منطقه ۲۱ در زمینه ورزش «بانوان»، همواره از مناطق پیشتاز تهران بوده است.

فرش سبز

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:  جدا از موفقیت‌ها و قهرمانی‌های بانوان ورزشکار منطقه در رشته‌ها و مسابقات مختلف، این منطقه در راه‌اندازی بسیاری از رشته‌ها نیز به‌ویژه در محدوده غربی پایتخت، نخستین است یا در بین نخستین‌ها جای دارد. از جمله می‌توان به رشته «فوتسال» اشاره کرد که در غرب تهران برای نخستین بار در محله «چیتگر» راه‌اندازی شد. اکنون نخستین آکادمی و باشگاه فوتبال بانوان غرب با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲۱ در محله «تهرانسر» شروع به فعالیت کرده است. باشگاهی رسمی که هم در رشته فوتبال آقایان و هم در رشته فوتبال بانوان فعالیت می‌کند. در گذشته و پیش از شیوع «کرونا» یک آکادمی فوتبال بانوان در منطقه ۲۱ فعال بود، اما این‌بار شاهد فعالیت یک باشگاه رسمی فوتبال برای بانوان هستیم که علاوه بر آموزش و آکادمی، تیم‌داری هم می‌کند و قرار است اوایل تیرماه با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۲۱ میزبان یک تورنمت ۴ جانبه کشوری در زمین چمن بوستان بانوان تهرانسر باشد. در ادامه با نخستین باشگاه فوتبال بانوان منطقه ۲۱ و غرب تهران بیشتر آشنا می‌شویم.

مدیرعامل تنها باشگاه فوتبال بانوان غرب تهران درباره چگونگی شکل گرفتن این پایگاه ورزشی در محله تهرانسر به همشهری محله می‌گوید: «از رده سنی کودکان تا بزرگسالان در زمینه فوتبال بانوان و آقایان فعال هستیم. باشگاه ما در فدراسیون فوتبال نیز ثبت رسمی شده است و باشگاه فرهنگی ورزشی «فدک فاتح زرین» نام دارد که البته بیشتر با نام «فدک فاتح» یا «فدک» شناخته می‌شود. این باشگاه در سال ۱۳۷۷ به همت «علی جلالی» که در تیم جوانان باشگاه «نفت‌تهران» مربی «علیرضا بیرانوند» هم بود، تأسیس شد و در زمینه فوتبال آقایان فعالیت می‌کرد. پس از وقفه‌ای که در فعالیت این باشگاه رخ داده بود، دوباره آن را فعال کردیم. از زمانی که به مدیرعاملی باشگاه منصوب شدم، تصمیم گرفتم تا برای نخستین بار فوتبال بانوان را نیز راه‌اندازی کنم. آقای جلالی به‌عنوان مربی تیم فوتبال آقایان در باشگاه فعالیت دارد. ما نخستین پایگاه «فوتبال چمنی بانوان» تهران در منطقه ۲۱ و غرب تهران هستیم. در زمینه فوتسال بانوان، تیم‌های زیادی فعالیت دارند، اما در فوتبال روی چمن بانوان تا پیش از این باشگاهی فعال نبوده است.»

  • شناسایی و پرورش استعدادهای برتر

«سحر توکلی» یکی از اهداف اصلی این باشگاه را شناسایی و معرفی استعدادهای برتر منطقه در فوتبال مردان و زنان و معرفی آنها به باشگاه‌های بزرگ می‌داند و می‌افزاید: «آکادمی و تیم فوتبال بانوان، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۵ تا ۷ عصر، در زمین چمن بوستان بانوان تهرانسر تمرین می‌کند. پس از آنکه بوستان بانوان تعطیل می‌شود، تمرین تیم و آکادمی آقایان از ساعت ۸ تا ۹ و ۳۰ دقیقه شب روزهای یکشنبه و سه‌شنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود. علاوه براینکه در مسابقات مختلف بانوان و آقایان شرکت می‌کنیم، بچه‌های با استعداد هم به دیگر تیم‌ها معرفی می‌شوند. تاکنون چند بازیکن به تیم‌های پایه «پیکان»، «سایپا»، «بادران»، «استقلال» و «پرسپولیس» معرفی شده‌اند. در مجموع تاکنون ۵ خروجی از آکادمی پسران به تیم‌های بزرگ راه یافته‌اند. در بخش فوتبال دختران نیز امیدواریم بتوانیم استعدادهای برتر را شناسایی و به تیم‌های دیگر معرفی کنیم. مربی تیم بانوان مریم سیف است که در دسته اول فوتبال بانوان مربیگری می‌کند.»

فرش سبز زیرپای بانوان فوتبالیست

  • ۷۰ فوتبالیست خانم و آقا

توکلی با تأکید بر اینکه فوتبال بانوان از خردادماه فعالیت‌اش را آغاز کرده است، از استعدادهای خوبی که در منطقه وجود دارد خبر می‌دهد: «نخستین جلسه فوتبال بانوان ما از ۱۹ خردادماه با ۳۰ بازیکن آغاز شد. تعداد اعضای فوتبال پسران ۴۰ نفر است. استعدادهای بسیار خوبی در فوتبال پسران و بانوان داریم. در بین بانوان «رضوان پولادوند» از جمله استعدادهای برتر ما است که قصد داریم او را به یکی از تیم‌های مطرح فوتبال تهران معرفی کنیم. علاوه بر این، استعدادهای خوب دیگری نیز در فوتبال بانوان هست که جا برای پیشرفت آنها وجود دارد و باید آموزش ببینند. ما به تازگی در این بخش کار را آغاز کرده‌ایم و اطمینان دارم مانند فوتبال پسران در فوتبال بانوان نیز دست‌کم ۵‌ـ ۶ بازیکن توانایی بازی در رده‌های بالاتر را دارند و به مرور به این سطح از آمادگی می‌رسند.»

  • از همه محله‌ها بازیکن داریم

هرچند محل فعالیت باشگاه و آکادمی فدک فاتح زرین در تهرانسر است، اما از اغلب محله‌ها برای یادگیری و فوتبال بازی کردن به اینجا می‌آیند: «اعضای باشگاه و بچه‌های آکادمی تنها از بچه‌های تهرانسر نیستند و از همه محله‌ها بازیکن داریم. بانوان علاقه‌مند به فوتبال، از «شماره ۲»، «پونک»، «ولنجک»، «شهرک غزالی»، «ویلاشهر» و محله‌های اطراف به بوستان بانوان تهرانسر می‌آیند. اعضای تیم فوتبال دختران و هم‌چنین تیم پسران باشگاه، غیر از چند بازیکنی که از پیش داشتیم، همگی از بین همین بچه‌هایی که در حال آموزش دادن آنها هستیم، انتخاب می‌شوند. باشگاه و آکادمی فوتبال فدک فاتح تنها تیم بانوان رسمی و ثبت شده در منطقه ۲۱ و غرب تهران است. ما مجوز آکادمی فوتبال جداگانه برای آقایان و بانوان داریم.»

فرش سبز زیرپای بانوان فوتبالیست

  • یک تورنمنت کشوری با حضور بانوان فوتبالیست منطقه

با هماهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی قرار است یک تورنمنت ۴ جانبه فوتبال بانوان به میزبانی منطقه ۲۱ برگزار شود که تیم فوتبال فدک فاتح هم به‌عنوان نماینده منطقه در این رقابت شرکت می‌کند: «یک دوره مسابقه ۴ جانبه کشوری فوتبال بانوان پیش رو داریم که قرار است با حضور تیمی از شهر «ایلام» و تیم «هنرمندان» برگزار شود و تیم فوتبال بانوان هم به‌عنوان نماینده منطقه ۲۱ در این تورنمنت حضور دارد. این رقابت دهم تیرماه در سالروز «آزادسازی شهر مهران» به میزبانی بوستان بانوان برگزار می‌شود. این دومین تورنمنتی است که تیم فوتبال بانوان فدک فاتح زرین در آن شرکت می‌کند. در تورنمنت پیشین ۳ تیم از دانشگاه‌های منطقه ۲۱ و تیم بانوان ما حضور داشتند که بچه‌ها در این رقابت‌ها مقام نخست را کسب کردند.

شهرداری منطقه به‌ویژه معاونت فرهنگی و اجتماعی بسیار ما را کمک و حمایت کرد تا فوتبال بانوان در منطقه شکل بگیرد و نخستین پایگاه فوتبال بانوان در غرب تهران راه‌اندازی شود. هم‌چنین تورنمنتی که قرار است ۱۰ تیرماه برگزار شود معاونت اجتماعی شهرداری هماهنگ کرده است.»مدیرعامل باشگاه و آکادمی فوتبال فدک زرین، امکانات فوتبال بانوان در غرب تهران را با وجود این تعداد بانوی مستعد و علاقه‌مند به این رشته ورزشی، اندک و ناکافی می‌داند: «امکانات فوتبال بانوان در غرب تهران، اندک است و تنها یک زمین چمن برای این بانوان علاقه‌مند و مستعد کافی نیست. برای همین درحال گفت‌وگو و رایزنی برای فعال کردن یک زمین چمن فوتبال بانوان در منطقه ۱۸ هستیم تا یک شعبه نیز در این منطقه همجوار داشته باشیم و قصد داریم تا فعالیت‌مان را گسترش دهیم. چون در فوتبال چمنی بانوان هنوز جا و ظرفیت برای کار بیشتر وجود دارد. خوشبختانه با راه‌اندازی این باشگاه و آکادمی فوتبال بانوان، الگویی برای دیگر مناطق شده‌ایم.»

فرش سبز زیرپای بانوان فوتبالیست

  • تلاش برای شناسایی استعدادها

سحر توکلی درباره انگیزه‌اش از راه‌اندازی این پایگاه فوتبالی در تهرانسر هم به همشهری محله می‌گوید: «دلیل اصلی این کار علاقه‌ای است که به فوتبال دارم. من متولد سال ۱۳۶۵ هستم. در زمان ما تیم و آکادمی فوتبال بانوان وجود نداشت و با وجود علاقه و استعداد زیاد نتوانستم در این رشته فعالیت خاصی داشته باشم. تازه چند سالی است که فوتبال بانوان مورد توجه قرار گرفته. متأسفانه در منطقه ۲۱ هنوز فوتبالیست بانوی ملی‌پوش یا سرشناس نداریم و بیشتر خانم‌ها مربی و داور فوتسال هستند. ۴ سال پیش که مدرک مربیگری‌ام را از فدراسیون فوتبال گرفتم، هدفم این بود که شرایطی را برای فوتبال بازی کردن بانوان علاقه‌مند و پیشرفت دختران مستعد فراهم کنم تا بانوان تهرانسری بتوانند در رشته مورد علاقه خود فعالیت کنند و پیشرفت داشته باشند.»

کد خبر 607230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha