سخنگوی سازمان غذا و دارو و مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی گفت:  چیزی که وجود دارد این است که اطمینانم به مراتب بیشتر از آن چیزی که درباره این واکسن وجود دارد چرا که می‌دانم در روند ساخت این واکسن چه اتفاقی افتاده است و چه حساسیت‌هایی برای آن وجود داشته است.

کیانوش جهانپور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا،  کیانوش جهانپور افزود: واکسن‌هایی که در دنیا هم ساخته شد عموما بعد از مرحله اول و دوم کارآزمایی بالینی درکشور خودشان به تولید انبوه رسید، این امر درباره واکسن‌هایی همچون اسپوتنیک وی در روسیه، سینوفارم، سینووایت و کانسینو در چین، بهارات در هند صادق است. البته این امر در خصوص واکسن فایزر نیز وجود دارد، چرا که زمانی که این واکسن هنوز در FTA آمریکا به مرحله تأیید نرسیده بود، تزریق آن در انگلستان شروع شد.

جهانپور ادامه داد: تولید انبوه واکسن به این دلیل رخ می‌دهد که بحث هزینه در اولویت است چرا که به طور مثال در ایران ماهانه چیزی حدود ۵ هزار نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کنند.

کووایران برکت ایمن و اثربخش

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در فاز یک کارازمایی بالینی عوارض و بی خطری واکسن مطالعه می‌شود، گفت:  در فاز دوم مطالعه بی‌خطری و هم زمان ایمنی زایی واکسن مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی ادامه داد: در حال حاضر در مطالعه فاز سه واکسن برکت این امر قابل مشاهده است که چه در مطالعات حیوانی و چه در مطالعات انسانی این واکسن ایمن، بی خطر، کم عارضه بوده و ایمنی زایی هم  ایجاد کرده است.
او با بیان اینکه در  فاز سوم مطالعه این واکسن بیش از نیمی از این افراد به‌طور کامل واکسینه شدند و دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند، بیان کرد: 
می‌بینیم گزارش عوارض گرید یک، گرید دو گرید سه این واکسن از بسیاری از واکسن‌های کرونای دنیا
پایین‌تر است.

اعلام عوارض احتمالی شدید واکسن برکت

جهانپور درباره ایجاد عوارض‌های احتمالی در واکسن برکت و اعلام آن به مردم گفت:  قطعا شجاعت این وجود دارد که اگر این واکسن دارای عارضه‌های شدید بود گزارش آن اعلام شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسن‌های ساخته شده در دنیا از ۷۰ تا ۹۰ درصد دارای اثر بخشی هستند، افزود: این نکته به معنی آن است که ۷ تا ۳۰ درصد از مردم دو هفته پس از تزریق دوم واکسن کرونا ممکن است مبتلا شوند.

جهانپور ادامه داد: آن چیزی که مشهود است آن است که واکسن‌های ۹۶ تا ۱۰۰ درصد از ابتلای شدید و مرگ و میر به بیماری جلوگیری می‌کند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی با بیان اینکه درحال حاضر واکسن کووایران برکت را بسیاری از افراد دریافت کردند، گفت:  ۲۰ هزار نفر در مطالعه فاز سه مورد مطالعه قرار گرفتند و در مطالعه پیش بالینی بر روی ۳ تا ۵ گونه حیوانی مطالعه انجام شده است.

جهانپور با بیان اینکه افرادی هستند که چندین ماه است که این واکسن را تزریق کردند، افزود: ایمنی زایی و اثربخشی این واکسن بر روی دریافت کنندگان آن انجام شده است.

کووایران برکت تا ۹۱ درصد ایمنی بخشی دارد

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی با بیان اینکه تا این لحظه ایمنی زایی واکسن برکت ۸۹ تا ۹۱ درصد برآورد شده است، ادامه داد: ۵۰ درصد اثربخشی واکسن‌ها برای ما کفایت می‌کند به شرطی که ۸۰ تا ۹۰ درصد از مرگ و میر و ابتلا شدید جلوگیری کند.

جهانپور با بیان اینکه در نتایج مطالعات واکسن‌های برکت و پاستور نشان داده شده است که این واکسن‌ها مصون هستند پس ما موظف هستیم در شرایط بحرانی واکسیناسیون را با این واکسن‌ها برای مردم انجام دهیم، گفت: هر کسی هم خلاف این جهت حرکت کند در قبال همه خسارت‌های ناشی از تأخیر یا عدم تزریق هر فرد مسئول خواهد بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره اولویت تزریق واکسیناسیون بیان کرد: برای تزریق، این واکسن فرقی با واکسن‌های دیگر ندارد و این واکسن نیز مانند واکسن های خارجی در ایران مجوز اورژانسی دریافت کرده است.

او افزود: با توجه به اینکه واکسن می‌تواند برای  گروه سنی ۱۸ تا ۷۵ سال تزریق شود طبیعتا منعی برای هیچ گروهی نخواهد داشت و همان طور که واکسن های دیگر تزریق می‌شدند این واکسن نیز در کنار آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واردات واکسن های خارجی همچنان ادامه دارد

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن کرونا افزود: اگر شرکت‌های تأمین کننده خارجی فراز و فرودهای کمتری داشته باشند، قطعا واردات واکسن باز هم وجود دارد و توافقات و تقاضاها برای واردات واکسن همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در خوشبینانه ترین شرایط حداکثر ۴۰ تا ۶۰ درصد بر روی واکسن داخلی حساب کردیم، گفت: طی ماه های ابتدایی به صادرات واکسن ایرانی فکر نمی کنیم چرا که ما برای کنترل بیماری در کشور به شدت به واکسن نیازمندیم.
جهانپور گفت: در هفته حداقل یک تا دو مورد  از
کشورهای آسیایی، آمریکایی و اروپایی به ما درخواست صادرات واکسن ایرانی را می‌دهند، ولی صادرات منوط به این است که یک واکسیناسیون قابل قبولی در سطح کشور انجام شود.

او بیان کرد: قطعا صادرات با قیمتی مناسب و تسهیلات به کشور های دیگر نیز انجام می‌شود تا کشور های دیگر نیز بتوانند با واکسن تولید داخل ما واکسینه شوند.

واکسیناسیون عمومی نیازمند تأیید سازمان جهانی بهداشت نیست

جهانپور درباره تأیید واکسن برکت از سوی سازمان جهانی بهداشت افزود: شرکت سازنده مقالاتی و اطلاعاتی را می توانند در راستای تجاری سازی محصول خود به سازمان جهانی بهداشت و... ارائه کنند و سعی می‌کنند به سمت تأییدی‌های بیشتری گام بردارند.   در ایران مجوز هر واکسنی را که حتی WHO تأیید کرده باشد باید محوز مصرف آن را سازمان غذا و دارو  بدهد.

او بیان کرد: شرکت‌های تولید کننده واکسن برای مارکتینک، تجاری سازی و بازاریابی محصول خود دنبال تأییدی‌های بیشتری هستند و این امور وظیفه ی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه صد ها صفحه اطلاعات و مستندات پیش بالینی حیوانی و مطالعات کارازمایی بالینی این واکسن ها به سازمان غذا و دارو اعلام شده است، افزود: شرکت ها می توانند خلاصه ی این نتایج را در قالب چند صفحه مقاله در مجلاتی که می خواهند منتشر کنند.

بازگشایی مراکز آموزش منوط به واکسینه شدن تعداد قابل توجهی از افراد

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی با اشاره به زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه ها گفت: برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها اگر تا آن زمان تعداد قابل قبولی واکسینه شوند بازگشایی مراکز آموزشی انجام خواهد شد.

جهانپور با بیان اینکه دوز اول واکسن نیز ایمنی حداقلی ایجاد خواهد کرد و با تزریق دوز دوم درصد اثربخشی واکسن بیشتر خواهد شد، تاکید کرد: اما آن چیزی که مطرح است این است که زمانی که از مراوردات اجتماعی صحبت می‌کنیم باید تعداد قابل قبولی از افراد واکسینه شده باشند.

وی در پایان گفت: امیدواریم با این روند تأمین واکسن، در حوزه دانش آموزان، معلمان و دانشجویان به سطح قابل قبولی برسیم تا بتوانیم برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به تصمیم نهایی بگیریم.

کد خبر 607948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha