یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

با این که برخی شرکت‌های تولید کننده مواد شوینده با ابتکار‌هایی مانند تولید کف دست شویی توانسته‌اند صرفه‌جویی را به خانواده‌ها هدیه کنند اما حباب قیمت شوینده‌ها همچنان در پرواز است.

برای نمونه قیمت مایع ظرفشویی تولید یکی از برند‌های معتبر از 830 تومان در زمان مشابه سال پیش به 1290 تومان افزایش یافته است.

البته این موضوع به تمام تولیدات تعمیم نمی‌یابد. برای نمونه قیمت برخی تولیدات چندان تفاوتی نسبت به سال پیش نداشته است. برای نمونه قیمت مایع سفید کننده معطر از 430 تومان به 465 تومان رسیده است.

اما به هر حال در مورد شوینده‌ها علاوه بر برچسب قیمت موارد دیگری را هم باید در نظر گرفت.

برای نمونه این روز‌ها برای از بین بردن لکه‌ لباس‌ها از موادی مانند نمک، آب‌لیمو‌ترش، گلیسیرین، سرکه سفید و بالاخره جوش شیرین کمتر استفاده می‌‌شود. به جای این مواد طبیعی، شوینده‌های شیمیایی جای آنها را پر کرده‌اند.

بنابراین برای مصرف صحیح و نگهداری بجا از آنها باید نکاتی را در مورد آنها رعایت کرد. برای نمونه هنگام استفاده از این مواد شیمیایی به ویژه‌ سفید‌کننده‌ها، حتما پنجره‌ای نزدیک به محل شست وشو را باز بگذارید و در صورت وجود هواکش آن‌را روشن کنید.

همچنین برای شست وشوی همراه با این مواد به هیچ وجه از آب داغ استفاده نکنید؛ زیرا بخار آب داغ همراه مواد شیمیایی وارد ریه شما خواهد شد. این مواد منجر به مسمومیت‌های تنفسی می‌شوند.

علاوه بر این، از کار با مواد شیمیایی قابل اشتعال در نزدیکی شعله اجاق گاز بپرهیزید. هر گونه بی‌احتیاطی در این مورد می‌تواند موجب بروز آتش‌سوزی شود.

یکی دیگر از خطر‌های شایع در آشپزخانه‌های ایرانی خطر مخلوط کردن مواد پاک‌کننده به دست افراد خانه‌دار است.

این در حالی است که چنانچه یک محصول شوینده برای پاک کردن سطحی کارساز نباشد، باید ابتدا با دستمال نمدار آن‌را پاک کرده و  سپس از ماده جدید استفاده کرد.

کد خبر 60797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز