نفتالی بنت، رهبر حزبی کوچک و مدیر سابق استارتاپی اسرائیلی، به عنوان شخصی که دوران نتانیاهو را پایان داد و به ایجاد ثبات سیاسی کمک کرد شناخته خواهد شد.

نفتالي بنت

به گزارش همشهری آنلاین، نفتالی بنت، متولد ۲۵ مارس ۱۹۷۲، سیاستمداری اسرائیلی است که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ به عنوان وزیر امور جمعیت پراکنده یهودیان در جهان و از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به عنوان وزیر دفاع خدمت کرده است.

وی از سال ۲۰۱۸ رهبری حزب راست جدید، یامینا، را بر عهده دارد و پیش از آن، حزب خانه یهودی را بین سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ رهبری می کرد.

اگرچه حزب بنت از نتانیاهو و لاپید عقب‌تر بود اما فشار فزاینده‌ای که برای برکناری نتانیاهو و در پی بن بست سیاسی در این رژیم به وجود آمد به بنت به عنوان یک واسطه، قدرت ظهور داد.

بنت، کارآفرینی میلیونر در حوزه فناوری است که با اظهارنظرهای افراطی و مذهبی خود به عنوان یک سیاست‌مدار راست‌گرا مطرح شد. 

او که از طرفداران سرسخت شهرک سازی‌های اسرائیل و مخالف کشور فلسطین است، خواستار الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغال شده است.

این سیاستمدار تندرو، در اقتصاد، فوق لیبرال است و موضعی تهاجمی علیه ایران دارد که در این ایدئولوژی با نتانیاهو مشترک است، هرچند در چند سال اخیر به طور فزاینده‌ای با یکدیگر مخالفت کرده‌اند.

ائتلاف بنت با یاییر لاپید، رئیس حزب مرکزگرا و نسبتا متعادل، با وعده تقسیم قدرت صورت گرفته و امیدوارند «دولت وحدت» آنها اختلافات عمیق سیاسی میان اسرائیلی‌ها را التیام بخشیده و نفرت را از بین ببرد؛ 

بنت در هیفا و از والدینی مهاجر، یهودی-آمریکایی، متولد شد. او که سالهای کودکی خود را در ایالات متحده گذراند، انگلیسی را به صورت روان و با لهجه ایالات متحده صحبت می‌کند.

او یک یهودی مذهبی، ارتدکس مدرن است و اولین رئیس مذهبی اسرائیل به شمار می‌رود. او به همراه همسرش، گالیت، و چهار فرزندشان در شهر مرفه «رعانانا» در حومه تل آویو زندگی می‌کند.

بنت در طول خدمت سربازی خود یک افسر برگزیده در واحد تکاور بود و در سال ۱۹۹۶، و در جنگ جنوب لبنان، توپخانه ارتش اسرائیل برای آزادی او و واحدش که در نزدیکی روستای کفر قانا گرفتار شدند حمله‌ای ترتیب داد.

این حمله منجر به کشته شدن ۱۰۲ غیرنظامی لبنانی پناه گرفته در اردوگاه سازمان ملل شد، حادثه‌ای که به قتلگاه قانا معروف است.

بنت که در صنعت فناوری مشغول کار بود، در دانشگاه عبری اورشلیم، بیت المقدس، در رشته حقوق تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۹ با راه اندازی شرکت نرم‌افزاری خود به نیویورک رفت.

در سال ۲۰۰۵، وی شرکت خود را که در زمینه نرم‌افزارهای ضد کلاه‌برداری فعال بود، به قیمت ۱۴۵ میلیون دلار به یک شرکت امنیتی آمریکایی فروخت و به دنیای سیاست وارد شد.

او که در ابتدا به عنوان دستیار ارشد نتانیاهو فعال بود، در سال ۲۰۱۰ ریاست شورای ییشا، اصلی‌ترین جنبش اسکان اسرائیل در کرانه باختری اشغالی، را به عهده گرفت.

وی با پذیرش مسئولیت حزب راست افراطی خانه یهودی در سال ۲۰۱۳، خواستار الحاق کرانه باختری شد، اقدامی که بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.

او که اظهاراتی آتشین علیه فلسطینیان داشت، به عنوان وزیر آموزش و پرورش و وزیر اقتصاد نیز در دولت نتانیاهو خدمت کرد اما در سال ۲۰۱۸ حزب راستگرای خود را پایه‌گذاری نمود.

وی که به دلیل شعارهای آتش افروز و ضد فلسطینی خود مشهور شده در سال ۲۰۱۵ تشکیل دولت فلسطین را «خودکشی» اسرائیل دانست؛ پیش از آن نیز شهروندان عرب اسرائیل را از تبدیل شدن به «ستون پنجم» بر حذر داشت.

کد خبر 605750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha