مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

چند سالی است که طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان مطرح شده و با همه نیازمندی‌های استان به منابع آب شیرین، اما اجرای این طرح هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

انتقال آب

مدیردفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: همه مطالعات طرح انتقال آب دریای عمان به استان انجام شده، کلنگ طرح به زمین خورده و در حال حاضر در مرحله تحویل زمین، تامین اعتبار و استارت قرار دارد.

محمدرضا آذرسا درباره منابع کنونی آب استان اظهار کرد: طرح انتقال آب دریای عمان با محوریت استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی بوده که در مسیر ایجاد خط لوله انتقال آب سهمی هم برای استان سیستان بلوچستان در نظر گرفته می‌شد که با تغییر برنامه استان‌های خراسان رضوی و جنوبی در تامین آب، این پروژه به صورت مجزا و فقط برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: این طرح و اجرای آن در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و هدف اصلی هم تامین آب صنایع است که در جریان تامین آب قرار براین بوده که بخشی هم برای تامین آب شرب نیز در نظر گرفته شود.

آذرسا افزود: اکنون استان‌های خراسان رضوی و جنوبی قرار است از خط لوله کرمان آب خود را تامین کنند که این مساله باعث شده طرح با مشکل مواجه شود و به تعبیری  این طرح در حال حاضر ملقی شده اشت.

فرصت و ظرفیت مطلوب برای استان

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان هم  در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: طرح انتقال آب از هر نظر یک فرصت و  ظرفیت مطلوب برای استان محسوب می شود، زیرا از نگاه علمی آب دریای عمان به عنوان یک منبع پایدار تلقی می‌شود و شرایط بعد از ایجاد یک منبع پایدار با شرایط قبل از آن بسیار متفاوت‌تر و اثرگذارتر خواهد بود.

شهرام دهمرده بیان کرد: منابع فعلی آب استان کاملا معلوم و محدود است. به همین دلیل نمی‌توان روی ذخایر و منابع آبی فعلی استان برای شرایط پایدار برنامه‌ریزی کرد، زیرا منابع موجود تحت تاثیر تابع شرایط آب و هوایی  و میزان بارش‌هاست. درواقع هروقت بارندگی خوب باشد، شرایط ذخایر آبی بهبود خواهد یافت و در غیر اینصورت با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

وی ادامه داد: براساس مطالعات و تصمیمات اخذ شده قرار است بعد از اجرای طرح سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان استحصال و به سراسر سیستان وبلوچستان منتقل شود که این میزان آب با ذخایر موجود، شرایط را برای آینده بهتر خواهد کرد و در کل تامین منابع پایدار برای ما در اولویت قرار دارد.

 طرح در انتظار اجرا

مدیر مطالعات آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: پروژه انتقال آب دریای عمان، طرحی است که برای تامین اب صنایع استان دیده شده و در مطالعات و برنامه‌ها پیشنهاد شده تا بخشی از آب استحصال شده برای بخش شرب نیز در نظر گرفته شود.

مصطفی سیاسر گفت: اما باید توجه داشت که تغییر برنامه  استان‌های خراسان رضوی و جنوبی برای تامین آب، این طرح فقط برای سیستان و بلوچستان اختصاص یافته که این مساله باعث می‌شود هزینه تولید آب شیرین به‌مراتب بیشتر شود.

وی ادامه داد: اگر همه برنامه‌ها به درستی انجام  و اعتبار به‌صورت کامل تامین شود این پروژه حداقل ظرف ۳ سال به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

سیاسر بیان کرد: برای اجرای پروژه هم نیاز به چندین پیمانکار است. همچنین باید پروژه برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری قطعه‌بندی و هر قطعه به پیمانکاری مجزا سپرده شود تا کار در زمان مشخص و بدون تاخیر به پایان برسد.

وی گفت: درواقع وزارت صمت مجری این طرح است و وزارت نیرو به عنوان مشتری آب شیرین تولیدی را از وزارت مذکور خریداری و در اختیار مشترکین قرار خواهد داد که به دلیل بالا بودن هزینه تولید، این آب با یارانه در اختیار مشترکان قرار خواهد گرفت.

محرومیت روستاهای استان از شبکه  آبرسانی

مدیرکل سازمان آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: در صورت اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به استان بخش قابل توجهی از مشکل تامین آب شرب استان تامین خواهد شد.

علیرضا قاسمی بیان کرد: اکنون  ۴۸ درصد برداشت‌های آب برای شهرها و روستاهای استان وابسته به منابع زیرزمینی است. سال گذشته سیستان و بلوچستان با ۵ میلی‌متر بارندگی کم‌بارش‌ترین استان کشور اعلام شد و متأسفانه بدترین سال زراعی را تجربه کردیم که این شرایط حاکی از تابستانی سخت و پرتنش است.

وی با بیان اینکه حداکثر ظرفیت منابع آب استان ۲۱۸ میلیون متر مکعب در سال است اضافه کرد:۴۲ درصد از این میزان یعنی  معادل ۶۲.۹ میلیون مترمکعب آب در سال  از منابع سطحی و ۸۴.۵ میلیون مترمکعب در سال از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که در این رابطه از  ۱۷۶ حلقه چاه آب برداشت می‌شود.

 مدیرکل سازمان آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ شهر استان به شبکه آبرسانی متصل هستند. همچنین استان ۵۵۹۴ روستای دارای سکنه دارد که از این مجموع ۳۰۴۹ روستا دارای تاسیسات بهداشتی آب شرب هستند و آب شرب  ۲۵۴۵ روستا فاقد تاسیسات مذکور هستند.

قاسمی افزود: درصد بهره‌مندی آب شرب بهداشتی روستای استان ۵/۷۰ و این آمار در کل کشور ۸۲ درصد است.

وی ادامه داد:اکنون روزانه ۱۱۳ دستگاه تانکر برای ۹۳۰ روستا آب رسانی سیار انجام می‌دهد که در این طرح روزانه به هرخانوار ۹۰ لیتر آب شرب و بهداشتی تحویل می شود. لازم به ذکر است که ۲۳۵ هزار نفر  و معادل ۱۶ درصد جمعیت روستایی استان  از طریق آب‌رسانی سیار آب شرب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

قاسمی گفت: برخی از روستاها هم آب مورد نیاز خود را از منابع محلی مانند چشمه‌ها و چاه‌های اختصاصی تامین می‌کنند. در برخی موارد هم برخی افراد از هوتک‌ها آب برداشت می‌کنند که در این باره باید توضیح داد که آب هوتک‌ها اغلب برای مصارف غیر شرب و جهت آب دادن دام‌ها و غیره استفاده می‌شود که به روستاهای نزدیک به هوتک‌ها هم از طریق تانکرها آب‌رسانی صورت می‌گیرد.

مدیرکل سازمان آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: سالانه ۶۰۰ میلیارد ریال جهت تامین آب شرب سیار روستایی هزینه می‌شود.

کد خبر 606990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha