مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

رهاسازی زباله و نخاله‌های ساختمانی در زنجان‌رود، وضعیت محیط زیستی این رودخانه و شهر زنجان را بحرانی کرده است.

زنجانرود

پوپک قاسمی-همشهری آنلاین

رودخانه زنجان‌رود در شهر زنجان یکی از فرصت‌هایی است که به دلیل بی‌توجهی در ساماندهی به تهدید تبدیل شده است. وضعیت کنونی این رودخانه علاوه بر آلودگی ظاهری، تهدید محیط زیستی برای بهداشت و سلامت شهروندان زنجانی به شمار می‌رود. طرح ساماندهی زنجان‌رود از سال 90 مطرح شده اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.

آلودگی رودخانه با زباله

یکی از شهروندان زنجانی در این باره عنوان می‌کند: بستر رودخانه زنجان رود انباشته از نخاله و زباله است و این تهدیدی برای سلامت بهداشت شهری و شهروندان است. سعید اشرفی می‌افزاید: آزادسازی بستر رودخانه زنجان‌رود از دست افرادی که سالیان طولانی است در آن کشت و زرع کرده یا ابنیه ساخته‌اند از بزرگترین مشکلات ساماندهی آن است. وی عنوان می‌کند: زنجان‌رود می‌تواند به یک فرصت برای شهر زنجان تبدیل شود و با برنامه ریزی اصولی، فضای شهری مفرحی برای شهروندان فراهم کرد.

 واگذاری به پیمانکار

شهردار زنجان با عذرخواهی از شهروندان زنجانی به دلیل وضعیت پر از زباله زنجان‌رود می‌گوید: برای ساماندهی زنجان‌رود نیاز به سرمایه‌گذاری داریم تا بتوانیم مجموعه‌ای راه اندازی کنیم که مردم از حضور در کنار این رودخانه لذت ببرند. حبیب الله ملایی یگانه با بیان اینکه متأسفانه با هربار بارندگی زباله‌های زیادی در اطراف پل میربهاءالدین انباشت می‌شود، می‌افزاید: قرار بود از چند ماه گذشته طرح ساماندهی زنجان‌رود که 3 پل تاریخی شهر در مسیر آن قرار دارد، آغاز شود. حتی در این زمینه رایزنی‌هایی با مسئولان یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری کشور شده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

 انباشت نخاله‌ها

ملایی یگانه عنوان می‌کند: در بخش آزادسازی حریم رودخانه نیز اقداماتی صورت گرفته است و ما سعی کردیم  نخاله‌ها و زباله‌های موجود را تا حد امکان پاکسازی کنیم اما نیاز به مشارکت همگانی داریم و مردم باید با رعایت توصیه‌ها، نخاله‌های خود را در این مسیر رها نکنند.

شهردار زنجان با بیان اینکه آب‌های سطحی، زباله‌ها را وارد این رودخانه می‌کند، می‌افزاید: متاسفانه مردم نیز نخاله‌های ساختمانی را در مسیر این رودخانه رها می‌کنند و امروز مسیر رودخانه نیاز به لایروبی‌های مداوم دارد.

وی می‌گوید: البته برای سامان دادن پل‌های میربهاءالدین، سردار و سیدمحمد برنامه‌های مهمی داریم. یکی از این برنامه‌ها ایجاد پیاده‌راهی زیبا از سه‌راهی بیجار تا خود این 3 پل تاریخی که در مسیر زنجان‌رود است تا شهروندان و گردشگران از این مسیر پیاده‌روی استفاده کنند و بتوانیم با ورود جمعیت این اثرهای تاریخی را احیا کنیم. ملایی یگانه تاکید می‌کند: هر چند ما اقدامات زیادی انجام دادیم اما هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده آلی که برای ساماندهی این فضا در نظر داریم، فاصله زیاد است. امیدواریم با تخصیص اعتبار مناسب و مشارکت ارگان‌های مربوطه هر چه سریعتر این رودخانه ساماندهی شود. وی با تاکید بر جلسه تشکیل شده در استانداری برای رسیدگی به این موضوع، می‌گوید: در آن جلسه موظفی‌های دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف مشخص شد و استاندار تاکید کرد کمیته‌های مختلف برای پیگیری ساماندهی زنجان‌رود تشکیل شود.

 نیاز به مشارکت همگانی

استاندار زنجان نیز با اشاره به ضرورت ساماندهی هر چه سریع زنجان‌رود عنوان می‌کند: امیدواریم با همکاری همگانی بتوانیم این مطالبه مردمی را به انجام برسانیم. فتح الله حقیقی تاکید می‌کند: برای حل معضل زنجان‌رود باید همه پای کار باشند تا مشکلات در این زمینه رفع شود زیرا زنجیره مشکلات وابسته به هم نمی‌گذارد اقدامات دستگاه‌ها به نتیجه برسد. وی با اشاره به اینکه اقدامات عملی در این زمینه شروع شده ولی کافی نیست می‌افزاید: باید سرعت ساماندهی افزایش یابد و امیدواریم که برنامه‌هایی که تدوین شده با سرعت بیشتری اجرایی شود. استاندار زنجان به پیشنهاد شهرداری زنجان برای لایروبی زنجان‌رود با کمک دستگاه‌های اجرایی تاکید می‌کند و می‌گوید: برای مسئله بالا آمدگی آب در زنجان باید جلسه ویژه‌ای برگزار و پروژه‌ها با اولویت‌بندی مشخص اجرایی شود.

کد خبر 607253

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha