وعده‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم همچنان ادامه دارد و در این میان برخی شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی نگران این وعده‌های فاقد پشتوانه هستند. موضوع حمایت اصلاح‌طلبان از نامزدهای انتخابات هم در کنار تبلیغات انتخاباتی نامزدها جالب توجه است.

کاندیدا‌های ریاست جمهوری - انتخابات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، گرچه وعده‌های انتخاباتی نامزدها، متاثر از شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه، عموما اقتصادی و پیرامون برنامه‌های آن‌ها در این حوزه است اما برخی از این وعده‌ها از منظر تحلیلگران اقتصادی و چهره‌های سیاسی، فاقد پشتوانه منطقی است. طیف‌های مختلف اصولگرا بر حمایت از حجت الاسلام «ابراهیم رییسی» تاکید می‌کنند اما ابهامات درباره نامزد مورد حمایت جبهه اصلاحات همچنان ادامه دارد. 

رئیسی: فضای مجازی را رونق خواهم داد

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی  نامزد انتخابات ضمن اعلام فهرست دارایی‌ها و تعداد فرزندان خود گفت: «منزل من ۱۴۰ متر است و خودروی شخصی ندارم ولی همسرم یک خودروی ایرانی دارد. دو فرزند دختر دارم که هردو در تهران ازدواج کردند و مشغول تحصیل و زندگی در داخل کشور هستند.» 

حجت الاسلام رئیسی در بیان برنامه‌های اقتصادی خود گفته است: 

-در اولین روز مشغول به کار یک اقدام سلبی و یک اقدام ایجابی خواهیم داشت. پایان روابط فسادانگیز و جریان رانت‌خواری در همه حوزه‌ها به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. اقدام ایجابی آغاز مسکن‌سازی در کشور خواهد بود زیرا اگر مساله مهم مسکن حل شود، مشکل ازدواج و بسیاری از دغدغه‌ها کاهش می‌یابد. 

-اینترنت رایگان حق مردم دهک‌های پایین جامعه است و دولت آینده اقتصاد فضای مجازی را رونق خواهد داد. 

همتی: فیلتر اینستاگرام یعنی بازی با زندگی مردم

نمایندگی همسر  عبدالناصر همتی  دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در صدا وسیما و اظهارات وی درباره همتی، در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی بازتاب یافت. این نامزد انتخابات در توییت‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی موارد زیر را به عنوان مهم‌ترین محورهای برنامه‌های خود اعلام کرده است: 

-برای رونق اشتغال باید به واحدهای کوچک و متوسط، توجه و منابع مالی مورد نیاز آن‌ها را فراهم کنیم. باید بتوانیم این نوع واحدها را با تسهیلات بانکی به سوی راه اندازی واحدهای کوچک و متوسط ببریم. 

- فیلتر اینستاگرام یعنی بازی با زندگی مردم؛ مسئولان هم باید با فیلتر وارد توییتر شوند؛ من نمی‌دانم چرا؟ 

- اعتقادی به دخالت در بورس ندارم. ما با این کار، مردم را گیچ و به بورس بی‌اعتمادمی کنیم اما به بازار سرمایه اعتقاد جدی دارم و باید کمک کنیم. 

-آمده‌ام حکمرانی اقتصادی و ریل‌گذاری اقتصادی را اصلاح کنم اما باید وفاق و تعامل در کشور ایجاد کنیم. 

-دولت من صدای سوم و صدای کسانی است که می‌خواهند در صحنه حضور داشته باشند و شامل اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز می‌شود. 

- با تمام آنان که از حذف شایستگان آزرده‌اند همدلم؛ با تمام آنانکه برای جمهوریت نگران‌اند همراهم، اما ایران را چه کنیم عزیزان؟ روزنه‌های امید را که نمی‌شود بست. 

جلیلی: هر ایرانی باید سهم انرژی برابر داشته باشد

 سعید جلیلی  نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توییتی از دیگر رقبای انتخاباتی خود خواست درباره طرح انرژی وی، موسوم به وان نظرات خود را اعلام کنند. جلیلی در توییتی ضمن انتشار موشن‌گرافی «طرح وان» نوشت: «هر ایرانی باید سهم انرژی برابر با دیگری داشته باشد و اگر نمی‌خواهد استفاده کند، بایستی معادل آن را دریافت کند. نامزدهای انتخابات مواضع‌شان را نسبت به طرح وان مشخص کنند و بگویند اگر موافق نیستند طرح جایگزین چیست؟» 

نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری همچنین در توییت دیگری به ظرفیت پذیرش دانشگاهی در رشته پزشکی اشاره کرد و نوشت: بیش از ۲۰هزار نفر از متقاضیان کنکور تجربی، دارندگان معدل ۱۹ به بالا هستند؛ در صورتی که بخشی کوچکی از آن‌ها می‌توانند به رشته‌های پزشکی ورود کنند. هم کشور نیاز بیشتری پیدا کرده و هم امکانات بیشتری نسبت به قبل فراهم است. وقتی شرایطش هست، چرا نباید از فرصت این استعدادها استفاده کرد؟ »

زاکانی: مردم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهند

علیرضا زاکانی نامزد دیگر انتخابات، درباره دیدگاه‌های اقتصادی خود گفته است: می‌خواهم زمینه‌ای را فراهم کنم که در آن مردم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهند و با ارائه درست امکانات در بازار اولیه، شرایط مولد شدن سرمایه راکد فراهم شود. 

«مالک شریعتی» سخنگوی ستاد علیرضا زاکانی هم از تغییر در زمان مناظره‌های ۷ نامزد انتقاد کرد. 

قاضی‌زاده هاشمی: ۴۸۵ پایتخت در کشور ایجاد می‌کنم

 سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی  از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مدل ما برای اداره کشور شهر -کشور است گفت: در این طرح هر منطقه اختیار هیات وزیران را دارد و هر شهر پایتخت است. بر این اساس ۴۸۵ پایتخت خواهیم داشت و هر شهری پایتخت یک موضوع می‌شود و آن را دنبال می‌کند. 

- سلامت مردم برایم اهمیت دارد و به ازای هر ایرانی بسته ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی طراحی کردیم و برنامه از بذر تا سفره را اجرا می‌کنیم. 

- مساله بی‌مسکن‌ها را حل می‌کنیم و در کنار آن نوسانات قیمت غذا را ارزیابی کردیم و مساله گرسنگی را هم حل و فصل می‌کنیم. 

- کشور را به ۵۰ قسمت تقسیم می‌کنیم و ۵۰ مدیر زنجیره‌ای خواهیم داشت. 

مهرعلیزاده: باید مشوق‌های صادراتی داشته باشیم

 محسن مهرعلیزاده  نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای از رئیس جبهه اصلاحات ایران خواست فرصتی برای حضور و ارائه برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش در این نهاد فراهم کند. این نامزد انتخابات همچنین در بیان دیدگاه‌های اقتصادی خود گفت: 

- باید مشوق‌های صادراتی به‌ویژه درباره حفظ بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه قرار دهیم. 

- وقتی صادرکننده با ۱۰۰۰ بازاریابی و هزینه کردن بازاری را پیدا کرد باید بتواند بازارش را حفظ کند و این حفظ کردن بازار، به معنای هدایت بازارهای جهانی و آوردن ارز و از سوی دیگر حفظ اشتغال است. 

روز گذشته  محسن رضایی  هم به منظور ارتباط موثر ستاد و هواداران در ایام انتخابات از سامانه اقدام و تحول رونمایی کرد. 

جبهه اصلاحات و نامزدهایی که حمایت می‌خواهند

 محسن مهرعلیزاده  نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای خطاب به «بهزاد نبوی» رئیس جبهه اصلاحات با اشاره به سابقه اصلاح طلبی، خود را تنها نامزد اصلاح طلب تایید صلاحیت شده دانست و از نبوی خواست فرصتی را جهت حضور و ارائه برنامه‌هایش در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات فراهم کند. 

همزمان با تایید صلاحیت مهرعلیزاده از سوی شورای نگهبان، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره حمایت جریان اصلاحات از وی در رسانه‌ها منتشر شد. اخبار و شایعاتی هم درباره تلاش مهرعلیزاده برای دیدار با رئیس دولت اصلاحات منتشر شد. جبهه اصلاحات اما در واکنش به این اظهارنظرها و تحلیل‌ها اعلام کرد که در این دوره از انتخابات با توجه به رد صلاحیت گزینه‌های اعلام شده این جبهه، نامزدی نخواهد داشت. از ۱۴ گزینه مورد نظر جبهه اصلاحات در این دوره از انتخابات ۹ نفر داوطلب انتخابات شدند که مهرعلیزاده از گزینه‌ها نبود. 

در واکنش به این موضوع «مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب مردم سالاری در توییتی نوشت: «علیرغم صدور اطلاعیه حزب مردم سالاری و انتشار توئیت قبلی اینجانب برخی سوپر انقلابی‌های مدعی اصولگرایی! در فضای مجازی به صورت گسترده شایعاتی مبنی بر حمایت اینجانب از شخص خاصی در انتخابات ریاست جمهوری منتشر نموده‌اند! مجددا اعلام می‌کنم در انتخابات ریاست جمهوری از هیچ نامزدی حمایت نخواهم کرد.» 

نامزد دیگری که گمانه زنی‌ها از امکان حمایت اصلاح طلبان از وی حکایت دارد، ناصر همتی است. هرچند تاکنون جبهه اصلاحات بر موضع‌ عدم حمایت از نامزدی تاکید دارد اما برخی گمانه زنی‌ها از احتمال تغییر نظر این جریان در ادامه رقابت‌ها حکایت دارد. 

 حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره امکان حمایت از همتی هم گفته است: «آقای همتی از شخصیت‌های خوبی هستند که در انتخابات حضور دارند اما ما منتظر تصمیم جبهه اصلاحات هستیم.» «محمدعلی ابطحی» عضو مجمع روحانیون مبارز هم همتی را نیروی قابل توجهی دانسته و گفته است: «اگر اصلاح طلبان تصمیم جدیدی از نظر محتوایی بگیرند هیچ مشکلی با آقای همتی ندارند؛ وی چهره شناخته شده و معتبری است که حتما چارچوب ذهنی‌اش مقبول تفکر اصلاح طلبی است اما اینکه کاندیدای اصلاح طلبان است یا خیر بحث دیگری است.» 

آخرین تغییرات ستادهای انتخاباتی

دیروز مهدی دوستی سخنگوی شورای هماهنگی ستادهای حامی حجت الاسلام رییسی شد. مسوولان ستادی عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و جلیلی منصوب شدند. 

«علی نادری» مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه هم در رشته توییتی به برخی ناهماهنگی‌ها در ستاد حجت الاسلام رئیسی اشاره کرد و نوشت: ستادی برای رئیسی وجود ندارد بلکه ستادهای خودجوش زیادی شکل گرفته که قرار است در قالب شورای هماهنگی همگرا شوند. اما نکته مهم این است که اولا ستادی وجود ندارد بلکه ستادهای خودجوش زیادی شکل گرفته که هر روز بیشتر می‌شوند و در قالب یک شورای هماهنگی بناست که همگرا شوند و ثانیا کمیته‌های اقشار، رئیس ندارند و مثل ستاد شورایی اداره می‌شوند. 

انتقادها از وعده‌های غیرعملی نامزدها

موضوع وعده‌های انتخاباتی نامزدها هم واکنش‌هایی در پی داشت و برخی از کارشناسان از این رویه انتقاد کردند. پیش از این رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری اخیر با نمایندگان مجلس درباره وعده‌های انتخاباتی تاکید کرده بودند: «شعارهای غیرواقع بینانه داده نشود. شعارهای غیرواقع بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقی بشود. با توجه به امکانات کشور و واقعیات کشور بایستی شعار داد؛ وعده داد و چه کرد. این جوری بایستی عمل کرد.» 

«عباس سلیمی نمین» در این زمینه گفته است: «مع‌الأسف به نظر می‌رسد کماکان مانند روال گذشته برخی از سیاسیون ما در هنگام طرح مطالب و شعارهای خود بیش از آنکه به فکر امکان محقق شدن آن باشند صرفاً به تهییج موقت افکار عمومی می‌اندیشند.» 

حجت الاسلام «سید محمدرضا میرتاج‌الدینی»، نماینده مجلس از نامزدها خواسته است وعده‌هایی بدهند که امکان تحقق داشته باشد. 

«غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی ایران هم وعده‌های این روزهای نمایندگان را همان شعارهایی دانسته است که در دهه‌های گذشته نیز به دفعات بیان شده اما مسیری به سمت بهبود شرایط نگشوده است. 

«مهدی پازوکی» اقتصاددان هم معتقد است شعارهایی که برخی از کاندیداها برای پول‌پاشی مطرح می‌کنند، هیچ کدام با واقعیت‌های موجود اقتصاد ایران هماهنگ نیست و در واقع منابعی برای این حاتم بخشی‌ها وجود ندارد.

کد خبر 604821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha