اجلاس‌های بین‌المللی فرصتی برای پیش‌برد همه‌جانبه اهداف سیاسی حکومت‎‌هاست و با نقش‌پذیری همسران روسای جمهور شکلی روشن‌تر به خود می‌گیرد.

اجلاس گروه هفت

به گزارش همشهری آنلاین، همسران روسای جمهور و رهبران جهان با حضور در دیدارهای بین‌المللی و مراسم‌های ملی، قدرتی نرم در پیش‌برد اهداف حکومت‌ها دارند. امری که شاید به مُد و پوشش آنها تقلیل یابد اما همین پوشش نیز منتقل کننده مفاهیمی است که مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

به همین دلیل، حضور دکتر جیل بایدن، همسر رئیس جمهور آمریکا، در نشست گروه هفت، در حالی خبرساز شد که جیل به عنوان مشاور غیر رسمی جو بایدن و منعکس کننده صدای حاکمیت همسرش لقب گرفته است. 

جیل با پوشیدن کتی که سنگ‌دوزی کلمه عشق را بر خود داشت در اولین حضور بین‌المللی خود به عنوان بانوی اول آمریکا، سیاست‌های بایدن را پیش برد و در پاسخ به خبرنگاران گفت: «من معتقدم که ما عشق را از آمریکا آورده‌ایم؛ این یک کنفرانس جهانی است و ما در تلاشیم اتحاد را در سراسر جهان ایجاد کنیم. من فکر می‌کنم در حال حاضر لازم است که مردم همه کشورها احساس وحدت داشته باشند و پس از همه گیری احساس امید کنند.»

عکس | مقایسه لباس همسر بایدن و ملانیا ترامپ در اجلاس گروه هفت
پیام روی کت جیل و ملانیا

برخی رسانه‌ها این اقدام دکتر جیل را در تقابل با حضور ملانیا، همسر دونالد ترامپ و بانوی اول سابق، دانستند که در سال ۲۰۱۸ و ضمن بازدید از مرزهای جنوبی این کشور در ملاقات با کودکانی که از خانواده‌های خود جدا شده بودند کتی به تن داشت که پشتش نوشته شده بود «من واقعا اهمیتی نمی‌دهم، شما چه طور؟» دفتر ملانیا خطاب این جمله را به خبرنگاران دانست، توجیهی که چندان مورد پذیرش قرار نگرفت.

گردهمایی‌های جهانی می‌تواند یک مأموریت ظریف دیپلماتیک برای همسران سیاست‌مداران داشته باشد و اگرچه اغلب به عنوان فرصتی برای لذت بردن از سفرهای بین‌المللی مانند بازدید از گالری‌های هنری و چشیدن غذاهای محلی قلمداد می‌شود، از بانوان اول انتظار می‌رود که از «قدرت نرم» خود برای تبلیغ سیاست‌های همسرشان استفاده کرده و گامی به پیش بردارند؛ نقشی که الیزا رید، نویسنده و بانوی اول ایسلند، آن را به عنوان یک یار قهرمان تعریف کرد و باعث شد دونالد توسک، رئیس سابق شورای اروپا، از همسران رهبران G۷ به عنوان «بخش روشن و رحیمانه قدرت» یاد کند.

عکس | مقایسه لباس همسر بایدن و ملانیا ترامپ در اجلاس گروه هفت
زنان رهبران گروه هفت در اجلاس قبلی

میشل اوباما نیز در سفر خود به اجلاس گروه هفت (که آن زمان با حضور روسیه، گروه هشت بود) علاوه بر دیدار با «بونو» خواننده و فعال اجتماعی ایرلند، از سفر خود برای سخنرانی پیرامون چگونگی ایجاد صلح پایدار در منطقه با حضور جوانان ایرلندی نیز استفاده کرد.

فعالیت‌های سیاسی او همچنین یادآور بتی فورد، همسر جرالد فورد، است. کاخ سفید اعلام کرد دکتر جیل برنامه‌های مستقلی در حاشیه اجلاس گروه هفت خواهد داشت و در زمینه بازماندگان جنگ و نظامیان جلساتی برگزار خواهد کرد.

عکس | مقایسه لباس همسر بایدن و ملانیا ترامپ در اجلاس گروه هفت
دیدار خانواده بایدن با ملکه الیزابت 

نقشی که باید دید در میان دیگر همسران این اجلاس تا چه اندازه جدی و استراتژیک قلمداد خواهد شد.

کد خبر 607223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha