کسب و کاری راه انداخته‌اید اما هنوز مشتری کافی ندارید؟ به فکر به راه انداختن کار تازه‌ای هستید، اما نمی‌دانید چطور باید برای خود جایی در میان مخاطبانتان پیدا کنید؟ محصول یا خدماتی دارید که مشتری ندارد؟ ایده‌ای دارید که نمی‌دانید چگونه آن را به مخاطبانتان ارائه دهید که در ذهنشان بماند؟ شاید کتاب «ایده عالی مستدام» از برادران هیث به کارتان بیاید.

برادران هیث

همشهری آنلاین-روناک حسینی: «همه خانواده‌های خوشبخت به هم شبیه هستند، اما خانواده‌های بدبخت هر کدام بدبختی خاص خود را دارند.» این جمله آغازین رمان آناکارنینای تولستوی، شباهت زیادی به ایده اصلی کتاب برادران هیث دارد. اینکه همه ایده‌های موفق و ماندگار، ظاهرا الگویی مشابه دارند، اما ایده‌های بد هر کدام به دلایل گوناگونی بد هستند. بنابراین با استفاده از الگوها، می‌توان ایده‌ای موفق ساخت.

چیپ هیث و دن هیث در کتاب «ایده عالی مستدام؛ چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم» با عنوان اصلی (Made to steak: why some ideas survive and others die) شش اصل اساسی را برای ساختن ایده‌های ماندگار شرح می‌دهند. 

نویسندگان این کتاب معتقدند ایده ماندگار ساختنی است و با پیروی از الگوی ساده، غیر منتظره، ملموس، معتبر، احساسی و داستانی، می‌توان انتزاعی‌ترین ایده‌ها را در فرمی ارائه کرد که برای مخاطب نه تنها قابل درک باشد، بلکه در ذهن او بماند و همین‌طور او را با ایده همراه و موافق کند. 

چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم | برادران هیث از راز ایده‌های موفق می‌گویند

برادران هیث راز ماندگاری افسانه‌های شهری، ایده‌های موفق، ضرب‌المثل‌ها و باورهای عمومی را بررسی کرده‌اند و در نهایت به این امر دست یافتند که با استفاده از الگویی مشخص و با استفاده از خلاقیت در چارچوب تعیین شده، می‌توان ایده‌ای موفق ساخت و توجه مخاطب را به چیزی که مد نظر است، جلب کرد. آن‌ها در کتاب، ابتدا چگونگی ماندگاری ایده‌ها را در فصلی کوتاه شرح  و بعد به تفصیل هر یک از شش اصل مهم در ساخت ایده‌های تاثیرگذار را در فصلی جداگانه بسط می‌دهند. 

آن‌ها معتقدند ایده‌ها باید علاوه بر سادگی، عمیق و با مفهوم باشند و قانون طلایی، نهایت سادگی است: عبارتی که آن‌قدر عمیق و با مفهوم باشد که در حافظه مخاطب ماندگار شود. ایده‌ها همچنین باید غیر منتظره باشند، انتظارات مخاطب را نقض کنند و برخلاف انتظار و منطق ظاهر شوند و علاوه بر غافلگیری، اشتیاق و حس کنجکاوی را برانگیزند. 

ایده‌ها باید ملموس باشند، یعنی باید در چارچوب اطلاعات قابل لمس و فعالیت انسانی ارائه شوند. همین‌طور باید معتبر باشند و علاوه بر این برانگیزاننده احساسات و داستانی. اما اینکه چطور باید چنین ایده‌ای ساخت و منظور دقیق از این‌ها چیست، کاملا در کتاب شرح داده شده است. 

چیپ هیث استاد دانشکده عالی کسب و کار در دانشگاه استنفورد و مدرس استراتژی کسب و کار و سازمان است. او مشاور شرکت‌ها و سازمان‌هایی چون گوگل، گپ و انجمن قلب امریکا است. برادرش دن هیث، عضو ارشد مرکز حامی کارآفرینان اجتماعی است و قبلا به عنوان پژوهشگر در دانشکده بازرگانی هاروارد فعالیت کرده است. آن‌ها پس از سال‌ها کار، پژوهش و تجربه در زمینه کسب و کار و خلاقیت نتایج یافته‌هایشان را در این کتاب به اشتراک گذاشته‌اند. 

کتاب ایده‌ عالی مستدام را سید رامین هاشمی و مجتبی اسدی به فارسی ترجمه و انتشارات آریانا قلم منتشر کرده و تا کنون به چاپ هفتم رسیده است. 

کد خبر 607088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha