شرکت آمریکایی نواواکس روز دوشنبه داده‌های کارآزمایی بالینی نهایی واکسن کرونایش در آمریکا را منتشر کرد که اثربخشی بیش از ۹۰ درصدی آن را در برابر انواع گونه‌های کروناویروس نشان می‌دهد

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز به گفته شرکت نوواکس این بررسی بر روی حدد ۳۰۰۰۰ داوطلب در آمریکا و مکزیک واکسن این شرکت را در مسیر درخواست مجوز اضطراری در آمریکا و کشورهای دیگر در فصل سوم سال ۲۰۲۱ قرار می‌دهد.

به گفته نواواکس، واکسن این شرکت که بر اساس پروتئین‌های کروناویروس است بیش از ۹۳ درصد در برابر گونه‌های غالب کووید-۱۹ که باعث نگرانی دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی بوده‌اند، اثربخشی داشته است.

واکسن‌های بر اساس پروتئین یک شیوه مرسوم ساخت واکسن که در آن از قطعات خالص‌شده ویروس برای تحریک پاسخ ایمنی استفاده می‌شود و از جمله واکسن‌هایی که از این روش استفاده می‌:نند می‌توان به واکسن سیاه‌سرفه و واکسن زونا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

به گفته نواواکس، در طول کارآزمایی واکسن کرونای این شرکت گونه جدید B.1.1.7 کروناویروس برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد و این گونه اکنون به شایع‌ترین گونه ویروس در آمریکا بدل شده است.

دکتر گریگوری گلن، رئیس بخش پژوهش و توسعه نواواکس  گفت این شرکت همچنین گونه‌های کرونا را که در ابتدا در برزیل، آفریقای جنوبی و هند شناسایی شدند، در میان شرکت‌کنندگان در کارآزمایی‌اش یافت.

بیشتر بخوانید:

به گفته گلن، واکسن در میان داوطلبان در معرض خطر بالای عفونت شدید ۹۱ درصد اثربخشی داشت و ۱۰۰ درصد در پیشگیری از موارد متوسط و شدید کووید-۱۹ موثر بود. به گفته گلن، این واکسن همچنین حدود ۷۰ درصد در برابر گونه‌هایی کرونا که که نواواکس نتوانسته بود شناسایی کند، اثربخشی داشت.

گلن گفت: «از لحاظ عملی، بسیار مهم است که این واکسن می‌تواند در برابر ویروسی که به شدت از لحاظ ایجاد گونه‌های جدید در نوسان است، حفاظت ایجاد کند.»

نواواکس گفت این واکسن به طور کلی در میان افراد داوطلب به خوبی تحمل شده بود. عوارض جانبی واکسن شامل سردرد، خستگی و در عضلانی و به طور کلی خفیف بودند. شمار اندکی از شرکت‌کنندگان دچار عوارض جانبی شدند که شدید توصیف شده‌اند.

به گفته نواواکس، این شرکت در مسیر تولید ۱۰۰ میلیون ددوز واکسن در ماه تا پایان سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۱ و و ۱۵۰ میلیون دوز در ماه در فصل چهارم سال ۲۰۲۱ است.

کد خبر 607596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha