پژوهشگران چینی روز پنجشنبه اعلام کردند مجموعه‌ای از کروناویروس‌های جدید را در خفاش‌ها یافته‌اند، از جمله کروناویروسی که ممکن است از لحاظ شباهت ژنتیکی به کروناویروس عامل بیماری کووید-۱۹ در رده دوم قرار داشته باشد.

horseshoed bat

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان به گفته این پژوهشگران کشف این کروناویروس‌ها در یک ناحیه کوچک منفرد در ایالت یونان در جنوب غرب چین نشان می‌دهد که چه تعداد زیادی کروناویروس در خفاش‌ها وجود دارند و چقدر احتمال انتشار آنها به انسان بالا است.

ویفنگ شی از دانشگاه شاندونگ و همکارانش نمونه‌های به دست آمده از خفاش‌های کوچک جنگلی را در فاصله ماه مه ۲۰۱۹ و نوامبر ۲۰۲۰ گردآوری کردند. آنها ادرار و مدفوع خفاش‌ها را آزمایش کردند و از ترشحات دهانی آنها هم با سواب نمونه گرفتند.

این پژوهشگران در گزارشی که در ژورنال Cell منتشر کرده‌اند، نوشتند:«ما در مجموع، ۲۴ ژنوم کروناویروس جدید از از گونه‌های متفاوت خفاش، از جمله چهار کروناویروس‌ها شبیه به سارس-کوو-۲ عامل کووید-۱۹ یافتند.»

به گفته این پژوهشگران، یکی از از این کروناویروس‌ها- یک نمونه ویروسی به نام RpYN06 که از یک گونه خفاش نعل‌اسبی با نام علمی Rhinolophus pusillus به دست آمده بود، از لحاظ ژنتیکی بسیار شبیه به ویروس سارس-کوو-۲ بود که باعث پاندمی فعلی شده است.

این گونه نزدیکترین گونه به ویروس سارس-کوو-۲ عامل کووید-۱۹ بود و فقط تفاوت‌های ژنتیکی در پروتئین گل‌میخی یا شاخکی سطحی ویروس که باعث اتصال آن به سلول‌ها می‌شود- با آن داشت.

این پژوهشگران می‌گویند: «این یافته‌ها به همراه ویروس‌های شبیه به سارس-کوو-۲ که در ژوئن ۲۰۲۰ از تایلند گردآوری شدند، به روشنی نشان می‌دهند که ویروس‌هایی با شباهت زیاد با سارس-کوو-۲ همچنان در جمعیت خفاش‌ها در گردش هستند و در برخی از نقاط ممکن است با میزان نسبتا زیادی وجود داشته باشند.»

پژوهشگران در تلاش هستند که دریابند ویروس سارس-کوو-۲ عامل کووید-۱۹ از کجا نشات گرفته است. گرچه خفاش یک منبع احتمالی این ویروس است، ممکن است این ویروس از طریقث یک حیوان واسط به انسان رسیده باشد. بررسی‌ها نشان داده‌اند که کروناویروس عامل سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) با نام علمی «سارس-کوو-۱» که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ شیوع یافت از جانوری به نام «گربه زباد» منشا گرفته است.

به گفته این پژوهشگران خفاش‌ها یک منبع کاملا شناخته‌شده انواعی از ویروس‌ها هستند که باعث بیماری‌های شدید در انسان‌ها می‌شوند و از جمله ویروس «هندرا»، ویروس «ماربورگ»، ویروس «ابولا» و بالاخره از همه مهمتر کروناویروس‌ها از آنها به انسان‌ها انتقال یافته‌اند. کروناویروس‌ها به جز خفاش‌ها و انسان‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از حیوانات اهلی و وحشی از جمله خوک‌ها، گاوها، موش‌ها، گربه‌ها، سگ‌ها، مرغ‌ها، گوزن‌ها و خارپشت‌ها را آلوده کنند.

اغلب نمونه‌های گردآوری‌شده در این بررسی از گونه‌ّ‌های خفاش نعل‌اسبی هستند. پژوهشگران در سال ۲۰۱۷ در نمونه‌برداری از یک غار در ایالت یونان ویروس‌هایی را یافتند که از لحاظ ژنتیکی بسیار شبیه به ویروس «سارس» در خفاش‌های نعل‌اسبی بودند.

سه نمونه توصیف‌شده در مقاله‌ منتشرشده در روز پنجشنبه نیز شباهت ژنتیکی نزدیکی با کروناویروس عامل سارس دارند.

گونه‌های خفاشی که این پژوهشگران از آنها نمونه‌برداری کرده‌اند در سراسر آسیای جنوب شرقی از جمله در جنوب غرب چین، ویتنام، لائوس و جاهای دیگر شایع هستند.

گرچه اختلاف‌نظرها درباره منشا پاندمی کروناویروس پایان نیافته است، آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در این باره محتمل‌ترین نظریه را منشا گرفتن این ویروس از یک حیوان احتمالا یک خفاش می‌داند.

انسان‌ها در این مناطق خفاش‌ها را شکار می‌کنند و می‌خورند و خفاش‌ها همچنین حیوانات دیگری را آلوده می‌کنند که باز انسان‌ها آنها را شکار می‌کنند و می‌خورند. این ویروس‌ها می‌توانند انسان‌ها را هنگام حمل و نقل این حیوانات و سلاخی‌شان آلوده کنند.