چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: بیش از 200 نماینده مجلس شورای اسلامی‌با امضای بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن موضع اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره دوستی مردم ایران و اسرائیل، از رئیس‌جمهوری خواستند این موضع‌گیری را محکوم و با وی برخورد جدی کند

در این بیانیه که با جمله معروف این روزهای رحیم‌مشایی یعنی «ما با ملت اسرائیل دوست هستیم» آغاز شده وخبرگزاری‌ها آن را منتشر کردند، آمده است: زمانی که برای اولین بار این سخن عجیب و مغایر با سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی‌و مخالف صریح مواضع امام عظیم القدر و مقام معظم رهبری را معاون رئیس‌جمهوری آقای رحیم مشایی عنوان کرد این تصور ایجاد شد که ایشان مرتکب یک اشتباه سیاسی شده است که با تسامح قابل اغماض است ولی هنگامی‌که این موضوع با این جمله تکرار شد که «برای هزارمین بار و قوی‌تر از گذشته اعلام می‌کنم» یک زنگ خطر جدی در این مقطع در نظام به صدا درآمده که نشان از یک انحراف غیرقابل بخشش در زمینه یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ایران است.

در بخش دیگری از بیانیه تصریح شده است: درست است که این انحراف فکری در یک فرد بروز کرده ولی پست معاونت رئیس‌جمهوری متعلق به همه ملت ایران است و ما به‌عنوان نمایندگان این ملت بزرگ و حافظان و مدافعان منافع آنها اجازه چنین انحرافی را حتی در یک دولت اصولگرا به هیچ وجه نخواهیم داد.

نمایندگان مجلس در بیانیه خود، ملت را دارای ویژگی‌های خاصی در مفاهیم سیاسی امروزه می‌دانند و خاطرنشان می‌کنند: ما با همه ملت‌ها و اکثر کشورها دوست هستیم اما سرزمینی به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم تا در آن سرزمین ملتی به نام ملت اسرائیل را به رسمیت بشناسیم.

سپس در ادامه خاطرنشان شده است: آقای مشایی اگر این دانش سیاسی را ندارد که کسانی که آنها را مردم اسرائیل می‌نامد همان اشغالگران خانه‌های میلیون‌ها فلسطینی مظلوم و آواره هستند و همان کسانی هستند که بدنه ارتش رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند و همان کسانی هستند که 11 هزار زن و مرد و کودک فلسطینی را در سیاهچال‌ها شکنجه می‌کنند و همان کسانی هستند که رژیم غاصب نامشروع صهیونیستی را به وجود آورده اند، حق ندارد از تریبون معاونت رئیس‌جمهوری این موضع ذلیلانه و حقیرانه را اتخاذ کند؛

او اصولاً صلاحیت قرار داشتن در چنین مسئولیتی را ندارد.اسفندیار رحیم مشایی که روابط خویشاوندی و کاری نزدیکی با محمود احمدی‌نژاد دارد‌، هم‌اکنون معاون رئیس‌جمهوری‌، رئیس سازمان میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی‌، رئیس شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور‌، رئیس مرکز عالی جهانی شدن و نیز از سوی رئیس‌جمهوری‌، مامور نظارت بر سیاست‌ها و عملکرد وزارتخانه‌هایی مانند نفت و نیرو است.

وی همچنین به تازگی ریاست کمیته عالی اجرایی طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان – هند را به‌عهده گرفته است.

احضار به مجلس

رحیم‌مشایی دیروز برای ادای توضیحات درباره اظهارات اخیرش در مورد دوستی با مردم اسرائیل در مجلس حضور یافت.

مخبر کمیسیون فرهنگی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: اعضای این کمیسیون به بررسی اظهارات اخیر معاون رئیس‌جمهوری درباره مسائل سیاست خارجی به‌خصوص دوستی با مردم اسرائیل پرداختند.

ستار هدایتخواه با بیان اینکه این کمیسیون 2 نوبت با مشایی جلسه داشت، توضیح داد: قرار شد رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توضیحات کتبی خود را درباره اظهاراتش به این کمیسیون ارسال کند.

وی ادامه داد: مشایی عصر دیروز متن اصلاح اظهاراتش را به کمیسیون فرهنگی تحویل داد. این متن در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورتی که مقصود کمیسیون را تامین کند، رسانه‌ای می‌شود.

هدایتخواه افزود: اگر اصلاحیه مشایی مقصود کمیسیون را تامین نکند، اعضای کمیسیون طی یک جلسه درباره اقدام بعدی تصمیم خواهند گرفت.

مشایی اصرار دارد

از سوی دیگر، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه صبح دیروز اعضای کمیسیون با مشایی درباره اظهارات اخیرش مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل برگزار شد که متأسفانه نه تنها توضیحات وی قانع‌کننده نبود‌، بلکه به دوستی با مردم اسرائیل اصرار کرد.

علی مطهری در گفت‌وگو با همشهری، اظهار داشت: متأسفانه مشائی بار دیگر بر اظهارات قبلی خود مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل تاکید کرد و ما واقعا نمی‌دانیم چکار کنیم.

تذکر کتبی 60 نماینده قرائت نشد

نادر قاضی‌پور با بیان اینکه تذکر کتبی 60 نماینده به رئیس سازمان میراث‌فرهنگی قرائت نشد، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران کشوری به اسم اسرائیل نمی‌شناسیم و آنها غاصبین سرزمین عزیز فلسطین هستند.

به گزارش فارس، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای تاکید کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران کشوری به اسم اسرائیل نمی‌شناسیم و آنها غاصبین سرزمین عزیز فلسطین هستند.

پس از این تذکر نماینده مردم ارومیه، نماینده‌های مجلس یکصدا شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.

تجمع دانشجویی

روز گذشته صدها نفر از دانشجویان در اعتراض به اظهارات اخیر رحیم‌مشایی درباره ساکنان اسرائیل تجمع خود را مقابل سازمان میراث فرهنگی برگزار کردند.

به گزارش همشهری، دانشجویان عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی با در دست داشتن تصاویری از امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، سید حسن نصرالله، شهید فتحی شقاقی، شهید عبدالعزیز الرنتیسی، شیخ احمد یاسین و سردادن شعارهای «مرگ بر سازشکار»، «مرگ بر اسرائیل»، «مشایی مشایی، استعفا استعفا» و «مشایی مشایی، خجالت خجالت»، نسبت به سخنان اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعتراض کردند.

این دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین «توهم عبور از امام را به گور خواهید برد»، «کودکان فلسطینی شرمنده‌ایم»، «اسفندیار روئین‌تن، بصیرت ندارد» و... خواستار عذرخواهی از مردم و عزل مشایی شدند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع از حمایت تلویحی رئیس‌جمهوری از مشایی هم انتقاد کردند. این تجمع عصر دیروز با صدور بیانیه‌ای پایان یافت. 

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق‌(ع) هم درخصوص سخنان اخیر رحیم‌مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهوری صادر کرد.

دفتر تحکیم وحدت (طیف شیراز) هم با صدور بیانیه‌ای اظهارات مشایی را محکوم کرد. جامعه‌ انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار هم درباره اظهارات رحیم‌مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: اظهارات غیرمسئولانه‌ آقای مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مورد دوستی ملت ایران با ملت اسرائیل موجی از نفرت در میان مردم ما به وجود آورده است.

کد خبر 60597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز