مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
۰ نفر

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: گیاه خرفه، خون ریزی اعضا را قطع کرده و و عطش را برطرف می‌کند.

Purslanes - گیاه خرفه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: خرفه یکی از گیاهان دارویی خراسان جنوبی است که‌ با نام‌های تورک، بقله مبارک، بقله فاطمه، بقله الزهرا نیز شناخته می‌شود. وی افزود: طبیعت آن بسیار سرد و تر است، تب‌بر بوده و عطش را برطرف می‌کند. 

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: این گیاه خون‌ریزی اعضا را قطع می‌کند و برای رفع سوزش مجاری ادراری و مثانه مفید است. 

پویان ادامه داد: برگ آن عوارض کاهش ویتامین C را برطرف می‌کند و پخته شده برگ آن با پیاز برای قطع اسهال صفراوی مفید است. وی با بیان اینکه برگ و ساقه آن با سرکه برای درد کلیه نافع است، تصریح کرد: ضماد  برگ و ساقه آن با روغن گل سرخ برای سردرد و سوختگی آتش نافع است‌. 

پویان با بیان اینکه ضماد آن همراه با عسل در بیماری پیسی مورد استفاده دارد، تصریح کرد: در طب گیاهی اروپا برای سندروم نفروتیک به عنوان مدر مصرف می‌شود. وی افزود: برای اسهال خونی در چین از آن استفاده می‌شود و صیاد برگ آن برای تحلیل ورم اعضا کاربرد دارد. 

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه این گیاه حاوی چربی امگا ۳ است که برای فشار خون و کلسترول بالا مفید است، اظهار کرد: خاصیت ضد سرطان دارد و برگ آن مسکن صفراست. پویان اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: خرفه سبزی حصرت فاطمه (س) است و مصرف آن عقل را زیاد می‌کند. 

وی یادآور شد: دوز مصرف خرفه به صورت گسترده‌ای به شرایط مصرف کننده مربوط است؛ بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که خرفه خشک ۹ تا ۱۵ گرم و خرفه تازه ۳۰ تا ۶۰ گرم مصرف شود؛ مقادیر بیشتر می‌تواند در مصارف موضعی استفاده شود.

کد خبر 607695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha