زمین‌های واقع در حریم شهر تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی و نقشی که به‌عنوان تنفس‌گاه ورودی شهر ایفا می‌کند، اهمیت فراوانی دارند.

حق شهروندان

 همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  در محدوده خدمت‌رسانی شهرداری منطقه ۱۸، ناحیه ۷ چنین موقعیتی دارد و به دلیل آب و هوای خوب، پوشش گیاهی و فضای گسترده مورد توجه‌ است. طبق قانون شهرداری تهران هر نوع ساخت‌وساز در حریم ممنوع است، چراکه این اراضی و پوشش گیاهی برای شهروندان خاصیت تنفس‌گاهی دارد و باعث جریان‌سازی و کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای و تلطیف هوای شهر تهران می‌شود. از این‌رو یکی از برنامه‌های اولویت‌دار مدیریت شهری حفظ و پاسداشت این اراضی و جلوگیری از تغییر کاربری و از بین بردن پوشش گیاهی و فضای سبز آن است، البته چالش‌ها و موانعی در این زمینه وجود دارد که کار شهرداری را دشوار کرده است. برخی با شناسایی خلأهای قانونی دست به کارهایی می‌زنند که به نوعی تضییع حقوق شهروندان است.   «سیدمحمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ تاکید می‌کند که در مقابل هر نوع تغییر کاربری اراضی می‌ایستیم و با مجرمان برابر قانون برخورد می‌کنیم. مانند باغ‌رستورانی به مساحت هزار و ۸۰۰‌مترمربع که کاربری کشاورزی داشته و پس از حکم قضایی تخریب و با متخلف برخورد قانونی شد.

یکی از موفقیت‌هایی که شهرداری منطقه ۱۸ با هدف صیانت از اراضی کشاورزی به دست آورده، دریافت رأی قطعی دستگاه قضایی و دیوان عدالت برای اجرای ماده ۱۰۰ و تخریب یک باغ‌رستوران واقع در فیروزبهرام در محدوده ناحیه ۷ این منطقه  است. سیدمحمد فیاض می‌گوید: «این باغ‌رستوران با مساحت هزار و ۸۰۰‌مترمربع در زمینی که کاربری کشاورزی داشت، ساخته شده بود و سال‌ها غیرقانونی فعالیت می‌کرد. شهرداری منطقه ۱۸ با توجه به حساسیت موضوع و نگرانی از افزایش ساخت‌وسازهای غیرقانونی وارد میدان شد و طی مراحل مختلف توانست با همکاری دادگاه اسلامشهر و دیوان عدالت مجوز تخریب این باغ‌رستوران را کسب و در نخستین فرصت با هماهنگی ضابطان قضایی و مأموران نیروی انتظامی و عوامل حریم‌بان شهرداری منطقه ۱۸ نسبت به تخریب بناهای موجود در این محل اقدام کند و زمین را به حالت سابق برگرداند.»
«سید محمد فیاض» با بیان اینکه حقوق شهروندان را از سودجویان پس می‌گیریم می‌افزاید: «افرادی که به هر طریقی اراضی کشاورزی را به‌صورت غیرقانونی تبدیل به سفره‌خانه، رستوران و... کرده‌اند دیگر نباید خواب و خیال راحت داشته باشند، چراکه شهرداری منطقه ۱۸ با جدیت پرونده‌های بناهای غیرقانونی را از طریق مراجع ذیصلاح دنبال و با کسب دستور مقام قضایی و مجوز مربوط، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی غیرمجاز را یکی یکی تخریب می‌کند و به نفع شهروندان به بافت کشاورزی تبدیل خواهد کرد.»

بالاخره حق شهروندان را پس گرفتیم

  • خریداران اراضی زراعی فریب نخورند

صدور هر نوع جواز ساخت‌وساز در اراضی کشاورزی مغایر با قانون شهرداری و بی‌ارزش است. شهردار منطقه ۱۸، با بیان این موضوع ادامه می‌دهد: «متأسفانه افراد سودجو زمین‌های کشاورزی چندین هکتاری را قطعه‌بندی و با قیمت‌های بالا به افراد مختلف می‌فروشند با این‌ترفند که می‌توانند برای این اراضی جواز ساخت‌ بگیرند. در صورتی که هر نوع تغییر کاربری در اراضی کشاورزی در حریم تهران ممنوع است و اگر کسی با صرف هزینه اقدام به ساخت بنا کند جز ضرر و زیان هیچ عایدی برایش ندارد، چراکه شهرداری منطقه ۱۸ می‌تواند با دستور قضایی و با اجرای رأی ماده ۱۰۰ اقدام به تخریب این بناهای غیرمجاز کند. »فیاض توضیح می‌دهد که در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ با دستور قضایی دادگاه بخش چهاردانگه رفع خلاف ۲ سوله غیرمجاز با کاربری صنعتی اجرایی شده که با تخریب این سوله‌ها که سالیان سال فعالیت داشتند، شهرداری منطقه ۱۸ نشان داد که در راه صیانت از اراضی کشاورزی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید و نمی‌گذارد که زمین‌های کشاورزی نابود شود. »

وی در پاسخ به چگونگی سر بر آوردن باغ‌رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی و باغچه‌های خصوصی در این محدوده می‌گوید: «این مسئله متأسفانه به مدیریت چندگانه در این محدوده مربوط می‌شود. شهرداری تهران برای این‌ اراضی هیچ نوع مجوزی صادر نمی‌کند، مگر مجوز کشاورزی مثل نگهداری و فنس‌کشی. با توجه به تقسیمات کشوری اینجا جزء شهرستان اسلامشهر است، اما از لحاظ راهبردی حریم تهران محسوب می‌شود. متأسفانه شهرداری اسلامشهر به راحتی به مالکان زمین‌ها مجوز ساخت‌وساز می‌دهد و این‌ مسائل را به بار می‌آورد. »

  • زمین‌های کشاورزی در ۲۰ سال گذشته آب رفت!

«شعبان قلی‌نژاد» در یکی از زمین‌های کشاورزی مشغول کار است. او درباره زمین‌های کشاورزی و ساخت‌وسازهایی که نزدیک مزرعه‌اش انجام شده، می‌گوید: «متأسفانه زمین‌های کشاورزی در ۲۰ سال گذشته آب رفته است. بعضی زمین‌های کشاورزی چند هکتاری خود را تفکیک کرده و فروختند تا صاحبان جدید در آن باغچه، رستوران و ویلای شخصی بسازند. زمین‌های کشاورزی به نسبت زمین‌های دیگر ارزان ترند، اما این افراد می‌دانند که از چه طریق این اراضی را با قیمت نجومی به مردم بفروشند. آنها زمین‌ها را در قطعه‌های ۲ تا چند هزار متری تفکیک می‌کنند و از طریق جهاد کشاورزی یا شهرداری مجوز حصارکشی با فنس یا کاشت درخت را می‌گیرند. بعد از چند ماه که آب از آسیاب افتاد و اوضاع آرام شد داخل زمین‌های محصور ساخت‌وساز می‌کنند و به فرض باغ‌رستوران درست می‌کنند. »

بالاخره حق شهروندان را پس گرفتیم
شهردار  منطقه ۱۸
  • نگرانیم که زمین‌های کشاورزی از بین بروند

با «سهیل‌ـ الف» از ساکنان قدیمی روستای فیروزبهرام که به همراه همسرش به سمت خانه می‌رود در خیابان روبه‌رو می‌شویم. سهیل می‌گوید: «بیشتر افرادی که در فیروزبهرام سفره‌خانه و رستوران سنتی دارند ساکن محله نیستند و به فرهنگ و خواسته اهالی توجهی ندارند. » این شهروند ادامه می‌دهد: «اگر پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها اینجا بیایید با چشمان خود می‌بینید که چه تعداد خودرو مدل بالا و میلیاردی در کوچه‌ها و خیابان‌ها پارک شده است. از تیپ و پوشش این افراد مشخص است که از طبقه ثروتمند جامعه هستند و برای خوشگذرانی و تفریح اینجا را انتخاب کرده‌اند. تا زمانی که این زمین‌ها کشاورزی بود و مردم در آن کشت و زراعت داشتند هیچ نگرانی وجود نداشت، اما از موقعی که پای سفره‌خانه‌ها و باغ‌رستوران‌ها به اینجا باز شده اهالی احساس خوبی ندارند و این نگرانی وجود دارد که به مرور دیگر زمین‌های کشاورزی نیز به این شکل از بین بروند، اما شهرداری منطقه ۱۸ نشان داده که نمی‌گذارد تا سودجویان آسوده باشند. »

بالاخره حق شهروندان را پس گرفتیم

  • اجاره‌های نجومی باغ ‌رستوران‌ها

زمین‌های کشاورزی در فاصله کمی تا سفره‌خانه‌ها و باغ‌رستوران‌ها واقع شده، اما فاصله درآمدی کشاورزان با صاحبان این سفره‌خانه‌ها بسیار زیاد است. این‌طور که اهالی برای‌مان تعریف می‌کنند درآمد یک‌ساله یک کشاورز به زحمت به ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان می‌رسد که آن هم به عوامل بسیاری مثل آب و هوا، نوع محصول و... و. بستگی دارد و ممکن است کمتر هم بشود، اما افرادی که اقدام به ساخت و راه‌اندازی باغ‌رستوران یا سفره‌خانه کرده‌اند میانگین روزی ۵۰ میلیون تومان و در ایام خاص و مناسبت‌ها تا ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌توانند درآمد داشته باشند. «اکبرـ‌م» از شهروندان فیروزبهرام در این‌باره می‌گوید: «جالب است که بیشتر افرادی که در زمین‌های کشاورزی فیروزبهرام ساخت‌وساز کرده‌اند مجوزی از شهرداری منطقه ۱۸ ندارند، اما در عوض از شهرداری اسلامشهر و... مجوز دارند. یعنی چون روستای فیروزبهرام چند مدیریتی است اگر شهروندان از دریافت مجوز ساخت‌وساز از شهرداری منطقه ۱۸ ناامید شوند به شهرداری اسلامشهر می‌روند و به راحتی موفق به گرفتن مجوز می‌شوند. »

کد خبر 607718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha