یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

حتما بسیاری از ما تجربه حداقل یک‌بار اسباب‌کشی را داشته‌ایم؛ روزی سخت و پرمشاجره و بگومگو. واقعا چه اتفاقی می‌افتد که آن‌قدر همه‌چیز روی اعصاب‌مان می‌رود و با همه سر دعوا داریم؟

اسباب کشی

همشهری‌آنلاین - زهرا رستگارمقدم: اسباب‌کشی یا اثاث‌کشی؟ این دوکلمه که معمولا در جای یکدیگر و جابه‌جا استفاده می‌شوند، دومعنی متفاوت دارند. اسباب‌کشی یعنی حمل‌ونقل اثاث منزل، اسباب و لوازم زندگی از خانه‌ای به خانه‌ دیگر، درحالی‌که اثاث‌کشی منزل به معنای رخت‌خانه و بعضی وسیله‌های خانگی، اداری و عمومی است. اما چرا اسباب‌کشی معمولا کاری طافت‌فرسا و سخت به‌نظر می‌رسد و چرا اعصاب افراد را تحریک می‌کند؟ حتما بسیاری از ما تجربه حداقل یک‌بار اسباب‌کشی را داشته‌ایم؛ روزی سخت و پرمشاجره و بگومگو. واقعا چه اتفاقی می‌افتد که آن‌قدر همه‌چیز روی اعصابمان می‌رود و با همه سر دعوا داریم؟ اصلا چگونه باید آن را مدیریت کنیم و از مشاجره‌های احتمالی بپرهیزیم؟ در این گزارش از پربسامدترین بگومگوها و روش پیشگیری از آن به شما خواهیم گفت. برای رسیدن به راهکار مناسب نیز از صدیقه حسین‌خانی، روانشناس و مشاور، کمک گرفته‌ایم.

همه‌چیز را با خودتان جابه‌جا نکنید

از توصیه‌های مهم در اسباب‌کشی‌ها این است که چیزهایی که لازم ندارید را دور بیندازید. بسیاری از ما همیشه بدون دلیل مشخصی در خانه‌های خود لوازمی را نگهداری می‌کنیم که هرگز به آنها نیاز نداریم یا سال‌هاست که استفاده نکرده‌ایم. این اشیا و لوازم فقط فضا را اشغال کرده و ممکن است هنگام حمل وسایل شکستنی سر راه ما قرار بگیرند و به شکسته‌شدن وسایل و آسیب به وسایل قیمتی منجر شوند و در اسباب‌کشی خلل ایجاد کنند. اما این را فراموش نکنید که در دورانداختن وسایل خودتان مختار هستید. یکی از درگیری‌های مهم در این زمان، دور ریختن وسایلی است که از نظر ما اهمیت چندانی ندارد اما برای دیگران معناهای دیگری دارد. از این‌رو درباره دورانداختن با هم مشورت کنید. راهکار برای حل چنین مشکلی این است که درباره دورانداختن وسایل با هم مشورت کنیم. با اهدای بعضی وسایل حس بهتری برای خودمان ایجاد کنیم. کتاب‌هایی را که لازم نداریم بفروشیم یا ببخشیم. وسایل کهنه و خراب، لباس‌ها و کفش‌های قدیمی خود را که سال‌هاست نپوشیده‌ایم دور بیندازیم. دور ریختن وسایل اضافی خود نوعی درمان برای رهاشدن از قید و بندهایی است که همیشه حس می‌کنیم دست و پایمان را بسته‌اند.

بسته‌بندی 

بسته‌بندی‌کردن همان کار سخت و گیج‌کننده هر جابه‌جایی است که برای چند روز هم که شده نیاز است ذهن خود را تقویت کرده و چیزهایی را به یاد بسپارید. خب، دعواها معمولا از این‌ نقطه شروع می‌شود. از اینکه باید بعضی وسایل جدا شده و در کنار وسایلی که همیشه قرار داشتند قرار نگیرند. مثلا شما نمی‌توانید وسایل کمد و لباس‌هایتان را با ابزار میز تحریر در یک کارتن قرار دهید. از این‌رو ممکن است آنها را به حکم عقل در بسته‌ای بگذارید که بعد به‌خاطرآوردنش چندان راحت نباشد. امری که در بسته‌بندی اهمیت دارد، دقت و استحکام است. اگر چنین دقتی به خرج ندهید و وسایل یکباره در میان اسباب‌کشی از جعبه بیرون بریزد، به تنش و دعواها دامن زده‌اید. البته چنین سرزنش‌هایی ذاتیِ چنین موقعیت‌هایی است.‌

آسیب فیزیکی حین حمل اثاثیه

از دیگر دردسرهای اسباب‌کشی آسیب و صدمه‌ای است که معمولا برای یکی در میانه کار رخ می‌دهد. گاهی این آسیب‌های فیزیکی به شکلی است که تا چند روز ممکن است جابه‌جایی را به تأخیر بیندازد. بریدگی دست، گرفتگی عضلات بدن، افتادن وسایل روی دست و پای افراد و... . خب، با علم به این وضعیت، پیشگیری بهتر از درمان است. آرامش خود را در روز جابه‌جایی حفظ کنید. عجله نکنید. شاید عجله باعث اتفاقی شود که کار چند روز یا چندین ساعت به تعویق بیفتد. پیش از اسباب‌کشی استراحت کنید تا خستگی برایتان دردسرساز نشود. اگر کسی باعث اتفاقی شد، او را سرزنش نکنید. حادثه هر زمانی ممکن است رخ دهد و این دعواها شرایط را بهتر نخواهد کرد.

کمبود زمان 

زمان در اسباب‌کشی اهمیت بسیاری دارد. بعضی شرکت‌های حمل بار بسته به ساعت کاری که به شما خدمات ارائه می‌کنند هزینه را محاسبه خواهند کرد. پس از قبل پرس‌وجو کرده و از دعواهای احتمالی جلوگیری کنید. در زمان عقد قرارداد حتما اطلاعات کافی را درباره نحوه کار و بیمه و خدمات‌دهی دریافت کنید. بارها اتفاق افتاده است که اعضای خانواده با کارگران شرکت وارد دعوا و جدل شده‌اند. پس بدانید این مورد ممکن است برای شما هم پیش بیاید. حتی ممکن است حین ارائه خدمات جابه‌جایی شما از عملکرد کارگران راضی نباشید یا یکی از آنها آسیبی جدی به وسایل شما وارد کند. این مسئله تجربه تلخی برای شما می‌شود. حتی ممکن است وسط کار، کارگران محل شما را به‌علت همین بحث‌ها ترک کنند.‌

روی جعبه‌ها برچسب بزنید

از اتیکت برای نوشتن محتویات داخل هر جعبه روی جعبه‌ها و کناره‌های آنها استفاده کنید. این کار کمک می‌کند خیلی راحت وسایل را پیدا کنید و برای مثال، چون حمل وسایل شکستنی باید با احتیاط انجام شود حتماً روی جعبه‌های حاوی وسایل قیمتی و ظروف شکستنی عبارت «شکستنی است» را قید کنید. 

این کار به حمل با احتیاط وسایل شکستنی، بارزدن سریع‌تر وسایل در کامیون و پیداکردن راحت‌تر وسایل در خانه جدید کمک زیادی می‌کند. از طرف دیگر به‌خودتان هم کمک می‌کند وسایلی را که تا آخرین لحظه ممکن است به آن نیاز پیدا کنید در دسترس‌تر قرار دهید.

بارها پیش آمده در طول اسباب‌کشی گاهی لباس‌ بیرون از خانه در بسته‌هایی به باربری سپرده شده یا استکان و لیوانی برای نوشیدن آب در منزل نبوده است و همین باعث ایجاد مشاجره‌هایی شده. پس اولویت‌ها و اتیکت‌زدن روی بسته‌ها را جدی بگیرید.

تمیزی و توافق درباره جاهای جدید

همه کار را به بعد موکول نکنید. این روند را در اسباب‌کشی استهلاکی خواهد کرد. یکی از شایع‌ترین درگیری‌ها در این روز این است که هر وسیله باید در محل خود قرار داده شده و سریع‌ چیده شوند. 

اگر شما از پیش خانه را تمیز نکرده باشید و بخواهید وسایل را یکی‌یکی پس از خروج از بسته‌ها پاک کنید، دیگر اعضا ممکن است به این امر واکنش نشان داده و تاب این پروسه طولانی را نداشته باشند. از این‌رو یا تنها می‌مانید و یا کا را با مشاجره ادامه می‌دهید. 

از طرف دیگر در این روز ممکن است بین اعضای خانواده بر سر اتاق خاصی درگیری ایجاد شود و هر یک نظری درباره چیدن وسایل داشته باشند. در این زمان واقعا چه باید کرد؟‌

پیدا کردن وسایل در خانه 

تحقیقاتی جدید روی ۳ هزار خانواده‌ انگلیسی نشان داده که یک‌پنجم این خانواده‌ها بر سر پیدانکردن چیزی در خانه دعوا می‌کنند. پس این فقط مختص به شما نیست. پس از اسباب‌کشی نیز این امر در خانه تشدید می‌شود. 

شاید روزهای نخست اعضای خانواده را ببینید که درهایی را باز و بسته می‌کنند و کلافه دور خود می‌چرخند و بعد به‌خاطر این کلافگی بر سر دیگران داد می‌زنند. این امر نیز نیاز به مدیریت دارد. 

تا جای ممکن وسایل را در جاهای غیرمتعارف قرار ندهید. سعی کنید هر وسیله را در جای معمول خود بگذارید و برای رهایی از شلوغی ناشی از اسباب‌کشی هر چیز را در گوشه‌ای نچپانید چون این وضعیت سردرگمی را دوچندان می‌کند. 

از سوی دیگر به دیگران اطمینان دهید که حتما به‌زودی وسیله‌شان پیدا خواهد شد و در این‌باره همراهی‌اش کنید. این کمک شما به او آرامش خواهد داد و همدلی او را بر خواهد انگیخت. 

کد خبر 606846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha