یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

کارگردان نمایش «توحش» که قرار است از اواخر خرداد روی صحنه برود معتقد است این اثر یک تراژدی است از رنج انسان مدرن.

تئاتر توحش

همشهری آنلاین - وجیهه امیرخانی: حسین اناری کارگردان نمایش «توحش» که از ۳۰ خرداد در سالن شماره ۲ تماشاخانه مهرگان روی صحنه می رود درباره مضمون اصلی نمایش می‌گوید: درونمایه این نمایش درباره تغییر است. این که ما تغییر را تکامل ببینیم یا انقلاب. در حقیقت ماجرای اصلی در نگاه مخاطب و انتخاب او می‌گذرد که این تغییر را چگونه ببیند.

اناری در ادامه تصریح می‌کند: توحش نمایش ایرانی نیست. در واقع این نمایش مرز نمی‌شناسد و قائل به مرزهای جغرافیایی نیست. محور اصلی داستان توحش زندگی یا رنج زنانه است. این کارگردان تئاتر درباره فرم اجرای اثر می گوید: این نمایش با آنچه از تئاتر رئال انتظار می‌رود فاصله قابل توجهی دارد و روی لبه تیغ حرکت می کند. توحش متنی امروزی دارد اما قالب اجرای آن تراژدی انتخاب شده است.

او ادامه می دهد: با توجه به همین ساختار دولبه است که ما از ژانر تراژدی کمک گرفتیم. در حقیقت متن می‌طلبید که به صورت تراژدی اجرا شود. آثار نمایشی رئال به طور طبیعی در قالب درام ملودرام یا کمدی اجرا می شوند اما از نظر من شاخص نمایش توحش این است که با وجود مضمون رئال آن در قالب تراژدی اجرا شود و شاید از این منظر به مذاق تماشاگر خوش نیاید و او را دچار مکث و تفکر کند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به وضعیت رکود حاکم بر همه فضاهای فرهنگی در شرایط کرونا می گوید: ما با امید پیش می‌رویم و تنها با این هدف که چراغ سالن روشن بماند سراغ اجراهای جدید می رویم. به هر ترتیب در شرایط کرونا و ظرفیت ۵۰ درصدی سالن ها امید ما به مخاطبی است که در هر شرایطی خوراک فرهنگی خود را تامین می کند و سراغ تئاتر می رود.

نمایش «توحش» نوشته علیرضا افشار نادری که حسین اناری آن را کارگردانی می‌کند درباره خانواده‌ای در شهری بی‌طرف است که از سمت شمال و جنوب درگیر جنگ و نزاع و قحطی می‌شود. پس از مرگ پدر و مادر، فرزندان این شهر... کمند کلبادی، محمد تاجیک، محمدپوریا هلالی، احسان صاحبدادی و هلیا هامرز در این نمایش ایفای نقش می کنند.

کد خبر 607021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha