اگر عراق را ببریم یا به این تیم ببازیم که تکلیف روشن است اما اگر مساوی کنیم لبنان، ازبکستان، امارات و اردن ۴ رقیب ما خواهند بود که باید حداقل از دو تای آنها بالاتر بایستیم.

تیم ملی

به گزارش همشهری‌آنلاین، اگر ایران موفق به بردن عراق نشود، شانس صعودش به‌عنوان یکی از تیم‌های دوم چقدر بالاست؟ شاید در روزهای اخیر هیچ سؤال دیگری به اندازه این سؤال در فوتبال ایران تکرار نشده باشد. پاسخ این سؤال تا قبل از بازی‌های جمعه کمی امیدوارکننده‌تر بود اما از روز جمعه به این طرف شانس صعود ایران بسیار کمتر شده است. در روزی که ایران کامبوج را برد (و نتیجه این بازی هیچ تأثیری در جدول تیم‌های دوم نداشت) سایر تیم‌های این جدول نتایج خوبی گرفتند و ایران به رتبه ششم سقوط کرد. ششم بودن در جدولی که ۵ تیم از آن به دور نهایی می‌رسند به این معناست که ایران برای صعود در روز آخر باید چشم به نتایج سایر رقبا هم داشته باشد. البته همه اینها درصورتی است که ایران نتواند عراق را شکست بدهد.

اگر ما عراق را ببریم کلا از این جدول خارج می‌شویم و به‌عنوان تیم اول صعود می‌کنیم. در آن صورت عراق هم با ۱۱ امتیاز در این گروه شانس خیلی زیادی برای صعود خواهد داشت. اگر هم به عراق ببازیم در این جدول ۹ امتیازی می‌مانیم و کار صعودمان بیشتر گره می‌خورد. اگر ببازیم باید دعا کنیم اردن هم ببازد و یکی از ۲ تیم ازبکستان و امارات هم با نتیجه‌ای سنگین‌تر از باخت ما، ببازند. در این صورت ما با وجود شکست یک رتبه صعود می‌کنیم و لااقل به رتبه پنجم می‌رسیم. اما اگر با عراق مساوی کنیم کار ما در جدول تیم‌های دوم با ۱۰ امتیاز و تفاضل گل ۵+ به پایان می‌رسد. با این امتیاز باید حداقل از ۳ تیم دیگر بالاتر بایستیم و بررسی سایر تیم‌های دوم نشان خواهد داد ما تا چه اندازه شانس سبقت از آنها را داریم.

عمان

تیم برانکو ایوانکوویچ تنها تیمی است که ایران کوچک‌ترین شانسی برای رسیدن به آن ندارد. عمان در روز پایانی با تیم آخر گروهش (بنگلادش) بازی دارد که نتیجه آن بازی تأثیری در این جدول نخواهد داشت. این تیم با ۱۲ امتیاز قطعا بالاتر از ایران ۱۰ امتیازی خواهد ایستاد.

چین

چین ۱۰ امتیازی در روز آخر با سوریه بازی دارد. سوریه با صددرصد امتیازات ممکن اول شده و در بازی رفت هم ۲ بر یک چین را برده است. البته سوریه با توجه به تثبیت جایگاهش انگیزه تمام و کمال برای بردن چین ندارد. ضمن اینکه تفاضل گل چین ۶ گل بیشتر از ایران است یعنی آنها باید ۶ گل از سوریه بخورند تا ایران با یک تساوی از کنارشان عبور کند. پس یادداشت کنید: رسیدن به چین هم غیرممکن است.

لبنان

تیم دوم گروه H که در روز آخر با کره‌جنوبی بازی دارد. کره‌جنوبی فقط درصورتی اول نمی‌شود که با ۹ گل به لبنان ببازد! پس اولی کره‌جنوبی و دوم شدن لبنان قطعی است. در این شرایط ما باید منتظر شکست لبنان باشیم. خوبی لبنان این است که تفاضل گل کمتری نسبت به ایران دارد. پس اگر به کره ببازد پایین‌تر از ایران قرار می‌گیرد.

ازبکستان

اگر روز آخر عربستان را ببرد در گروهش اول می‌شود و عربستان را به گروه تیم‌های دوم می‌فرستد. ایران شانسی برای گرفتن عربستان ندارد اما ازبکستان را درصورت باختن در بازی آخر می‌شود گرفت. اگر ازبکستان با هر نتیجه‌ای ببازد پایین‌تر از ایران می‌ایستد اما اگر مساوی کند به‌خاطر تفاضل گل بهتر بالاتر از ایران قرار می‌گیرد.

امارات

شرایط امارات هم مثل ایران و ازبکستان است. این ۳ تیم که در جدول تیم‌های دوم ۹ امتیازی هستند درصورت پیروزی در بازی آخر از این جدول خارج می‌شوند و در صدر گروه‌شان می‌ایستند. امارات در روز آخر با ویتنام بازی دارد. اگر امارات برنده شود ویتنام با ۱۱ امتیاز به جدول تیم‌های دوم می‌آید و قطعا بالاتر از ایران قرار می‌گیرد. اما اگر امارات با هر نتیجه‌ای ببازد پایین‌تر از ایران ۹ امتیازی قرار می‌گیرد. درصورت تساوی هم، ایران و امارات در امتیاز و تفاضل مساوی می‌شوند. در آن صورت مساوی ما با عراق باید پرگل‌تر از مساوی امارات و ویتنام باشد.

اردن

اردن روز آخر با استرالیا مسابقه می‌دهد و فقط درصورت بردن استرالیا می‌تواند بالاتر از ایران قرار بگیرد. اردن حتی با یک تساوی هم شانسی برای صعود نخواهد داشت. اگر اردن ببازد کویت می‌تواند به جای این تیم دوم شود اما کویت هم با ۸ امتیاز شانسی برای صعود از بین تیم‌های دوم نخواهد داشت.

قرقیزستان

قرقیزستان حتی دومی‌اش هم قطعی نیست و می‌تواند روز آخر این عنوان را به تاجیکستان واگذار کند. قرقیزستان و تاجیکستان هم‌امتیاز هستند و تاجیکستان که روز آخر بازی آسان‌تری دارد از شانس بیشتری برای دوم شدن برخوردار است. اما هیچ‌یک از این تیم‌ها درصورت دوم شدن نمی‌توانند بالاتر از ایران بایستند. پس تیم دوم گروه F را از معادلات کنار می‌گذاریم.

از بین این ۴ مسابقه، بازی لبنان و کره‌جنوبی همین امروز (یکشنبه) برگزار می‌شود و ۳ بازی دیگر سه‌شنبه‌شب انجام می‌شوند که ساعت هر ۳ بازی بعد از بازی ایران و عراق خواهد بود. اگر حداقل ۲ تا از ۴ اتفاق بالا بیفتد ایران با ۱۰ امتیاز از گروه دوم‌ها صعود می‌کند وگرنه... لطفا عراق را ببرید که نه نیازی به کامل کردن این جمله داشته باشیم و نه احتیاجی به‌دنبال کردن نتایج ۴ تیم بالا. تصورش را بکنید اگر در بازی رفت یک مساوی هم از عراق می‌گرفتیم حالا نیازی به این حساب و کتاب‌ها نبود. همان مسابقه‌ای که تا ثانیه‌های آخر  یک - یک مساوی بود و ویلموتس برای تیم ۱۰ نفره ما مهاجم به زمین می‌فرستاد.

احتمالات صعود و حذف تیم ملی | کابوس بی‌پایان یک مساوی

کد خبر 607110
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha