یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ورشو به مسکو پیشنهاد دسترسی به سیستم سپرموشکی آمریکا را داد که قرار است در لهستان مستقر شود.

شبکه خبری آلمان «ار ت ال» گزارش داد، رادوسلاو سیکورسکی (Radoslaw Sikorski)، وزیر امور خارجه لهستان در مقاله‌ای برای روزنامه لهستان «فاکت» نوشت: «من تایید می‌کنم که پیشنهاد ما به طرف روسی درباره امکان بازرسی از این پایگاه، جدید است.»

در همین حال با وجود انتقاد تند مسکو، سیکورسکی از پیشبرد گفت‌وگو با روسیه سخن گفت. وی تاکید کرد، این سپر جنجال‌برانگیز روسیه را هدف نگرفته است. وی همچنین از «اقدام خونین روسیه» در گرجستان سخن گفت و افزود: «با این وجود وقتی دود جنگ از میان برود، ما همچنان همسایه خواهیم ماند.»

سیکورسکی و دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان در ماه‌های گذشته بارها از امکان بازرسی روس‌ها از تاسیسات سپرموشکی آمریکا سخن به میان آورده بودند. اما آنها شرط انجام این بازرسی‌ها را کنترل تاسیسات نظامی روسیه مطرح کرده بودند.

لهستان و آمریکا روز پنجشنبه بر سر استقرار سپرموشکی ایالات متحده به توافق رسیدند. در شمال لهستان، پایگاه با 10 موشک رهگیر احداث خواهد شد. همراه با تاسیسات راداری مستقر در چک، این تاسیسات بخشی از سیستم جهانی خواهد بود که آمریکا را در برابر حملات احتمالی موشکی محافظت می‌کند. لهستان هم چند راکت دفاع موشکی از تیپ پاتریوت از آمریکا تحویل خواهد گرفت. روسیه این تاسیسات آمریکا را در همسایگی خود تهدید تلقی می‌کند.

تهدید روسیه درباره حمله نظامی
یکی از ژنرال‌های ارشد روسی پیش از این به لهستان درباره انجام حمله نظامی روسیه به این کشور هشدار داده است. آناتولی نوگوویژین (Anatoli Nogowizyn)، معاون ستاد مشترک روسیه به خبرگزاری روسی اینترفکس گفت دکترین نظامی روسیه تحت شرایطی معین اجازه حمله‌ای هسته‌ای را هم می‌دهد.

به گفته وی، به کارگیری تسلیحات هسته‌ای علیه قدرت‌های هسته‌ای یا دیگر متحدان آنها در صورتی که آنها به هر شکلی آن را به کار گرفته باشند، پیش‌بینی شده است. آمریکا قصد دارد سپر موشکی را برای دولت خودش و نه لهستان به کار بگیرد. با استقرار این بخش از سیستم، لهستان خود را یک هدف احتمالی برای حملات نظامی قرار داده است.

کد خبر 60773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز