خرمشهر یکی از شهرهای جنوبی خوزستان است که در محل تلاقی رودخانه‌های اروند و کارون قرار دارد و با داشتن بیش از ۱۳۳ هزار نفر جمعیت با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بیکاری، محرومیت، چالش‌های شهری، آب و فاضلاب از مهم‌ترین مشکلات شهر است که بسیاری آن را نتیجه بازسازی‌ ناتمام بعد از جنگ تحمیلی معرفی می‌کنند.

خرمشهر

همشهری آنلاین-سیده زهرا عباسی:

فرماندار خرمشهر در گفت‌وگو با همشهری هم این موضوع را تایید می‌کند و با بیان اینکه رنج خرمشهر نتیجه انباشت مشکلات بعد از جنگ تحمیلی است، اظهار می‌کند: «در گذشته باید کارهایی برای خرمشهر انجام می‌شد که نشد و حالا با مسائل پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و راهبری مطلوب برای گره‌گشایی از امور مردم است.»

«محمد حیدری» با بیان اینکه مساله بیکاری در خرمشهر مثل همه مناطق کشور است و خاص این شهرستان نیست، می‌افزاید: «خرمشهر ظرفیت‌های خوبی برای اشتغال‌زایی دارد. برای مثال نیشکر میرزا کوچک خان جنگلی برای هزاران نفر اشتغال‌زایی کرده است یا شرکت نفت و گاز و چند میدان نفتی جوانان ما را جذب کرده‌اند. همچنین شهرک صنعتی خرمشهر یکی از قوی‌ترین شرکت‌های ایران است که بیش از ۷۰ درصد واحدهای تولیدی آن فعال هستند. صنعت رینگ سایپا یا خط تولید انواع پز و ای تی ام در خرمشهر هم از ظرفیت‌های جدید این شهرستان برای اشتغال‌زایی و توسعه است.»

او همچنین با بیان اینکه در پایانه مرزی خرمشهر و بارانداز خرمشهر هم صدها نفر مشغول به کار هستند، اظهار می‌کند: «امسال پروژه‌های مهم و کلیدی در خرمشهر کلنگ‌زنی شده است که هر کدام می‌تواند تعداد زیادی از افراد را مشغول به کار کند. امیدواریم در شرایط غیرکرونایی مرز شلمچه فعال و هزاران نفر مشغول به کار شوند. همچنین برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند گمرگ خرمشهر را فعال کند و رونق گرفتن این بندر علاوه بر اینکه سطح معیشت و بنیه اقتصادی مردم را تقویت می‌کند از آمار بیکاران خرمشهر و حتی استان کم خواهد کرد.»

بومی و غیربومی نداریم

فرماندار خرمشهر معتقد است رونق یک شهر می‌تواند منجر به رونق استان شود و حتی رونق اقتصادی برای کشور را به همراه داشته باشد. او نرخ رسمی بیکاری در خرمشهر را ۹ درصد اعلام می‌کند و می‌گوید: «خرمشهر ظرفیت‌های بی‌نظیری برای اشتغال‌زایی دارد که بخشی از آن‌ها فعال است و بخشی هم فعال خواهد شد. اما با فعال شدن این ظرفیت‌ها نمی‌توان انتظار داشت فقط اهالی شهرستان شاغل شوند. همه ایران یکپارچه است و اصطلاح بومی و غیربومی از دل قانون نیست. هرچند در مصوبه‌ای آمده است که جذب نیروی بومی در اولویت است، اما جذب نیروی بومی به منزله نفی سایر افراد نیست و اشتغال‌زایی باید برای همه باشد.»

حیدری با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری در همه ایران وجود دارد و صنایع و ظرفیت‌های اقتصادی همه مناطق از جمله خرمشهر قرار است برای رفع آن‌ها اقدام کنند، توضیح می‌دهد: «ماموریت صنایع کمک به تولید داخل، توسعه صادرات و جذب سرمایه‌گذاری و ارزآوری و ملی کردن صنعت است.   با این همه آمار خوبی داریم که نشان می‌دهد صنایع به مجموعه شهرداری و نهادهای فرهنگی ما کمک‌های قابل‌توجهی داشته‌اند و به مسئولیت اجتماعی‌شان پایبند بوده‌اند.»

هم‌پوشانی اداره‌های دولتی و منطقه آزاد

فرماندار خرمشهر در بخش دیگری از سخنان خود درباره عملکرد منطقه آزاد اروند در این شهرستان هم تاکید می‌کند که هم‌پوشانی خوبی بین مسئولیت‌های منطقه آزاد و اداره‌های دولتی وجود دارد و تداخل ماموریت یا موازی‌کاری که منتهی به بلاتکلیف ماندن مسائل و بروز مشکل برای مردم باشد را شاهد نیستیم.

او در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده درباره عملکرد منطقه آزاد تصریح می‌کند: «مساله منطقه آزاد با موضوع دستگاه‌های اجرایی در چارچوب قانون قابل حل و فصل است و سازمان منطقه آزاد کار خودش را انجام می‌دهد و دستگاه‌های اجرایی هم طبق قانون سرزمینی باید کار خود را انجام دهند. به اعتقاد من در خرمشهر تعامل دوجانبه بین مناطق آزاد و دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسانی به مردم تداوم دارد و بر اساس تفکیک وظیفه‌ای که وجود دارد مردم کارشان را پیگیری می‌کنند و جلو می‌برند. مشکلی از این نظر نداریم.»

کلنگ‌زنی ۴ پروژه عمرانی در خرمشهر

همان‌طور که فرماندار اشاره کرده بود به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، پروژه‌های خدماتی و عمرانی در این شهرستان کلنگ‌زنی شد.

آغاز عملیات پروژه ملی چهار بانده کردن جاده خرمشهر به اهواز با اعتباری به میزان ۳ هزار میلیارد ریال یکی از این پروژه‌ها بود. این پروژه با قراردادی سه‌جانبه میان دولت، سازمان منطقه آزاد اروند، وزارت راه و شهرسازی طی مدت ۳ سال و به طول ۱۲۰ کیلومتر اجرا می‌شود. همچنین این پروژه در مرحله نخست به طول ۲۰ کیلومتر و با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال به مدت ۳۰ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی، تجاری و اداری خرمشهر پروژه مهم دیگر بود که عملیات ساخت آن با همکاری بنیاد مستضعفان و مشارکت بخش خصوصی و با زیربنای ۱۴ هزار مترمربع در زمینی به مساحت ۴۸ هزار مترمربع آغاز شد.

این پروژه شامل ساخت ۲ برج ۱۰ طبقه، مجموعه فرهنگی سینما، رستوران و واحدهای تجاری و تفریحی است و مسئولان امیدوارند در آینده نزدیک با راه‌اندازی آن در مسیر ساحل کارون فرصت اشتغال برای صدها نفر در شهرستان خرمشهر فراهم شود.

آغاز عملیات پروژه آب‌رسانی به روستاهای شلمچه با اعتبار بیش از ۶۰ میلیارد ریال هم از دیگر طرح‌های کلنگ‌زنی شده است که مسئولان قول داده‌اند این پروژه با توجه به ضرورت آب‌رسانی به مواکب اربعین، پایانه مرزی و روستاهای مسیر شلمچه تا پایان تیر امسال به بهره‌برداری برسد.

آسفالت کوی محرزی از مناطق کم برخوردار خرمشهر، پارک ساحلی با اعتباری به میزان ۱۲۰ میلیارد ریال، افتتاح مدرسه و کلنگ‌زنی جامع مساکن مهر با مشارکت بخش خصوصی و مسکن و شهرسازی خرمشهر با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال هم از پروژه‌های شهری است که به مناسبت سالروز آزادسازی کلنگ‌زنی شدند.

کد خبر 604626

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha