چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

سحر قاسم‌نژاد: ظاهرا طرح ساماندهی سیمان بالاخره موفق شده طلسم بازار سیاه را بشکند وکار وکاسبی دلالان را کساد کند.

هر چند که بعضی‌ها معتقدند افت قیمت‌ها پیامد رکود ساخت وساز است تا طرح دیر از راه رسیده ساماندهی. به هر حال دلیل هر چه که باشد کاهش قیمت سیمان خبر موثقی است که رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی هم آن را تایید می‌کند.

جعفر منتظری به همشهری می‌گوید:از اوایل تابستان تا امروز قیمت سیمان در بازار آزاد نزدیک به 40 درصد کاهش یافته وانتظار می‌رود این روند کماکان ادامه داشته باشد.
او دلیل این اتفاق را مجموعه عواملی مثل اجرای طرح ساماندهی سیمان، کاهش قیمت مسکن و رکود ساخت وساز می‌داند و می‌افزاید:این عوامل دست به دست هم داده و قیمت سیمان را در بازار آزاد تعدیل کرده آن هم در شرایطی که قیمت عرضه دولتی افزایش هم پیدا کرده است.

البته به گفته منتظری به رغم همه این اتفاقات خوشحال‌کننده، فروش 2 نرخی باعث شده معامله در بازار سیاه ادامه داشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی پیش بینی می‌کند:باتوجه به پایان فصل
 ساخت و ساز و از راه رسیدن روزهای سرد، قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان بازهم کاهش خواهد یافت ضمن اینکه امیدواریم با اجرای طرح ساماندهی وخروج تدریجی سیمان از سبد حمایتی بساط بازار آزاد هم برچیده شود.

محمد حسین پورخلیل، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هم از دیگر فعالان این بازار است که افت قیمت 40 درصدی را تایید می‌کند وبه ایسنا می‌گوید: آخرین قیمت بازار آزاد سیمان تیپ یک فله در تهران 85 هزار تومان،  گیلان 90 هزار تومان،  خراسان رضوی 82 هزار تومان،  اصفهان 78 هزار تومان و مازندران 85 هزار تومان است.

به گفته او از 12 تیر و با ابلاغ طرح ساماندهی، متوسط قیمت سیمان تهران، گیلان و مازندران 148 هزار تومان بود که امروز قیمت‌های یاد شده کاهش یافته است. پورخلیل از واردات جدید سیمان هم خبر می‌دهد و می‌افزاید: از مالزی، ترکیه، چین و اندونزی چند محموله سیمان و کلینکر خریداری شده که اولین محموله تا چند هفته آینده وارد کشور می‌شود. پیش از این محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن هم اعلام کرده بود:با توجه به میزان تولید سیمان و عرضه آن به بازار تا پایان سال جاری به‌طور کامل از سبد حمایتی خارج شده و به قیمت واقعی خود می‌رسد.

به گفته بهرامن اجرای طرح ساماندهی علاوه بر کاهش 10 تا 40 درصدی قیمت سیمان موجب شده تا مصرف‌کنندگان با تمرکز فکری بیشتری نسبت به خرید کالای مورد نظر اقدام کنند و تغییرات و نوسانات در بازار این کالا را به حداقل رسانده علاوه بر این سهامداران کارخانجات سیمان در انتظار قیمت واقعی آن هستند و شرایط فعلی این امکان را تا پایان سال فراهم می‌کند.رئیس خانه معدن البته هشدار هم داده بود چنانچه سیمان به زودی قیمت واقعی خود را پیدا نکند، تولید‌کنندگان تولیدات خود را کاهش داده و عرضه سیمان به بازار کاهش می‌یابد.

کد خبر 60539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز