سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود به سولات خبرنگاران در خصوص موضوع دوستی ایران با ملت اسرائیل، میانجی‌گری ترکیه در موضوع هسته‌ای ایران و مسائل دیگری خارجی پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، حسن قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره طرح موضوع دوستی ایران با ملت اسرائیل گفت : موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی امری اجماعی است و در این اجماع همه مسئولان یکپارچه و هم نظر هستند. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سفر قریب الوقوع رییس جمهوری به ترکیه نیز گفت : آقای احمدی نژاد روز پنج شنبه و بنا به دعوت رسمی عبدالله گل، به ترکیه سفر می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: انعکاس گسترده آن در رسانه‌ها و واکنش ها به آن بیانگر اهمیت این سفر در بحث‌های دوجانبه و منطقه‌ای است .

قشقاوی با بیان اینکه ارتباط بین دو کشور دوست، همسایه و مسلمان ایران و ترکیه رو به گسترش است، تصریح کرد که طرفین تصمیم جدی برای گسترش روابط دارند و در آینده شاهد جهش محسوسی در روابط فیمابین به ویژه در زمینه اقتصادی خواهیم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه ترکیه در این سفر نقش میانجی‌گر را در موضوع هسته ای ایران ایفا خواهد کرد، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: در این سفر پرداختن طرفین به بحث‌های دوجانبه در اولویت است، اولویت بعدی مربوط به بحث‌های منطقه ای است و دیگر مسایل مبتلا به دو کشور از جمله موضوع هسته‌ای ایران نیز ممکن است مورد بحث و بررسی قرار گیرد اما این به معنی میانجی گری ترکیه نیست .

خبرنگاری درباره اینکه آیا مقصد مشخص احمدی نژاد در ترکیه "آنکارا است یا استانبول "، پرسید. قشقاوی در پاسخ، با اشاره به حاشیه سازی‌های برخی رسانه ها در این خصوص و تاکید بر اینکه این حاشیه سازی‌ها هیچ تاثیری در اهمیت سفر نخواهد داشت گفت: در ایام ماه آگوست معمولا مسئولان ترکیه در استانبول هستند و هیچ مشکلی حاشیه‌ای وجود ندارد.

یکی دیگر از خبرنگاران به اظهارات اخیر رئیس جمهوری در جمع سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور مبنی بر تحول در دستگاه دیپلماسی اشاره کرد و خواستار توضیح قشقاوی در این باره شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اگر به مجموع صحبت‌های رئیس جمهوری توجه کنید، ایشان از وزارت خارجه ابراز رضایت کردند و البته طبیعی است که در بستر رشد و پیشرفت باید یک سری تحولات کیفی و کمی انجام شود.

در ادامه این نشست، خبرنگاری درباره طولانی‌تر شدن دوره حبس تعدادی از زائران ایران در عراق از حد قانونی 6 ماهه پرسید.

قشقاوی در پاسخ به این سوال، با بیان اینکه توصیه دستگاه های ذیربط کشور به هموطنان همواره این بوده که از سفر غیرقانی به عتبات عالیات پرهیز کنند، گفت: زمان بازداشت برخی زائران ایرانی عتبات عالیات از حد قانونی فراتر رفته و موجب نگرانی خانواده هایشان شده است و بطور جدی از عراق انتظار داریم که هر چه زودتر اسباب آزادی آنها را فراهم کند.

وی ضمن تاکید مجدد بر ضرورت انجام این گونه سفرها طی روند قانونی اظهار داشت: وزارت خارجه پیگیر قضیه افراد بازداشت شده است و امیدواریم این هموطنان هرچه زود‌تر‌ آزاد شوند.

یکی دیگر از سوال‌هایی که در این نشست خبری مطرح شد، مربوط به برنامه سفر "برهم صالح " به تهران بود که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: برهم صالح طبق روال عادی رفت و آمدهای مسئولان کشورهای همسایه، سفری به تهران خواهد داشت و ایران آماده است در جهت شکوفایی و رفاه همه مردم عراق در تمام بخش‌های این کشور کمک کند.
وی با بیان اینکه حجم فراوانی از موضوعات برای مذاکره وجود دارد، اظهار داشت که سفر برهم صالح به تهران گام خوبی برای ارتقای روابط دو جانبه خواهد بود.

قشقاوی در ابتدای این نشست خبری به سمینار جاری روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و دیدار آنان با مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری ، رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت که در طول این سمینار دو هفته‌ای برنامه‌هایی نیز برای روسای نمایندگی‌ها و سرکنسول‌ها برای بازدید از مراکز مختلف صنعتی و تولید کشور تدارک دیده شده است .

وی با بیان اینکه در این سمینار به بحث‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته می‌شود، آن را سمیناری پربار دانست. سخنگوی وزارت خارجه همچنین از گردهمایی همسران و خانواده های سفرا در کنار سمینار دو هفته تهران خبر داد.

قشقاوی همچنین سفر جاری رئیس جمهوری الجزایر به تهران را پربار ارزیابی کرد و گفت که این سفر با هدف گسترش روابط دوجانبه و در پاسخ به سفر سال گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران به الجزایر صورت گرفته است.

کد خبر 60462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز