رئیس انجمن صنفی گاوداران به دولت پیشنهاد داد که به جای واردات گوشت برای تامین ذخایر استراتژیک، از منابع داخلی با همان قیمت وارداتی گوشت خریداری کند که علاوه بر رونق تولید داخل و ساماندهی بازار، دست دلالان در این بازار کوتاه شود.

گوشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، احمد مقدسی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت گوشت از تولید تا مصرف اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو دام زنده با قیمت ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان فروخته می‌شود و اگر گوشت گران به دست مصرف کنندگان می‌رسد به علت حضور واسطه‌ها از تولید تا مصرف است.

وی ادامه داد: قیمت کلش از کیلویی ۸۰۰ تومان به کیلویی۳۵۰۰ تومان، یونجه نیز از کیلویی ۲۵۰۰ تومان به ۵۷۰۰ تومان و ذرت علوفه‌ای نیز از کیلویی ۹۰۰ به ۱۵۰۰ تومان رسیده و به طور کل هزینه‌های تولید بالا رفته است؛ به طوری که قیمت تمام شده تولید برای گاوداران با نهاده دولتی ۵۲ هزار تومان و بدون نهاده دولتی ۵۷ هزارتومان است اما دامداران دام‌هایشان را با ضرر و کمتر از قیمت‌های ذکر شده می‌فروشند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به این سوال که قرار بود برای کاهش واسطه‌ها در عرضه گوشت گوساله مراکز عرضه مستقیم ایجاد شود ولی چرا خبری از این مراکز نیست؟ گفت: عده‌ای اجازه ندادند که این طرح اجرایی شود و با وجود درخواست‌های مکرر ما، ولی این طرح ادامه‌دار نشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا نهاده دولتی به دامداری‌ها تعلق می‌گیرد یا خیر؟ گفت: تقریبا همه دامداری‌های صنعتی نهاده دولتی دریافت می‌کنند اما به دامداری‌های روستایی و پرواربندان نهاده بسیاری کمی داده می شود.

به گفته مقدسی اگر دامدار دامش را با قیمت هرکیلو ۵۲ هزارتومان(قیمت تمام شده تولید با دریافت نهاده دولتی) بفروشد گوشت گوساله مخلوط نباید بیش از ۱۲۰ هزارتومان به دست مصرف کننده برسد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران به ارائه راهکار برای ساماندهی بازار گوشت و حذف واسطه ها پرداخت و گفت: دولت می‌تواند به جای واردات، از منابع داخلی با همان قیمت وارداتی گوشت خریداری کند که هم تولید داخل رونق یابد و هم بازار قابل کنترل باشد.

همچنین شرکت پشتیبانی امور دام هم می‌تواند برای تامین ذخایر استراتژیک خود از منابع داخلی گوشت تهیه کند و با این اقدام قطعا دلالان حذف خواهند شد. ما نیز آمادگی این را داریم که گوشت گوساله گرم درجه یک را کیلویی ۱۲۰ هزارتومان در اختیار آنها قرار دهیم.

کد خبر 606489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha