توجه به زیرساخت‌های گردشگری، توسعه ریلی و آزادراهی استان و حل بحران آب از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت آینده است

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در فارس

فاطمه عباسی-همشهری آنلاین:

 فارس به عنوان چهارمین استان پهناور کشور با توجه به قرار داشتن در چهارراه ارتباطی شمال، جنوب، شرق و غرب کشور از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردار است. شیراز یکی از شهرهای اصلی گردشگری ایران نیز سالانه میزبان گردشگران فراوانی از داخل و خارج از کشور است. با این حال این استان سال‌هاست که از داشتن راه‌های ارتباطی مناسب محروم است و زیرساخت‌های جاده‌ای آن هنوز تکمیل نیست. با توجه به عقب‌ماندگی‌های استان فارس در حوزه راه و وجود تعداد زیادی پروژه نیمه‌کاره در این استان، به نظر می‌رسد تکمیل این طرح‌ها باید اولویت دولت آینده باشد.  

تکمیل راه‌های نیمه‌تمام
پرویز نعمتی، شهروند شیرازی ساخت پروژه آزادراه شیراز- اصفهان را یکی از اولویت های مردم استان فارس می‌داند و می‌گوید: این آزادراه یکی از مهم ترین آزادراه‌های کشور است و ساخت آن از سال ۹۲ آغاز شده اما وعده‌های مسئولان برای افتتاح هنوز به نتیجه نرسیده و این پروژه نیمه‌تمام لنگ ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است. او اضافه می‌کند: استان فارس بیشترین تصادفات جاده‌ای را دارد و با راه‌اندازی آزادراه اصفهان- شیراز و ۴ بانده کردن جاده‌های منتهی به استان، می‌توان از تعداد این تصادفات کاست.  نعمتی نیمه کاره ماندن پروژه راه ریلی استان را نیز از جمله مشکلات این استان دانسته و می‌افزاید: راه‌آهن شیراز به استان‌هایی مانند یزد، بوشهر و خوزستان نیز مانند بسیاری از طرح‌های حوزه راه‌سازی تکمیل نشده و نیازمند توجه ویژه دولتمردان است.

صنعت جایگزین کشاورزی
سینا مهرزاده از دیگر ساکنان شهر شیراز با بیان اینکه استان فارس تا چند سال پیش یکی از قطب‌های کشاورزی کشور بود، می‌گوید: خشکسالی در سال‌های اخیر باعث شده محصولات کشاورزی و باغی در استان کاهش شدیدی پیدا کند و به تبع صادرات این محصولات نیز کم شده است. بسیاری از کشاورزان با فروش زمین‌های زراعی راهی شهرها شدند و پدیده حاشیه‌نشینی را گسترش دادند و به شغل‌های کاذبی مانند دستفروشی رو آوردند. او معتقد است با راه اندازی و فعال کردن کارخانه‌ها و مراکز صنعتی می‌توان استان فارس را به سوی صنعتی شدن پیش برد و می‌افزاید: اگر صنعت در استان رونق بگیرد، مشکل بیکاری بخش زیادی از قشر جوان در فارس حل می‌شود. در واقع صنعت می‌تواند جایگزین کشاورزی در استان شود و دولت آینده باید این امر را در اولویت قرار دهد.

استفاده از ظرفیت‌های گردشگری
بیتا کاسبان ساکن شهر لارستان نیز به گسترش صنعت گردشگری در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: فارس یکی از استان‌های گردشگرپذیر کشور است و سالانه گردشگران بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این استان دیدن می‌کنند. با این وجود صنعت گردشگری در استان جای کار بسیاری دارد و مسئولان باید از تمام ظرفیت‌های گردشگری فارس استفاده کنند تا هم مشکل بیکاری تا حدی حل شود و هم از این صنعت به درآمدزایی برسیم. او همچنین درباره اولویت انتقال آب به استان می‌گوید: با توجه به خشکسالی‌های گسترده در استان، طرح انتقال آب خلیج فارس به استان فارس که مدت‌هاست مطرح شده اما همچنان بلاتکلیف مانده باید به اجرا برسد تا بخشی از مشکلات کمبود آب در استان برطرف شود.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام
ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه در حوزه راهسازی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان فارس است که دولت سیزدهم باید در نظر داشته باشد. او به همشهری می‌گوید: استان فارس از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه نفت و گاز و کشاورزی برخوردار است اما از هیچ یک به درستی استفاده نشده است. اکنون ۵ هزار و ۱۰۰ پروژه نیمه تمام در استان داریم که نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه است و اگر هر کدام از دولت‌ها به تعهداتشان عمل کرده بودند، این پروژه‌ها روی هم تلنبار نمی‌شد.  او اضافه می‌کند: یکی از مشکلات ما در استان نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی و همچنین راه‌های ریلی است. راه آهن شیراز به گل‌گهر، شیراز به بوشهر، شیراز به خوزستان و شیراز به اقلید یزد از جمله پروژه‌های بزرگ ریلی است که از عقب‌ماندگی جدی رنج می‌برند. آزادراه اصفهان به شیراز هنوز در انتظار پشتیبانی بودجه‌ای است تا به اتمام برسد. عملیات اجرایی آزادراه شیراز به بوشهر چندین بار در فواصل زمانی مختلف آغاز شده اما به علت کمبود اعتبار ادامه پیدا نکرده است. بزرگراه شیراز- فیروزآباد- عسلویه نیز از پروژه‌های بزرگراهی مهمی است که همچنان درگیر کمبود بودجه است.

عدالت در تخصیص بودجه
عزیزی با بیان اینکه دولت آینده باید رویکرد عدالت محور در زمینه بودجه‌ریزی داشته باشد، می‌گوید: استان فارس در کنار سایر ظرفیت‌های بی‌نظیری که اشاره شد، تامین کننده بخش اعظمی از غلات و گندم کشور است اما با وجود تمام این ظرفیت‌ها، نتوانسته نیازهای مردم استان که از نظر شاخص‌های توسعه‌ای در رنج هستند را تامین کند. اکنون در حوزه آب با مشکل جدی به ویژه در شهرهای جنوبی استان رو به رو هستیم و هنوز در این بخش کار شاخصی انجام نشده است. پروژه پتروشیمی که در دولت‌های قبل تصویب شده، همچنان راکد است. طرح بزرگ گلخانه‌ای در استان که می‌تواند احیا کننده صنعت کشاورزی باشد، نیازمند حمایت جدی تر است. همچنین خط انتقال فراورده از سیرجان به شیراز در حوزه نفت و گاز از پروژه‌های جدی استان ماست که انتظار داریم دولت آینده در این حوزه ها تلاش بیشتری داشته باشد.  نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین به مشکل بیکاری در استان اشاره کرده و می افزاید: مشکل اشتغال و بیکاری هم با تکمیل پروژه‌ها تا حدودی حل خواهد شد. بسیاری از کارخانه ها در طول این سال‌ها تعطیل شده یا به دلیل مشکلات اقتصادی رونق سابق را ندارند که بخش قابل ملاحظه‌ای از بیکاری ما ناشی از همین موضوع است. همچنین بزرگترین مزیت استان فارس گردشگرپذیر بودن آن است که می‌تواند برای جمعیت بیکار استان اشتغالزایی کند به شرط آنکه دولتمردان با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، موجب رونق صنعت گردشگری در این استان شوند.  

کد خبر 607495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha