودی تألیف و منتشر شده جغرافیای تاریخی، محوطه‌های باستانی و بناهای تاریخی و فرهنگی شمیران شامل لواسان و رودبار قصران به تفصیل، معرفی و همراه با تصاویر گویا و تماشایی گردآوری شده است. ابتدای کتاب شامل اطلاعاتی درباره موقعیت و اهمیت جغرافیایی شمیران، تقسیمات کشوری و فرمانداری شمیران، جغرافیای تاریخی و وجه تسمیه رودبار قصران داخل، کوه‌ها و رودها و راه‌های رودبار قصران، اقوام ساکن در طبرستان قبل از مهاجرت آریایی‌ها، تاریخ رودبار قصران از دوره آشوری‌ها و مادها و هخامنشیان تا دوره قاجار است.

سپس آثار باستانی و تاریخی فرهنگی دشت‌لار، لواسان بزرگ و رودبار قصران به‌ترتیب و تفکیک شهرها و روستاهای آنها معرفی شده‌اند که شامل محوطه‌های باستانی، قلعه‌ها، امامزاده‌ها، کاروانسراها، قبرستان‌ها، تپه‌های باستانی، مساجد و حسینیه‌ها، حمام‌ها، کاخ‌ها، مناظر طبیعی، باغ‌ها و دیگر بناهای باستانی تاریخی است. در پایان کتاب فهرست منابع و فهرست محوطه‌ها و بناهای تاریخی فرهنگی شمیران (لواسان و رودبار قصران) و نقشه موقعیت جغرافیایی آثار یاد شده (نقشه باستان شناسی) آمده است.  

کد خبر 608010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha