سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

دستاوردهای دیدار اردوغان و بایدن در حاشیه نشست ناتو می‌تواند ژئوپلتیک منطقه را متاثر کند. اردوغان این دیدار را پربار و صادقانه خواند و به مسائل مطرح شده اشاره کرد.

اردوغان بایدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیوزاجینسی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت که وی در حاشیه نشست ناتو در بروکسل با جو بایدن، همتای آمریکایی خود یک جلسه «پربار و صادقانه» برگزار کرده است.

اردوغان پس از برگزاری اولین دیدار خود با بایدن از زمان انتخابش افزود: «ما معتقدیم مشکل لاینحلی در روابط ترکیه و آمریکا وجود ندارد.» این جلسه که بیش از یک ساعت به طول انجامید پیش از پیوستن سایر روسای جمهور ناتو برگزار شد.

اردوغان با اشاره به گفتگوهای وسیع پیرامون مسائل منطقه‌ای به رابطه دوستانه و قدیمی خود با بایدن اشاره کرد؛ بایدن نیز این دیدار را «یک نشست بسیار خوب» توصیف کرد و افزود در مورد چگونگی پیش برد بسیاری از مسائل بحث‌های مفصلی داشتند.

این در حالیست که پیش از این و در میانه کارزارهای انتخاباتی آمریکا، بایدن با توصیف اردوغان به عنوان فردی «خودکامه» خشم مقامات ترکیه را برانگیخته بود و در اردیبهشت ماه نیز با اعلام  اینکه کشتار جمعی و تبعید ارمنیان در دوران عثمانی «نسل کشی» بوده است -اصطلاحی که روسای جمهور آمریکا از استفاده از آن خودداری کرده‌اند- به این تنش‌ها دامن زده بود.

از دیگر سو به نظر می‌رسد این دو نتوانستند راهی برای حل اختلافات خود بر سر خرید سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته S-400 روسیه توسط ترکیه پیدا کنند. ایالات متحده می‌گوید این فناوری تهدیدی برای ناتو است اما اردوغان گفت دیدگاه او در مورد S-400 مانند گذشته است و آن را به بایدن اعلام کرده است.

اردوغان همچنین خواستار پایان یافتن حمایت ایالات متحده از گروه‌های مسلح کرد سوریه، که ترکیه آنها را تروریست می‌داند شد.

آنکارا همچنین خواستار مشارکت در حفاظت و بهره‌برداری از فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان در هفته‌های آینده شد. رئیس نشست ناتو اعلام کرد در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.

اردوغان با دیگر روسای جمهور اروپا نیز دیدار داشت.

کد خبر 607670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha