سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

ترجمه - کیکاووس زیاری: با وجود آن‌که بسیاری از فیلم‌های مطرح و اسکاری تا زودتر از ماه دسامبر اکران عمومی نمی‌شوند، اما از حالا می‌توان نام نامزدهای احتمالی جوایز اسکار را از بین فیلم‌هایی که تا به حال به نمایش عمومی درآمده‌اند، بیرون کشید.

 چنین به نظر می‌رسد که فیلم‌های اسکاری قصد ندارند در «فصل‌ فیلم‌های اسکاری» (که معمولاً دو ماه آخر سال میلادی است) به روی پرده سینماها بروند!تا اواخر سال جاری فیلم‌هایی مثل درام موزیکال «دریم گرلز» (جمی فوکس، پیانس ناولز و ادی‌مورفی) افسانه بعد از پایان جنگ جهانی دوم «آلمانی خوب» (جرج کلونی و کیت بلانشت و به کارگردانی استیون سودربرگ) و «چوپان خوب» (سومین تجربه کارگردانی رابرت دنیرو با بازی مت‌دیمون و آنجلینا جولی) هم به روی پرده سینماها می‌روند.

اما تعدادی از فیلم‌هایی که قبل از این به نمایش عمومی درآمده‌اند مورد تحسین منتقدین و تماشاگران جدی سینما قرار گرفته‌اند و شانس زیادی برای حضور در رقابت‌های اسکاری دارند. این فیلم‌ها و چهره‌ها عبارتند از:

«پرچم‌های پدران ما»:
 کلینت ایستوود در سن 76سالگی هنوز هم جوان و پرانرژی است. منتقدین سینمایی می‌گویند او هرچه پیرتر می‌شود بهتر می‌شود! در طول چهار سال اخیر این سومین فیلم او بعد از «رودخانه مرموز» و « دختر میلیون دلاری» است که مورد توجه آکادمی اسکار قرار می‌گیرد. وی سال 1992 هم برای وسترن «نابخشوده» اسکار بهترین کارگردان را گرفت.

 اینک او یک فیلم جنگی با کیفیتی عالی کارگردانی کرده که صحنه‌های نبرد آن بسیار باشکوه و تحسین‌برانگیز است. وی پوچی قهرمان‌گرایی در جنگ و تبلیغات کرکننده‌ای مثل جنباندن پرچم در هوا را در فیلمش در معرض دید تماشاگرانی قرار می‌دهد که هنوز شوکه صحنه‌های نبرد و کشتار جمعی درون آن هستند.

 اگر ایستوود امسال برای فیلمش اسکار بهترین کارگردان را بگیرد، یکی از چهار کارگردان کل تاریخ سینما می‌شود که بیش از سه اسکار گرفته است (جان فورد چهار بار و فرانک کاپرا و ویلیام وایلر هریک سه بار مجسمه طلایی اسکار را به عنوان بهترین کارگردان سال گرفتند) آدام پیج، رایان فیلیپ، بری پیر، جسه برادفورد و جمی‌بل بازیگران این فیلم شانس زیادی برای نامزد شدن در رشته اسکار بازیگری دارند.


«ملکه»:
هلن میرن تلاش زیادی به خرج داد تا نقش ملکه الیزابت دوم را که هنوز هم در قید حیات است به بهترین شکل ممکن بازی کند. او جنبه‌های مختلف شخصیتی این زن مرموز را به شکلی جذاب و منطقی به نمایش می‌گذارد؛ به‌ویژه زمانی که قصه فیلم به تراژدی مرگ پرنسس دایانا در سال 1997 می‌رسد، بازی وی معرکه می‌شود. او ماه قبل جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره ونیز را گرفت و حالا خود را آماده دریافت جایزه اسکار می‌کند. استفن فریرز کارگردان فیلم و مایکل شین (در نقش نخست‌وزیر تونی‌بلر) هم شانس اسکاری زیادی دارند.

«ونوس»:
پیتر اوتول قبل از این نقش‌های استثنایی زیادی بازی کرده است. او با کار تازه‌اش آماده می‌شود تا برای هشتمین بار نامزد دریافت اسکار شود. هفت بار قبلی او این جایزه را به رقبا واگذار کرده است.

 آکادمی اسکار چهار سال قبل یک اسکاری افتخاری برای یک عمر فعالیت پرثمر هنری به وی اهدا کرد. وی آن زمان این جایزه را قبول نکرد زیرا احساس می‌کرد هنوز شانس آن را دارد که اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند. احتمالاً این پیرمرد 74ساله درست فکر کرده است! در کمدی سیاه «ونوس» او یک‌بار دیگر یک بازی تحسین‌برانگیز ارائه داده است. وی در فیلم نقش بازیگر پیری را دارد که روحیه‌اش را از دست نداده است.


جدا افتاده:
مارتین اسکورسیزی همیشه از مراسم اسکار دست خالی برگشته است و این در حالی است که همیشه یکی از پنج نامزد اصلی دریافت جایزه اسکار بوده است. فیلم جدید او لئوناردو دی‌کاپریو را در نقش پلیسی دارد که در گروه گنگسترها نفوذ می‌کند و مت‌ دیمون را در نقش گنگستری دارد که در اداره پلیس نفوذ می‌کند!

فیلم نسخه دوباره‌سازی شده یک اثر موفق هنگ کنگی است، اما هر جای آن را که تماشا کنید هنر اسکورسیزی را بر روی آن خواهید دید. اسکورسیزی دو سال قبل جایزه اسکار را به ایستوود باخت. آیا امسال او از همکار قدیمی خود می‌برد؟ دی‌کاپریو و دیمون شانس زیادی برای نامزدی اسکار دارند، اما همه توجهات به جک نیکلسن (در نقش یک رهبر گنگستری ایرلندی تبار) است که آیا با دریافت چهارمین اسکار خود، جوایزش با کاترین هپیورن برابر می‌شود یا خیر.


«آخرین شاه اسکاتلندی»:
فارست ویتاکر در نقش ایدی‌امین دیکتاتور اوگاندایی یک بازی خیره‌کننده ارائه داده است. البته او پیش از این هم در «بزد» و «داگ گوست»: «روش یک سامورایی» تماشاگران را هیجان‌زده کرده بود. ویتاکر برای درک بهتر نقش خود به اوگاندا سفر کرد و با افراد فامیل و حتی مخالفین امین دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی تا حدودی زبان این کشور را هم یاد گرفت. آیا پایان سفر او در مراسم اسکار جایزه‌ای را برایش به ارمغان می‌آورد؟

«بازگشت»:
آیا کسی رقیبی برای هلن‌میرن انگلیسی در بخش اسکار بهترین بازیگر زن می‌شناسد؟ بله! او پنه لوپ کروز اسپانیایی در تازه‌ترین ساخته سینمایی پررو آلمودوار است. این کمدی درام درباره سه نسل از زنان روستایی اسپانیا است که بدون حضور مردان در زندگی‌شان، در برابر سختی‌ها مقاومت می‌کنند.

 کروز در فیلم نقش مادری را دارد که باید با مشکلات داخل خانه خودش را هماهنگ کند: یک خواهر جنگجو، یک دختر سمج و خودخواه و بالاخره مادری که به نظر می‌رسد سر و کله‌اش از دنیای مردگان پیدا شده است.

 فیلم از سوی اسپانیا برای شرکت در رقابت‌های اسکار بهترین فیلم خارجی سال انتخاب شده اما آیا مثل کارهای قبلی آلمودوار («با او حرف بزن» و «همه چیز درباره مادرم») می‌تواند در رشته‌های اصلی اسکار هم مورد توجه قرار گیرد؟

«بچه کوچولو»:
کیت وینسلت حرف اول را در این درام اجتماعی و خانوادگی می‌زند. او نقش یک مادر جوان را در فیلم دارد که باید از پدر بیمارش که خانه‌نشین است مراقبت کند و علیه یک مهاجم که در همسایگی‌شان زندگی می‌کند (و به نوعی یک بیمار ویژه است) مبارزه کند. جنیفر کانلی هم در فیلم حضور دارد. تادفیلد که سال 2001 برای فیلم «داخل اتاق» نامزد جایزه اسکار شد، این فیلم را کارگردانی کرده است.

«بدنام»:
دومین فیلم سینمایی درباره ترومن کاپوتی نویسنده است  که درست یک سال بعد از موفقیت اسکاری فیلیپ سیمور هافمن در نقش این نویسنده دهه پنجاهی، خود را آماده شرکت در رقابت‌های اسکاری می‌کند این‌بار توبی‌ جونز نقش کاپوتی را بازی می‌کند.

ساندرابولاک و دانیل کریگ (جیمز باند جدید سینما که در فیلم در نقش پری‌اسمیت قاتل ظاهر می‌شود) احتمالاً نامزد اسکار بازیگران نقش مکمل می‌شوند.

«مرکز تجارت جهانی» و «یونایتد93» : قصه هر دو فیلم درباره حادثه یازدهم سپتامبر است. این فیلم‌ها که مورد توجه منتقدین هم قرار گرفته‌اند توسط الیوراستون و پل گرینگراس کارگردانی شده‌اند. فیلم استون به خاطر حضور نیکلاس کیج و مایکل پنا شانس بیشتری در رقابت‌های اسکاری دارد. هرچند که جمع بازیگران غیرحرفه‌ای «یونایتد93» هم شانس آن را دارند که به‌صورت دسته‌جمعی نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر شوند.

آسوشیتدپرس، 12اکتبر 2006

کد خبر 6063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز