صنعت کهن صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین صنایع وابسته به صنعت گردشگری کشور محسوب می‌شود که نشان از شور و عشق افراد عاشق هنر و خلاقی دارد که تمام سعی و تلاش خود را صرف صیانت از دستاوردهای کهن می‌کنند.

مهدی بصیری

مهدی بصیری/ معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۹ : هر چند بسیاری از هنرهای دستی دارای سبکی مدرن و نوخواسته هستند، اما در این میان صنایع هنری و دستی از جمله قالیبافی، خاتم‌کاری، میناکاری، سفال، شمع‌سازی، سوزن‌دوزی، بافتنی، ویترای، پتینه و... که حاصل پرارزش دستان هنرمندان خوش‌ذوق است از غنی‌ترین صنایع بوده و مخاطبان بسیاری دارد.
در این میان نوزدهمین نقطه شهر تهران محل سکونت شهروندانی از اقوام مختلف است که صنایع‌دستی متنوعی از انواع فرهنگ تولید و عرضه می‌کنند.

از آنجا که بسیاری از صاحبان خوش‌ذوق این صنایع نیازمند حمایت هستند، بنابراین ایجاد ظرفیت‌های لازم برای به معرض نمایش گذاشتن این صنعت از ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. فراهم کردن بازار فروش برای عرضه آثار این هنرمندان موضوع حائز اهمیت دیگری است که ضمن حمایت از کسب و کار این عزیزان زمینه‌های رشد و شکوفایی آنان را فراهم خواهد کرد. این درحالی است که در زمینه‌سازی انگیزه‌ای چند برابر برای توسعه این صنعت‌ها، ایجاد مانع در مقابل فراموشی تولیدات ارزشمندی که ریشه در فرهنگ دیرینه ما دارند و ارتقای سطح اقتصادی خانوارها به‌خصوص بانوانی که سرپرست خانواده و بدسرپرست هستند، مؤثر خواهد بود.
فعالان این عرصه برای توانمندسازی بانوان می‌توانند خدمات خود را در قالب آموزش مهارت‌های لازم و کاربردی ارائه داده و زمینه اشتغال به‌خصوص اشتغال خانگی و کارآفرینی این افراد را فراهم کنند. تلاش ما در شهرداری منطقه هم این بوده تا با بهره‌برداری از ظرفیت‌های زیرساختی از جمله مجموعه شهربانوی بوستان بزرگ ولایت و همچنین مراکز مهارت‌آموزی کوثر و کارآفرینی به حمایت از صنایع هنرمندان و توسعه کسب و کارهای خانگی که بخش بااهمیتی از آن صنایع‌دستی است، بپردازیم ضمن اینکه بخشی از فعالیت‌های آموزشی در این زمینه به‌ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا با بهره‌گیری از بستر فضای مجازی انجام می‌شود.
در پایان روز جهانی صنایع‌دستی را ارج نهاده و این روز را به صاحبان ذوق و اندیشه، خالقان هنر و طراوات‌بخشان روح زندگی تبریک می‌گویم.

کد خبر 606111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha