مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

این روزها همه صنایع کوچک و بزرگ کشور و واحدهای تولیدی با مشکل قطعی برق روبه‌رو هستند و این معضل در چهار محال و بختیاری نیز صنعت پرورش مرغ و ماهی را تهدید می‌کند.

قطعي برق

به گزارش همشهری آنلاین، قطعی برق در یکی دو ماه گذشته موجب شده مشکلات زیادی برای بخش‌های مختلف جامعه به‌وجود آید و حتی در مواردی خسارت بار باشد که متاسفانه آماری از این خسارت‌ها وجود ندارد. با این وجود اما صدای بسیاری از تولیدکنندگان از خسارت‌هایی که قطعی برق به تولیدی‌های آنها وارد کرده در آمده است.
چهارمحال و بختیاری مزارع پرورش ماهی سردآبی و مرغداری‌های متعددی دارد که قطعی برق مشکلات و خسارات فراوانی را برای صاحبان آنها به همراه داشته است.

نگرانی‌های دو سویه
مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار همشهری گفت: قطعی برق از مهم‌ترین تهدیدات جدی حال حاضر صنعت پرورش ماهی در استان است که اگر برنامه و مدیریتی برای این معضل وجود نداشته باشد، می‌تواند خسارت سنگینی به این صنعت استان وارد کند.
محمد کریمی ادامه داد: عمده ماهی قابل پرورش در این استان سردآبی است. به همین دلیل مدام باید آب در استخرهای پرورش ماهی پمپاژ شود. پمپاژ آب هم نیازمند برق است و اگر برق قطع شود، بی‌شک پمپاژ آب قطع خواهد شد که باعث افت میزان اکسیژن در آب و در نهایت خفگی ماهی‌ها می‌شود که خسارت آن سنگین است.
وی افزود: برخی از مزارع پرورش ماهی استان به صورت ثقلی هستند. به این معنی که آب از چشمه‌ها و نهرهای بالاتر وارد استخرها و از خروجی آنها خارج می‌شود که در این رابطه نیازی به پمپاژ نیست، اما امسال به دلیل خشکسالی و کمبود آب، استخرهای ثقلی هم نیازمند پمپاژ آب هستند که قطعی برق این مزارع را هم تهدید می‌کند.

اعلام زمان قطع برق
مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری با بیان اینکه اغلب مزارع پرورش ماهی مجهز به ژنراتور هستند بیان کرد: خوشبختانه تا کنون گزارشی از تحمیل خسارت در استان نداشتیم اما قطعی برق همچنان تهدیدی جدی برای این صنعت پردرآمد استان است.
کریمی افزود: مدیریت و تامین برق مزارع پرورش ماهی زیر نظر آب منطقه‌ای استان است. به همین دلیل برای اینکه جلوی هرگونه خسارت را بگیریم هم با آب منطقه‌ای و هم با شرکت توزیع برق نامه‌نگاری کرده‌ایم تا زمان و میزان ساعت قطعی برق را به مدیران مزارع پرورش ماهی استان اطلاع رسانی کنند.
با وجود این، وی درباره اینکه آیا قطعی برق در استان براساس اطلاع رسانی صورت می‌گیرد یا خیر، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

وضعیت مشابه برای مرغداری‌ها
معاون امور دام جهاد کشاورزی استان چهار محال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: قطع شدن برق باعث مختل شدن کار پرورش مرغ در هر واحد مرغداری می‌شود، زیرا تهویه دائمی هوای مرغداری‌ها امری الزامی و این مساله نیازمند برق است. اگر این سیستم از کار بیفتد خسارت سنگینی به مرغداری‌ها وارد خواهد ساخت.
سام مردانی بیان کرد: طبق دستورالعمل دولت، شرکت توزیع برق باید برای قطعی برق زمان‌بندی‌ مشخصی را تدوین کند و آن را در اختیار صاحبان صنایع قرار دهد تا صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی مانند مرغداری‌ها بتوانند ساعات قطعی برق را مدیریت کنند.
وی ادامه داد: همه مرغداری‌های استان مجهز به ژنراتور هستند و در موارد قطعی برق، این مولدها را روشن می‌کنند تا کار پرورش مرغ با مشکل مواجه نشود.
مردانی گفت: به هرحال قطعی برق یک تهدید جدی برای صنایع است و حتما این مشکل باید رفع شود.
وی نیز درباره اینکه آیا شرکت توزیع برق طبق دستورالعمل دولت با اطلاع قبلی برق واحدها را قطع می کند یا نه، اظهار بی اطلاعی کرد.

کد خبر 607487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha