دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
۰ نفر

کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی شاخص بورس طی چند روز متوالی مثبت می‌شود، نیاز دارد برای رسیدن به تعادل در برخی از نمادهای پرتراکنش، مدت کوتاهی استراحت کند.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد رمضان  در تشریح دلایل اصلی ریزش ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس، اظهار کرد: بازار سرمایه پس از گذراندن یک روند کاهشی که بیش از ۹ ماه به طول انجامید، سر انجام به دلیل چند عامل اصلی، کار خود را از اواخر هفته اول خرداد ۱۴۰۰ با روند صعودی آغاز کرد.

وی افزود: از آنجایی که برخی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه متاثر از نرخ ارز هستند با تغییر مثبت یا منفی در آن  سهام‌هایی همانند صنایع فلزی، پترو شیمی و غیره را تحت الشعاع خود قرار می‌دهند، از عوامل دیگری که باعث شد تا طی چند روز اخیر شاخص در یک روز حتی تا ۳۰ هزار واحد نیز رشد کند، برگزاری مجامع شرکت‌ها و گزارش رضایت بخش آن‌ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید توجه داشت که در شرایط فعلی آستانه تحمل بازار دیگر همانند سه ماهه نخست سال گذشته نیست که با یک خبر مثبت چند روز یا شاید چند هفته مثبت باقی بماند، به همین دلیل می‌توان همین چند روزی را که بازار تا حدودی مثبت شد، را به فال نیک گرفت.

رمضان گفت: اکنون رویه‌ بازار به نحوی شده است که وقتی یک مقدار روند شاخص  مثبت می‌شود، بیشتر سهامداران در صف فروش قرار می‌گیرند به سبب آنکه تا حدودی اطمینان خاطرها از میان رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص وقتی طی چند روز متوالی مثبت می‌شود نیاز دارد برای رسیدن به یک تعادل و عدم شکل گیری دوباره حباب در برخی از نمادهای پرتراکنش در یک بازه کوتاه مدت زمانی، استراحت کند.

رمضان در خصوص عملکرد حقوقی‌ها طی چند روز گذشته، بیان کرد: خرید و فروش عمده شرکت‌های سهامی که توسط حقوقی‌ها صورت می‌پذیرد عملا خودش یک سمت و سویی را به سهامداران خرد می‌دهد. سازمان بورس باید از سیاست نقدینگی شدیدی که در دست اشخاص و نهادهای حقوقی است کمی بکاهد تا در مواقعی که بازار دارد به روند تعادلی خود باز می‌گردد  اشخاص ذکر شده نتوانند با عرضه‌های آبشاری مانع آن شوند.

او بیان کرد: حقوقی‌ها اگر خرید و فروش درستی از یک سهم داشته باشند خودش به نوعی حمایت است، بنده مخالف فروش سهمی از جانب حقوقی‌ها نیستم، اما می‌گویم در چنین شرایطی باید کمی معقولانه‌تر عمل کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر سبقه معاملات در بازار مطالعه شود، آن چیز که عیان است، وقتی با تعطیلی مواجه هستیم سهامداران از چند روز قبل کمی عقب گرد می‌کنند چرا که بورس، بازاری است که مبنای آن تحلیل اطلاعات است.

رمضان تاکید کرد: باتوجه به این که چهار روز تعطیلی در پیش داریم، معاملات کمی روند کاهنده و گاهی با ثباتی را در پیش خواهند داشت.

کد خبر 604771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha