مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

آمار فوتی‌های کرونا در چند استان از جمله قم، سیستان و بلوچستان و بوشهر نسبت به هفته گذشته افزایش‌یافته ‌ است.

کرونا

همشهری- حمیده پازوکی: وضعیت شکننده کرونا در کشور هر روز شکل متفاوتی به ‌خود می‌گیرد، آمار فوت و بستری مدام با کاهش و افزایش روبه‌روست و همین نشان می‌دهد به ‌ آمارهای نزولی نباید دلخوش بود و خطر کرونا از سر هیچ استانی کم نشده است. مقایسه آمار یک‌هفته گذشته در چند استان مانند قم، بوشهر و سیستان‌ و بلوچستان نشان می‎دهد با آنکه هر یک از این استان‌ها شرایط متفاوتی دارند و مثلا سیستان‌ و بلوچستان هم‌اکنون در قله موج سوم خود قرار دارد، اما این روند نیاز به توجه جدی همه شهروندان دارد تا بتوانیم ‌ از شرایط بحرانی گذر کنیم.
 

سیستان‌ و بلوچستان در قله موج سوم

آمار سیستان‌ و بلوچستان در مقایسه با هفته پیش کمی متفاوت از دیگر نقاط کشور است. در شبانه‌روز گذشته ۶نفر در این استان به‌دلیل کرونا فوت کرده‎اند و ۲۷۰ بیمار جدید هم بستری شده‌اند که این آمار در مقایسه با هفته گذشته با ثبت یک مورد فوتی قابل‌توجه است. مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره این روند به همشهری می‎گوید: موج‎های کرونا همیشه دیرتر از سایر مناطق کشور به سیستان‌ و بلوچستان رسیده است. هم‌اکنون استان یک پیک از بقیه کشور عقب‌تر است و ما موج سوم را تجربه می‎کنیم. محمدهادی عباسی با بیان این که افزایش آمار بیماری در روزهای اخیر نتیجه ورود به قله پیک سوم است، اظهار می‌کند: معمولا قله ‎موج‎ها با افزایش آمار مواجه است. با این حال امیدواریم استان از این شرایط گذر کند و با کمک مردم موج جدیدی آغاز نشود.
 

توقف روند نزولی در بوشهر

قرمز شدن شهرهای دیر و کنگان در بوشهر و شناسایی مواردی از ویروس‌ جهش‎یافته هندی نگرانی‌ در مورد شرایط کرونا در این استان را بیشتر کرده، درحالی‌که آمار فوت بیماران نسبت به هفته گذشته هم بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره وضعیت استان به همشهری می‌گوید: خلاف انتظار ما آمار فوت بیماران کرونایی در بوشهر کمتر نشده است. میزان بستری‌ها نسبت به ۲هفته قبل کاهش یافته، اما این روند کاهشی متوقف شده و ثابت ‌ مانده است. از سوی دیگر گاهی این آمار در بعضی شهرها بالا می‌رود که نگران‌کننده است. بررسی‌های ما نشان داده بیماران فوت‌شده در گروه سنی سالمندان قرار دارند و به افزایش بستری‌ها در هفته‌های قبل مربوط می‌شوند. معمولا وقتی در یک‌بازه زمانی آمار بستری ناگهان افزایش پیدا می‌کند، چند هفته طول می‎کشد آمار فوت هم کاهش یابد. وی با بیان این که هم‌اکنون نگرانی اصلی در بوشهر استفاده مردم از وسایل سرمایشی در فضاهای دربسته است، می‎افزاید: این موضوع سال گذشته موجب افزایش بیماری در استان شد؛ گرچه درباره آن اطلاع‌رسانی بسیاری انجام شده، اما اگر شهروندان به آن توجه نکنند ممکن است باز هم دردسرساز شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه می‌دهد: از سوی دیگر ما استانی بندری هستیم و کشتی‎های متعدد خارجی که کارگران هندی هم در بین خدمه آنها هستند،  در بنادر ما توقف می‎کنند. راهکار ما انجام آزمایش‌های متعدد از کارگران این کشتی‎هاست که مرتب انجام می‌شود. کشمیری درباره ۲ شهر قرمز استان هم توضیح می‎دهد: کنگان دومین هفته وضعیت قرمز خود را سپری می‌کند و احتمالا هفته آینده از این شرایط خارج می‌شود، اما دیر همین هفته قرمز شده است و برای اظهارنظر درباره وضعیت آن باید منتظر آمار روزهای آینده باشیم.
 

آمار شکننده البرز

کرونا در البرز وضعیتی بینابین را سپری می‌کند. در شبانه روز گذشته در استان ۸ بیمار فوت و ۹۰ بیمار جدید بستری شده‌اند. گرچه نسبت به هفته گذشته در همین روز آمار بستری ۹ نفر کاهش یافته است، اما طی یکی، دو روز گذشته آمار کمتر بود و این یعنی البرز در مرز ثبات قرار دارد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: همچون دیگر نقاط کشور وضعیت کرونا در البرز هم بی‌ثبات و عامل اصلی آن هم رعایت نکردن پروتکل‌ها از سوی مردم است. توجه داشته باشیم که البرز استانی مواصلاتی است و همین رفت‌وآمد خودروها از استان‌های مختلف موجب بروز مشکلاتی می‌شود. جواد معظمی ادامه می‌دهد: تلاش علوم پزشکی البرز این است که وضعیت به نقطه ثبات برسد. هرچند به اعتقاد ما با توجه به شرایطی که جمعیت سیال و خودروهای عبوری به استان تحمیل می‎کنند، شرایط آماری آن‌قدر هم بد نیست.
 

افزایش آمار فوتی‎ ها در قم

آمار بیماران فوت‌شده قم در شبانه‌روز گذشته ۴ نفر بود. عددی که نسبت به روزهای گذشته ۲ برابر شده است. مدیرگروه آموزشی و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم ملاک بررسی وضعیت رنگ‌بندی استان‌ها را نه تعداد فوتی‌ها بلکه تعداد بستری‌ها و تست‌های مثبت که هر هفته بررسی می‌شود، می‌داند. محمدتقی سلطانی به همشهری می‌گوید: با وجود افزایش فوتی‎ ها نسبت به هفته گذشته، وضعیت ابتلا و موارد بدحال در استان کاهش یافته است.

***

وضعیت ثبات یا کاهش آمار کرونا در همه استان‌ها به تارمویی بسته است. آمارها نشان می‎دهند وضعیت مدام در نوسان است و در یک نقطه بند نمی‎شود. شرایط در هیچ نقطه‌ای از کشور عادی نیست و آمار فوتی یک‌نفر هم رعب ‎آور است، زیرا این فقط یک عدد نیست، جان آدمی است که می‌توانست هنوز باشد.

کد خبر 604808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha