همگی در انتخاب غرفه پسماند محله میثاق جنوبی به‌عنوان غرفه نمونه منطقه ۱۹ نقش داشته‌اند

پسماند

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی: از متصدی که با مسئولیت‌پذیری و رفتار خوش باعث جلب مشارکت شهروندان در تفکیک پسماند شده تا تک تک اهالی محله خانی‌آباد جنوبی و محله‌های همجوار آنکه جمع‌آوری و تحویل روزانه حدود ۳۰۰‌کیلو پسماند خشک را به عهده دارند. برای آشنایی بیشتر با این غرفه نمونه و تعدادی از مشتریان ثابت آن به اینجا آمده‌ایم.

ساعت از ۱۱ گذشته و شهروندان یکی یکی با کیسه‌های پر از پسماند خشک به غرفه پسماند می‌آیند. تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد است، اما کسی عجله‌ای ندارد. کنار فضای سبز مقابل غرفه می‌ایستند و با هم صحبت می‌کنند تا نوبت‌شان برسد. «زهرا شرفی» بانوی ۴۶ ساله حاضر در این جمع با اشاره به اینکه حضور بانوی مهربانی همچون خانم برزنده باعث شده با حساسیت خاصی به تفکیک پسماند بپردازد، می‌گوید: «حداقل در هفته یک‌بار برای تحویل پسماند خشک به اینجا می‌آیم و این کار به یکی از وظایف شهروندی‌ام تبدیل شده است.»

اینجا روزانه ۳۰۰‌کیلو پسماند دریافت می‌شود
معصومه زراعت


«معصومه زراعت» دیگر بانوی حاضر در اینجاست. این بانوی ۳۶ ساله با اشاره به اینکه ۶ سال از سکونتش در این محله می‌گذرد و در این مدت به‌صورت مستمر به تفکیک پسماند و تحویل آن به غرفه پسماند می‌پردازد، می‌گوید: «اصالتاً مازندرانی هستم و قبل از مهاجرت به تهران در آنجا هم ضمن جدا کردن پسماند خشک و تر، آنها را به خودروهای جمع‌آوری زباله تحویل می‌دادم. با سکونت در اینجا و آشنایی با غرفه‌ای که درست روبه‌روی منزلم قرار دارد بیشتر به این کار ترغیب شدم.» او که به نگهداری از گل و گیاه هم عادت دارد با بیان اینکه معمولاً روزی یک‌بار به اینجا سر می‌زند، می‌گوید: «رفتار خوب متصدی غرفه ارتباط دوستانه‌ای بین‌مان ایجاد کرده و هر وقت برای تحویل پسماند به غرفه می‌آیم دقایقی کنارش می‌نشینم و هرچه سؤال در زمینه تفکیک پسماند در ذهن داشته باشم از او می‌پرسم.»

اینجا روزانه ۳۰۰‌کیلو پسماند دریافت می‌شود
محبوبه کرمی


«محبوبه کرمی» بانوی ۴۳ ساله و از ساکنان قدیمی محله خانی‌آباد جنوبی است. او با اشاره به اینکه از ۶ سال پیش با این غرفه آشنا و به مشتری ثابت آن تبدیل شده است، می‌گوید: «استقرار یک غرفه پسماند در نزدیکی محل سکونت‌مان و اداره آن توسط بانویی مسئولیت‌پذیر در مشارکت مستمر ما در این کار نقش بسزایی داشته است. در هفته یک‌بار به اینجا می‌آیم و علاوه بر تحویل پسماند از توضیحات آموزشی خانم برزنده نیز بهره‌مند می‌شوم.»

  • غرفه‌دار مشتری‌مدار محله ما

همه مشتریان عملکرد مطلوب متصدی غرفه را مهم‌ترین عامل در افزایش تعامل شهروندان و انتخاب این غرفه به‌عنوان غرفه نمونه می‌دانند.

اینجا روزانه ۳۰۰‌کیلو پسماند دریافت می‌شود
لیلا مرادقلی

«لیلا مرادقلی» بانوی ۳۴ ساله با بیان اینکه طی رفت و آمدهای همیشگی‌ خانم برزنده به یکی از دوستان خوبش تبدیل شده است، می‌گوید: «ساکن محله شهرک بستان هستم، اما برای تحویل پسماند تا اینجا می‌آیم.» او مشتری‌مداری و راهنمایی خوب خانم برزنده را دلیل مهمی برای انتخاب این غرفه به‌عنوان غرفه نمونه می‌داند و می‌گوید: «افراد زیادی از محله‌های مختلف او را می‌شناسند و برای تحویل پسماند به اینجا می‌آیند.»
آقایی ۶۷ ساله در حال تحویل پسماند از پنجره کوچک تعبیه شده روی کانکس است که سراغش می‌رویم. این ساکن قدیمی محله خانی‌آباد جنوبی با بیان اینکه سال‌های زیادی است به تفکیک پسماند می‌پردازد، می‌گوید: «برخورد خوب، نظم و پرداخت به موقع هزینه پسماند از ویژگی‌های متصدی این غرفه است که در افزایش تعداد مشتریان و به تبع آن افزایش میزان پسماند مؤثر بوده است.»

اینجا روزانه ۳۰۰‌کیلو پسماند دریافت می‌شود
آمنه کاظم‌لو


«آمنه کاظم‌لو» بانوی ۳۵ ساله‌ای است که برای تحویل پسماند خشک از محله یاخچی‌آباد به اینجا آمده است. این بانوی ۳۵ ساله برخورد خوب و پرداخت به موقع هزینه پسماند را دلیل مهمی برای حضورش در اینجا می‌داند و می‌گوید: «برای تحویل پسماند خشک به غرفه‌های دیگر هم رفته‌ام، اما رفتار هیچ‌یک از متصدیان آنها بخوبی خانم برزنده نبوده است. با وجودی‌که شهروندان در تفکیک زباله هنوز برخی نکات اولیه همچون جداسازی شیشه از پلاستیک و... را رعایت نمی‌کنند باز هم با صبوری این نکته‌ها را به آنها یادآوری می‌کند.»

اینجا روزانه ۳۰۰‌کیلو پسماند دریافت می‌شود
منیره احمدیان


«منیره احمدیان» بانوی ۳۴ ساله ساکن محله خانی‌آباد جنوبی با اشاره به اینکه تفکیک پسماند را در کودکی از مادرش یاد گرفته است، می‌گوید: «این روش بعد از ازدواج در زندگی خودم هم ادامه یافت. تا چند سال قبل شناختی نسبت به غرفه‌ها نداشتم و فقط زباله‌های خشک و تر را جدا از هم در سطل زباله قرار می‌دادم، اما بعد از آشنایی با غرفه‌های محلی به عضو ثابت این غرفه تبدیل شدم.» او از رفتار خوب برزنده و ارائه نکات آموزشی به مشتریان قدردانی می‌کند و می‌گوید: «اجرای طرح‌هایی مانند شنبه‌های بدون پسماند و استفاده از متصدیان خوش‌رفتار و کاربلد در ترغیب شهروندان به این کار مؤثر است.»

اینجا روزانه ۳۰۰‌کیلو پسماند دریافت می‌شود
«معصومه برزنده» بانوی ۳۷ ساله ساکن خانی‌آباد جنوبی
  • جمع‌آوری روزانه ۳۰۰ کیلو زباله

پشت پیشخوان غرفه ایستاده و ضمن دریافت پسماندهای جمع‌آوری شده مشتریان با احترامی خاص هزینه هریک را پرداخت می‌کند. صحبت از «معصومه برزنده» بانوی ۳۷ ساله ساکن خانی‌آباد جنوبی است که بعد از ۴ سال فعالیت در کارگاه خیاطی از سال ۱۳۹۴ در غرفه پسماند میثاق جنوبی مشغول کار شده و با حضور فعال و مؤثر خود در انتخاب این غرفه به‌عنوان غرفه نمونه منطقه ۱۹ نقش قابل توجهی داشته است. می‌گوید: «در یک کارگاه سری‌دوزی کار می‌کردم و با معرفی یکی از دوستانم فعالیت در این غرفه را آغاز کردم.» برزنده با بیان اینکه همیشه حفظ محیط‌زیست جزء دغدغه‌هایش بوده و به تفکیک پسماند خشک و تر عادت دارد، می‌گوید: «من هم بعد از آشنایی با غرفه‌های پسماند زباله‌های خشک را تحویل آنها می‌دهم.»
با نزدیک شدن به ظهر و کاهش تعداد مشتری‌ها دستکش‌های پلاستیکی را به دست می‌کند، وارد انبار می‌شود و با انجام تفکیک نهایی، پسماند را داخل کیسه‌های بزرگ می‌ریزد. برزنده با بیان اینکه تفکیک پسماند در تفکیک زباله‌های خشک و تر از یکدیگر خلاصه نمی‌شود، می‌گوید: «برخی مردم زباله‌های‌شان را به‌صورت مخلوط به ما تحویل می‌دهند که این موضوع زحمت من و دیگر غرفه‌داران را چند برابر می‌کند. نیاز است که شهروندان حین تفکیک پسماند به جداسازی انواع پسماند خشک همچون پت، پلاستیک، شیشه، نان خشک و... هم دقت داشته باشند.» این غرفه‌دار نمونه مشارکت خوب شهروندان را عامل مهمی در برگزیده شدن این غرفه می‌داند و می‌گوید: «روزانه ۳۰ تا ۴۰ مراجعه‌کننده به این غرفه سر می‌زنند که نتیجه آن جمع‌آوری حدود ۳۰۰ کیلو پسماند است.»

  •  عبدالرضا محمدی، رئیس اداره پسماند منطقه ۱۹

برنده رقابت با ۲۲ غرفه

غرفه میثاق جنوبی از سال ۱۳۹۱ در محله خانی‌آباد جنوبی جانمایی و خانم برزنده از سال ۱۳۹۴ در آن مشغول کار شده است. رئیس اداره پسماند منطقه ۱۹ با بیان اینکه این بانو با رفتار خوش و مسئولیت‌پذیری در جلب مشارکت شهروندان نقش بسزایی داشته است، می‌گوید: «بخش قابل توجهی از شهروندان از این محله و حتی محله‌های اطراف راغبند پسماندهای‌شان را به این غرفه تحویل دهند. این درحالی است که به‌طور کلی ۲۳ غرفه در محله‌های مختلف منطقه وجود دارد.» «عبدالرضا محمدی» به معرفی اخیر متصدی این غرفه به‌عنوان متصدی نمونه از سوی سازمان پسماند شهرداری تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «تاکنون هیچ شکایت شهروندی از این غرفه‌دار نداشته‌ایم و عملکرد او مورد رضایت شهروندان قرار گرفته است.»

کد خبر 606155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha