شیوع ویروس «کرونا» هم به لحاظ اقتصادی و هم از نظر روحی و روانی بر روی جامعه تأثیر منفی خود را گذاشته است.

سرقت

هشمهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:  در نتیجه، تعداد زیادی از افراد جامعه شغل خود را از دست داده‌اند یا کسب و کارشان از رونق افتاده و گرانی‌های ناشی از مشکلات اقتصادی سفره‌های مردم را کوچک کرده است. فشار ناشی از گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی از یک سو و آسیب‌های روحی و روانی که قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی و حتی ترس از ابتلا به این ویروس به جان مردم انداخته از سوی دیگر، سعه‌صدر و آستانه تحمل مردم را حسابی پایین آورده است. در چنین شرایطی، بدیهی است که حفظ نظم و امنیت و اجرای قانون سخت‌تر و دشوارتر از هر زمانی می‌شود، چون جامعه شرایط عادی نداشته و بسیار شکننده است. با این وجود، کلانتری «۱۵۰ تهرانسر» در انجام مأموریت خود تا حدود زیادی موفق بوده است. سرهنگ «محمود مالمیر»، رئیس کلانتری ۱۵۰ تهرانسر، در گفت‌وگو با همشهری محله از کاهش جرائم در این محله نسبت به مدت مشابه سال پیش و موفقیت پلیس دربرخورد با مجرمان و متخلفان خبر می‌دهد.

سـرقت لوازم خـودرو همچنان رکورددار
سرهنگ «محمود مالمیر»، رئیس کلانتری ۱۵۰ تهرانسر

سرهنگ مالمیر درباره تأثیر کرونا بر روی افزایش جرائم و تخلفات در حوزه استحفاظی کلانتری ۱۵۰ تهرانسر به همشهری محله می‌گوید: «شیوع ویروس کرونا در زمینه افزایش جرائم و تخلفات تأثیرگذار بود. مشکلاتی مانند بیکاری، گرانی و فشارهای روحی و روانی مردم سبب شده است تا میزان نزاع و درگیری‌ها افزایش پیدا کند. بیکاری و گرانی هم بدون‌ تردید موجب می‌شود تا جرائمی مانند سرقت بیشتر شود. در مجموع، شیوع کرونا سبب شد تا کار پلیس از جمله کارکنان کلانتری ۱۵۰ تهرانسر در برقراری آرامش و امنیت سخت‌تر و بیشتر از پیش شود.»

  •  برخورد با ۵۶ واحد صنفی متخلف

رئیس کلانتری تهرانسر ضمن ابراز رضایت از همکاری مردم و کاسبان تهرانسر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی درباره برخورد با واحدهای صنفی متخلف می‌گوید: «میزان رعایت پروتکل‌ها در مواقعی که همه ارگان‌ها بسیار سفت و سخت بر روی این موضوع تأکید دارند و هشدار می‌دهند، بهتر و بیشتر است. در تهرانسر هم مردم و اصناف بسیار پروتکل‌ها را رعایت کردند و همکاری خوبی در این زمینه داشتند. در زمینه برخورد با متخلفان هم از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز، ۳۵ واحد صنفی اخطار گرفتند و ۲۱ واحد نیز پلمب شدند که آخرین آن پلمپ ۲ قهوه‌خانه بود. البته این پلمپ‌ها طولانی مدت نیست و حداکثر ۱۰ تا ۱۵ روز تعطیل می‌شوند. برخوردهای قانونی که با متخلفان صورت گرفت، واقعاً تأثیرگذار بود.»

  •  بالاتر رفتن آگاهی پلیسی شهروندان

هرچند با شیوع ویروس کرونا کار پلیس سخت‌تر و بیشتر از پیش شده است، اما رعایت نکات و دستورالعمل‌های پلیسی از سوی شهروندان تا حدود زیادی در پیشگیری از جرائم و سرقت‌ها مؤثر بوده است. سرهنگ مالمیر در این‌باره به بالاتر رفتن آگاهی پلیسی شهروندان اشاره می‌کند: «در زمینه پیشگیری از سرقت در محدوده تهرانسر، آگاهی پلیسی شهروندان نسبت به گذشته بسیار بالاتر رفته و بیشتر شده که این موضوع واقعاً به ما کمک کرده است. هرچند هنوز اغلب سرقت‌هایی که در این محدوده رخ می‌دهد، همچنان ناشی از سهل‌انگاری و بی‌توجهی و کم‌کاری صاحب اموال است. به هر شکل تا رسیدن به نقطه ایده‌آل هنوز راه زیادی باقی مانده، اما در مجموع به نسبت راضی‌کننده است. خوشبختانه مشخص شد که اغلب هشدارها و آموزش‌هایی که پلیس از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند، مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و این موضوع جای خوشحالی و امیدواری دارد تا همچنان در زمینه ارائه آموزش و دادن آگاهی به شهروندان، فعالیت مستمر داشته باشیم.»

سـرقت لوازم خـودرو همچنان رکورددار

  •  پیک سرقت‌ها از غروب آفتاب تا ۱۱ شب

سرهنگ مالمیر از شهروندان می‌خواهد در این روزها بیشتر حواسشان را جمع کنند و حساسیت و وسواس بیشتری نسبت به کوچه و محله خودشان داشته باشند: «پیک سرقت‌ها در محدوده ما از غروب آفتاب تا ساعت ۱۱ شب است و در این بازه زمانی مردم باید توجه بیشتری داشته و هوشیارتر باشند. آنها باید به‌ تردد افراد در کوچه، محله و آپارتمان خود دقت کنند و به حضور و پرسه‌زنی افراد غریبه حساس باشند. سارقان اغلب پیش از سرقت، با خودرو، موتورسیکلت و یا چرخ‌دستی در محله پرسه می‌زنند و به اصطلاح زاغ زنی می‌کنند و خانه‌های مردم را زیر نظر می‌گیرند تا هر زمان که خانه‌ای خالی شد، خیلی سریع وارد عمل شوند و دست به سرقت بزنند. هرچقدر آگاهی پلیسی مردم بالاتر برود، میزان سرقت‌ها و جرائم کاهش پیدا می‌کند. در این روزها مردم باید هوشیارتر و حساس‌تر از همیشه باشند. چیزی شبیه به آنچه در محله‌های قدیمی و به اصطلاح سنتی شاهد بودیم که اگر غریبه یا فرد مشکوکی می‌آمد، مردم کاملاً حواسشان را جمع می‌کردند و رفتار او را زیر نظر می‌گرفتند. در چنین مواقعی باید مردم پلیس را در جریان بگذارند.»

  •  مهمان‌های ناخوانده!

باتوجه به اینکه تهرانسر در حاشیه پایتخت قرار گرفته و از سطح رفاه خوبی برخوردار است، اغلب شاهد حضور خلافکاران و بزهکاران از شهرهای اقماری در این محله هستیم. موضوعی که سرهنگ مالمیر نیز به آن اشاره می‌کند: «افرادی که در محدوده تهرانسر مرتکب سرقت و جرائم دیگر می‌شوند، اغلب از محله‌های «خلیج‌فارس»، «اسلامشهر»، «رباط‌کریم»، «شهریار»، «قلعه حسن خان» و دیگر شهرها و مناطق اطراف به اینجا می‌آیند. تعدادی از سارقان هم که ساکن تهرانسر بودند، شناسایی و دستگیر شدند.» با این وجود، رئیس کلانتری ۱۵۰ تهرانسر از کاهش میزان جرائم از جمله سرقت‌ها در این محدوده نسبت به مدت مشابه سال پیش خبر می‌دهد.

  •  سرقت از یک خانه کمتر از ۲ تا ۵ دقیقه!

رئیس کلانتری ۱۵۰ تهرانسر از شهروندانی می‌گوید که با رعایت نکردن ایمنی و نکاتی که برای پیشگیری از سرقت لازم است، خانه یا خودرویشان مورد دستبرد سارقان حرفه‌ای قرا می‌گیرند: «هر چقدر هشدار می‌دهیم، باز هم متأسفانه شاهد نگهداری طلا، دلار و ارز در خانه‌ها هستیم. کسانی که اصرار دارند تا طلا، ارز و پول نقد در خانه نگه دارند، دست‌کم باید یکسری نکات ایمنی را رعایت کنند. یکی از این موارد، نگهداری از اموال در «گاو صندوق» به‌ویژه گاو صندوق‌های بزرگ است که جابه‌جا کردن آنها سخت‌تر است. نصب دوربین و دزدگیر و سیستم حفاظتی و استفاده از در «ضد سرقت» می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. با این وجود اگر کسی اموال زیادی در منزل خود دارد، در کنار رعایت همه این موارد یا یک نفر درخانه بماند یا اینکه در هنگام خروج از خانه به همسایه مورد اعتماد خود بسپارند که حواسش جمع باشد یا به اصطلاح همسایه‌سپاری کند. جالب است که بدانید سرقت‌هایی که از منازل انجام می‌شود از لحظه آغاز و ورود تا پایان کار یعنی خروج، بین ۲ تا ۵ دقیقه است! یعنی همان مدت زمان کمی که برای قدم زدن یا خرید کردن از خانه خارج می‌شویم، برای سارقان حرفه‌ای کافی است تا دست به سرقت بزنند. این یعنی باید بیشتر حواسمان جمع باشد.»

  • بیشترین و کمترین میزان جرائم

سرهنگ مالمیر درباره بیشترین و کمترین میزان جرائم رخ داده در محدوده تهرانسر نیز می‌گوید: «بالاترین آمار جرائم در محدوده ما، سرقت لوازم خودرو است. خودروهایی که به جای پارکینگ در کف خیابان هستند و ایمنی آنها پایین است. از جمله اینکه دزدگیر یا قفل فرمان و پدال ندارند یا خودروهایی که در یا شیشه آنها باز می‌ماند، بیشتر در معرض سرقت قرار می‌گیرند. چند باری هم شیشه ماشین‌ها را شکستند که البته تعدادشان بسیار اندک است. همچنین در زمینه سرقت از مغازه‌ها و واحدهای تجاری تهرانسر، آمار بسیار پایین و ناچیز است.»

کد خبر 607200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha