خودروها در شهر جولان می‌دهند. انگار دیگر به بزرگراه، خیابان، کوچه و پسکوچه قانع نیستند.

پياده رو

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی: حالا نوبت پیاده‌روهاست؛ پیاده‌روهایی که به قرق خودروها درآمده و عابران برای گذر از پیاده‌رو باید مسیر خود را عوض کنند. این معضل کمابیش در همه محله‌ها دیده می‌شود. شاید معابری که پیاده‌روهای کم‌عرض دارند از این معضل دور باشند. اما در محله آسمان‌ها این معضل حسابی خودنمایی می‌کند تا جایی که اهالی را ناراضی کرده و عابران پیاده از نقض حقوق شهروندی گلایه دارند. برای بررسی این معضل و موشکافی زیر و بم ماجرا به محله آسمان‌ها در تکه دوم پایتخت می‌رویم.  

عابران آهسته و بی‌سر و صدا با کمی حواس جمعی از میان خودروهای پارک شده در خیابان عبور می‌کنند. سالمندی که عصازنان به این پیاده‌رو رسیده است می‌گوید: «الان باید به خیابان بروم تا بتوانم به سر کوچه برسم. خیابان هم که خطرناک است و من نمی‌توانم با سرعت راه بروم. هم برای خودم دردسر می‌شود و هم برای رانندگان. پیاده‌رو برای ما عابران پیاده به‌خصوص سالمندان و بچه‌هاست که امنیت داشته باشند. ولی به هر حال انگار زور این خودروها از ما بیشتر است.»

  • پارک خودرو در بخش عقب‌نشینی ساختمان
پیاده‌رو جای پارک نیست!  
محمدمهدی نثاری/شورایار محله آسمان‌ها


پارک خودروها در پیاده‌روها در قسمت شمالی محله بیشتر به چشم می‌خورد. «محمدمهدی نثاری» شورایار محله آسمان‌ها می‌گوید: «با توجه به عقب‌نشینی‌هایی که در خیابان‌های اصلی و فرعی انجام شده، مخصوصاً در خیابان‌های شمالی محله آسمان‌ها، بیشتر دیده می‌شود. از قبل از چهارراه بخشایش به سمت میدان فرحزادی و میدان کتاب، ضلع جنوب خیابان عقب‌نشینی دارد. عقب‌نشینی باعث شده تا فضاهایی آزاد شود و برخی خودرو خود را در این فضا با خیال راحت پارک کنند. در حالی که اینجا پیاده‌رو به حساب می‌آید نه خیابان.» نثاری ادامه می‌دهد: «پیاده‌رو مقابل این عقب‌نشینی‌ها نه تنها هموار نیست و پر از چاله است، بلکه به محلی برای پارک خودرو تبدیل شده. در حالی که این وضعیت پیاده‌روها شایسته هم‌محله‌ای‌های ما نیست.»

  • تعرفه‌های نانوشته

انگار جمله معروف «آسمان همه جا یکرنگ است» اینجا کاربردی ندارد و پارک خودرو در همه پیاده‌روها و در فضایی که به دلیل عقب‌نشینی ایجاد شده، صورت نمی‌گیرد. مثلاً نقاطی که مقابل بانک یا ساختمان تجاری باشد این موضوع دیده نمی‌شود و به عبارتی تعرض به حریم پیاده‌رو صورت نگرفته‌است. معضل در خیابان‌های کم‌تردد پررنگ‌تر دیده می‌شود.

شورایار محله آسمان‌ها موضوع بی‌توجهی به حریم پیاده‌رو را متوجه برخی مالکان می‌داند و می‌گوید: «از بین مالکانی که مقابل ملکشان به دلیل عقب‌نشینی فضایی، ایجاد و به پیاده‌رو افزوده شده است برخی این محدوده عقب‌نشینی را همچنان ملک خود می‌دانند و آن را تصرف کرده‌اند و آنجا به پارکینگ‌ ماشین‌های گذری تبدیل شده. معمولاً نگهبان ساختمان هم سوییچ خودرو را می‌گیرد تا در موارد ضروری بتواند خودرو را جابه‌جا و مسیر را برای پارک خودرو دیگری باز کند.»

ناگفته پیداست که در این شهر که جای پارک حکم کیمیا را دارد، چنین فضایی به پارکینگ دائمی برای خودروها تبدیل می‌شود که هیچ اسم و رسمی ندارد و بین مالک خودرو و نگهبان ساختمان هم مبلغی برای چند ساعت پارک خودرو رد و بدل می‌شود. به گفته نثاری مالکان خودرو معمولاً بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان حق پارکینگ برای پارک در پیاده‌رو می‌پردازند. تصرف پیاده‌رو با پارک خودرو اهالی محله را گلایه‌مند کرده‌است.  

  • عبور مارپیچی از پیاده‌رو

پیاده‌رو جای پارک نیست!  

شهروندان محله بیش از هر چیز از نقض حقوق شهروندی خود ناراضی‌ هستند. نثاری می‌گوید: «پارک خودرو در پیاده‌رو چنان کنار هم و بدون فضای خالی است که معمولاً عابران نمی‌توانند از بین خودروها عبور کنند یا به زحمت فراوان باید راهی پیدا کنند و مارپیچی از بین خودروها رد شوند. عابری که نتواند از پیاده‌رو عبور کند، به ناچار مسیر خود را به خیابان تغییر می‌دهد که کار درستی نیست و خطراتی را برای عابر در پیش دارد.»

  • معضل زمین‌های بایر

معضل کمبود جای پارک خودرو به پارک در پیاده‌رو محدود نمی‌شود. شورایار محله آسمان‌ها از زمین‌های بایر محله می‌گوید که آنها هم کمابیش به محلی برای پارک خودرو تبدیل شده‌اند: «زمین‌هایی که مشکلات حقوقی بین مالکان یا مالک و شهرداری دارد یا به هر دلیلی رها شده، در محله ما هست. پیش از این با درخواست شهروندان و شورایاری، جلو این زمین‌ها نیوجرسی گذاشته شد تا از تصرف این زمین‌ها به‌صورت پارکینگ خودرو جلوگیری شود.

متأسفانه مدتی است این موانع برداشته شده که شهروندان را به دلیل رفت و آمدهای همیشگی خودروها گلایه‌مند کرده است. خودروهایی که در این محدوده پارک می‌کنند بی‌توجه به اینکه این پارکینگ طبق ضوابط پارکینگ عمومی است یا نه، خودرو خود را پارک می‌کنند و بنا به درخواست فردی که مسئولیت پارکینگ را برعهده گرفته، مبلغی را پرداخت می‌کنند.» بی‌نظمی و نابسامانی این زمین‌های خاکی که به محلی برای‌ تردد و پارک خودرو شده اهالی را ناراضی کرده و چشم‌انتظارند تا زودتر تکلیف این زمین‌ها هم روشن شود.  

  • پاسخ مسئول/پارک خودرو در پیاده‌رو تخلف است

«قادر صادقی» شهردار ناحیه ۸ منطقه ۲ پارک خودرو در پیاده‌رو را تخلف می‌داند و می‌گوید: «طبق قانون راهنمایی و رانندگی، پارک خودرو در محدوده پیاده‌رو تخلف است و شامل جریمه می‌شود. شهروندان باید این موضوع را از طریق راهور پیگیری کنند. در ادامه اگر شهروندان با پارک خودرو در معابر روبه‌رو شدند که مالک ساختمان روبه‌رو پیاده‌رو یا نگهبان ساختمان از آنها کرایه پارک خودروطلب می‌کند، موضوع را باید به مراجع قضایی و کلانتری اطلاع دهند تا جلو این نوع کلاهبرداری‌ها گرفته شود.»

  • خبر/قانون اعمال می‌شود
پیاده‌رو جای پارک نیست!  
امین رضاپناه /مسئول اداره تصادفات پلیس راهور منطقه ۲

پارک خودرو در پیاده‌رو خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی است و مشمول جریمه می‌شود. سرهنگ «امین رضاپناه» مسئول اداره تصادفات پلیس راهور منطقه ۲ می‌گوید: «اگر همکاران راهور خودرویی را که در پیاده‌رو پارک شده باشد ببینند حتماً اعمال قانون می‌کنند. اما اینکه در پیاده‌رو موانعی نصب شود که خودرو نتواند به آن وارد شود، باید از سوی همکاران ما در شهرداری انجام شود.» توقف وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت و خودرو در پیاده‌رو ممنوع است و شامل جریمه می‌شود. جریمه توقف خودرو در پیاده‌رو ۴۲ هزار تومان است. سرهنگ رضاپناه توضیح می‌دهد: «پیاده‌راه باید به شکلی طراحی و ساماندهی شده ‌باشد که وسایل نقلیه نتوانند به آن وارد شوند.

طراحی و نصب موانع برعهده کارشناسان شهری است.» به گفته او توقف خودرو در بلوار دادمان، بخشی از بلوار مدیریت و بلوار خوردین هم دیده می‌شود که از سوی مأموران راهور اعمال قانون می‌شود. رضاپناه درباره نمایشگاه‌های خودرو نیز می‌گوید: «برخی از نمایشگاه‌های خودرو هم قوانین را نادیده می‌گیرند و خودرو را در پیاده‌رو پارک می‌کنند که در مورد آنان نیز قانون اجرا می‌شود.»

کد خبر 607984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha