مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

یک لایه متالیک شفاف که به افراد امکان دید در تاریکی را می‌دهد ممکن است روزی بتواند عینک‌های معمولی را تبدیل به عینک دید در شب کند.

عینک آفتابی

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین، به گفته‌ی دانشمندان از این فیلم نازک که از نوعی ماده‌ی نیمه رسانا به نام"گالیم آرسنید" ساخته شده است می‌توان برای ساخت حسگرهای مادون قرمز فشرده و انعطاف‌پذیر نیز استفاده کرد.

اگرچه این ایده هنوز در مرحله‌ی مفهومی قرار دارد اما محققان معتقدند در نهایت می‌تواند روزی تبدیل به جایگزینی ارزان و سبک برای عینک‌های بزرگ دید در شب شود که در ارتش و پلیس به کار می‌روند.

این لایه نازک توسط گروهی از محققان استرالیایی و اروپایی ساخته شده است و اطلاعات آن در مجله‌ی Advanced Photonics منتشر شده است.

این فیلم نور مادون قرمز را که در حالت عادی برای انسان‌ قابل مشاهده نیست تبدیل به نور مرئی می‌کند.

محقق اول این تحقیقات دکتر روسیو کاماچو مورالس از دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: این ماده صدها بار از یک تار موی انسان نازک‌تر است.

گالیم آرسنید در ساختاری کریستالی با ضخامت تنها چندصد نانومتر قرار گرفته و نور مرئی می‌تواند از آن عبور کند.

۶ مشخصه عینک آفتابی استاندارد | کدام رنگ برای چشم‌ها بهتر است

این فیلم نازک شباهت‌هایی به عینک‌های دید در شب دارد.

کاماچو مورالس می‌گوید: عینک‌های دید در شب نور مادون قرمز را دریافت می‌کنند و آن‌ را تبدیل به الکترون کرده و نمایش می‌دهند. اما فیلم نازک ما چنین کاری انجام نمی‌دهد این فیلم که نیازی به هیچ‌گونه منبع انرژی ندارد، فوتون‌های نوری که از آن می‌گذرند را تغییر می‌دهد.

یکی از مزیت‌های این فیلم‌های نازک نسبت به فناوری‌های موجود وزن آن است. عینک‌های سنگین دید در شب به طور مثال برای خلبان‌های نظامی ایجاد گردن درد می‌کردند.

کاماچو مورالس می‌گوید: فوتون‌های نور مادون قرمز انرژی بسیار کمی دارند و این بدان معناست که عینک‌های دید در شب ممکن است تحت تاثیر نوساناتی در سیگنال قرار بگیرند برای به حداقل رساندن این نوسانات بسیاری از دستگاه‌های تصویربرداری از نور مادون قرمز از سیستم خنک کننده استفاده می‌کنند اما مزیت نانوفیلم‌ها این است که در دمای اتاق محیط می‌کنند.

اگر فردی عینکی مجهز به این فیلم را استفاده کند در طول روز نیز می‌تواند آنچه که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است را ببیند و علاوه بر آن اطلاعاتی از نورهای مادون قرمز نیز دریافت کند.

کد خبر 607960
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha