سرانجام ۷ سال پس از وعده امیر سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش برای حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس اطلس، ناوگروه کاملا ایرانی نداجا شامل ناوشکن رزمی سهند و ناو بندر پشتیبانی مکران که سال گذشته رونمایی شد، توانستند در ادامه ماموریت طولانی خود با عبور از دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی برای اولین بار وارد اقیانوس اطلس شوند.

مکران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خراسان،‌ امیر دریادار حبیب ا… سیاری  در نشست خبری خود با رسانه‌ها با بیان این که ناوگروه هفتاد و هفتم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن بومی سهند توانست برای اولین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها وارد اقیانوس اطلس شود، افزود: این ناوگروه ۲۰ اردیبهشت امسال از بندرعباس حرکت کرد و بعد از طی مسیر طولانی و عبور از دماغه امید نیک و دور زدن آفریقا و با طی نزدیک به ۱۲ هزار کیلومتر و پس از ۳۰روز دریانوردی هم اکنون در اقیانوس اطلس حضور دارد و مسیر خود را برای اجرای طولانی‌ترین ماموریت دریایی به سمت اقیانوس اطلس شمالی ادامه می‌دهد.

سیاری با تاکید بر این که حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد مطابق قوانین بین المللی دریایی انجام می‌شود، اظهار کرد: دلیلی که این دریانوردی طولانی مدت در این مقطع زمانی که شرایط جوی اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی نامساعد است، صورت می‌گیرد، ارتقای توان دریانوردی و اثبات قدرت ماندگاری طولانی مدت در دریاهای نامساعد است.

وی گفت: زمانی که اعلام کردیم قصد داریم به اقیانوس اطلس برویم برخی کشورها از جمله استکبار جهانی اعلام کردند، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توان انجام چنین کاری را ندارد، اما در عمل دیدند که این کار را با اقتدار انجام دادیم. معاون هماهنگ کننده ارتش افزود: پیش از این و در سال‌های گذشته، حرکت به سمت غرب جهان نیز با عبور از خلیج عدن، باب المندب، دریای سرخ، دریای مدیترانه و تنگه جبل الطارق صورت گرفته است. 

ترس واشنگتن از حضور دریایی ایران در نیمکره غربی 

اما این اقدام نیروی دریایی ارتش ایران با واکنش آمریکایی‌ها که حیاط خلوت خود را در خطر دیده‌اند مواجه شد. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از حضور دو ناو ایران در اقیانوس اطلس ابراز نگرانی کرد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز در واکنش به ورود ناوگروه ایران به اقیانوس اطلس و حرکت به مقصد احتمالی ونزوئلا گفت: اگر هدف ارسال سلاح باشد، آمریکا آماده است واکنش نشان دهد.

ند پرایس افزود: ما آماده‌ایم از اختیارات قابل استفاده خود از جمله تحریم‌ها علیه هر عاملی که ایران را قادر می‌سازد به تامین سلاح برای عوامل خشن ادامه دهد، استفاده کنیم. پیش از این نیز نشریه آمریکایی «پولیتیکو» مدعی شده بود: دولت بایدن از ونزوئلا و کوبا خواسته است به دو کشتی جنگی ایرانی که احتمال می‌رود در حال انتقال جنگ‌افزار به ونزوئلا باشند، اجازه ورود به بنادر خود را ندهند. «پولیتیکو» نوشته است، این منابع درباره نوع سلاح‌ها توضیحی نداده اما به «گزارش‌هایی در تابستان گذشته» اشاره کرده است.

در این گزارش‌ها آمده بود که ونزوئلا در حال بررسی خرید موشک، از جمله موشک‌های دوربرد از ایران است و سرویس‌های اطلاعاتی به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهند یکی از دو ناو ایرانی با نام «مکران» حامل قایق‌های تندروی تهاجمی ساخت ایران است که «احتمالاً برای فروش به ونزوئلا درنظر گرفته شده‌اند.» 

اهداف ایران از این ماموریت چیست؟ 

هدف اعلام شده از این ماموریت این است که توانمندی ناوهای ساخت ایران در پیمایش اقیانوس‌ها تحت بررسی قرار گیرد و اگر هم احیانا منافع تجاری ایران مخصوصا کشتی‌های ایرانی جایی هدف تهدید قرار گرفتند نیروی دریایی ایران برای حمایت از این منافع ورود کند و با توجه به این که اقیانوس اطلس سه قاره اروپا و آفریقا و آمریکا را به هم متصل می‌کند، می‌توان گفت اصلی‌ترین هدف نیروی دریایی ایران این خواهد بود که نشان دهد توانایی تامین امنیت کشتی‌های ایرانی را که به سمت این سه قاره حرکت می‌کنند، دارد. 

نکته دیگری که این جا مطرح است بحث تهدیدها و شاخ وشانه کشیدن‌های ایالات متحده علیه ایران در خلیج فارس است. همان گونه که آمریکایی‌ها به خود اجازه می‌دهند از ۱۲ هزار کیلومتر دورتر به خلیج فارس بیایند و برای ایران شاخ و شانه بکشند پس ایرانی‌ها هم حق دارند به سمت اقیانوس اطلس بروند وخودنمایی کنند.

این اقدام نشان می‌دهد که ما اکنون توان تهدید مرزهای آبی ایالات متحده را دارا هستیم. بدیهی است توان دریایی آمریکا قابل چشم پوشی نیست اما به رغم همه توانمندی‌های نیروی دریایی ایالات متحده و لحاظ این که منطقه خلیج فارس و دریای عمان زمین بازی ایران به حساب می‌آید ورود ناو گروه ایرانی به اقیانوس اطلس را می‌توان ترسیم معادلات جدید در این عرصه قلمداد کرد. 

اسپوتنیک عربی هم درباره حرکت نیروی دریایی ایران به سوی اقیانوس اطلس نوشت: حضور این بخش از نیروی دریایی ایران در اقیانوس اطلس می‌تواند خطر جدی برای سواحل و نیروی دریایی آمریکا ایجاد کند و آن‌ها را در تیررس قرار خواهد داد. اسپوتنیک با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تلاش‌ها برای احیای آن می‌افزاید: ایران از طریق این اقدام می‌خواهد سطح چانه زنی خود را در هر گفت وگویی با آمریکایی‌ها بالاتر ببرد دقیقا همان چیزی که در زمان انجام توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ رخ داد. 

جدای از نقش مهم محافظتی و تامین امنیت نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری ایران در مسیرهای مواصلاتی کشتیرانی توسط این ناوگروه، الجزیره نیز در گزارشی نوشت: حضور قریب‌الوقوع نیروهای دریایی ایران در غرب اقیانوس اطلس که در برابر منطقه دریایی مقابل سواحل کوبا و ونزوئلا قرار دارد به نوعی یک حمایت و پشتیبانی از این دو کشور محسوب می‌شود که همواره از ایران در اکثر پرونده‌ها حمایت و در برابر آمریکا موضع‌گیری کرده اند.

با پیگیری روند تحولات و پیشرفت نظامی ایران در استفاده از تسلیحات مختلف و توانمندی‌های راهبردی در بخش‌های موشکی و دیگر عرصه‌ها که باعث تحمیل قوای ایران بر منطقه شده و دلیل اصلی هجمه غرب و آمریکا به منطقه بوده است، نمی‌توان حضور نیروهای دریایی ایران در دریاها و آب‌های بین المللی به ویژه غرب اقیانوس اطلس را که یک نقطه حساس و استراتژیک محسوب می‌شود، نادیده گرفت تا جایی که آمریکایی‌ها نیز نمی‌توانند از این حضور ایران، 

چشم پوشی کنند و به طور قطع این اقدام ایران مانند توانمندی هسته‌ای و موشکی به موضوع تنش زای دیگری در صحنه بین المللی به ویژه برای آمریکایی‌ها تبدیل خواهد شد.

کد خبر 606885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha