سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز سه شنبه 22 مرداد از طراحی و تولید شناور رادارگریز و زیردریایی هوشمند بدون سرنشین با کنترل از راه دور خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مصطفی محمد نجار در نشست خبری با خبرنگاران که در آستانه هفته دولت برگزار شد، با بیان این که متخصصان اقتدارآفرین کشور در بخش دریایی موفق شدند این دو محصول را طراحی و تولید کنند، گفت: توانمندی‌های کشور در حوزه دریایی با تولید این دو محصول به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

راهبرد دفاعی ایران، آرامش و مقابله با تهدیدات

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه گفت:‌ راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران، امنیت سازی از طریق ایجاد صلح و ثبات و آرامش و مقابله با تهدیدات است.

سردار سرتیپ مصطفی محمدنجار افزود: سیاست این وزارتخانه برای نیل به خودکفایی تسلیحاتی در بخش سخت افزاری، دستیابی به دانش، انتقال فناوری و خلق فناوری‌های جدید است.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از فعالیت‌های وزارت دفاع دارای ماهیت نرم است که تحرک دیپلماسی دفاعی، رسانه‌ای و تعامل موثر با قوای سه گانه در داخل در این چارچوب ارزیابی می‌شود و هر دو بخش بازدارندگی سخت افزاری و نرم افزاری دارای نقش مکمل هستند.

سرتیپ محمدنجار به تلاش وزارت دفاع با تکیه بر اصل نوآوری و ایجاد پیوند بین صنایع نظامی، صنایع خدماتی و دیپلماسی دفاعی اشاره و خاطرنشان کرد: زمینه لازم برای ارتقای حداکثر توان دفاعی ملی کشور فراهم شده است و امروز با افتخار می‌گوییم که قادر به تامین بخش قابل توجهی از نیازهای راهبردی نیروهای مسلح از طریق منابع داخلی هستیم.

وی به اقتدار دفاعی و توان بازدارندگی از طریق بومی سازی محصولات مهم نظامی اشاره کرد و افزود:‌ در بخش پدافند هوایی، موشک دوش پرتاب، سامانه‌های کنترل آتش و کشف رادار، موشک‌های ارتفاع متوسط، افزایش ظرفیت گلوله‌های ضدهوایی و سامانه‌های ضدکروز تولید شده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در بخش موشکی انواع راکت با بردهای مختلف، موشک‌های دوربرد زمین به زمین، موشک هدایت شونده لیزری، موشک حمل ماهواره و انواع ضدزره طراحی و تولید شده است.

سرتیپ محمدنجار افزود:‌ در بخش دریایی، طراحی و ساخت سونار کف خواب، لندینگ کرافت، انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی، ناوچه های موشک انداز، ناوشکن و سامانه کروز دریایی و در بخش زمینی بمب هدایت شونده، انواع مهمات (ضدهوایی، توپخانه‌ای و دریایی) با کالیبرهای مختلف، طراحی و تولید مهمات هوشمند، کلاه و جلیقه‌های ضدگلوله، انواع مسلسل و سلاح‌های انفرادی، تک تیرانداز، توپخانه‌ای و زرهی و طراحی و ساخت نارنجک انداز اتوماتیک طراحی و تولید شده است.

وی گفت:‌ در بخش هوایی طراحی و ساخت انواع پهپاد، تولید صنعتی توپ‌های هوایی، طراحی بالگرد ملی، تولید هواپیماهای ایران 140 دریایی و تاکتیکی، تولید هواپیماهای جنگنده و ساخت ملخ کامپوزیت برای بالگرد و در بخش رادار و جنگال طراحی رادار بدون انتشار، ردیاب الکترواپتیکی، رادار کشف کروز، رادار موج میلی متری، طراحی و تولید انبوه بی‌سیم‌های مختلف، طراحی شبکه ارتباط داده‌ای (دیتالینک)، طراحی تجهیزات تاکتیکی فیبر نوری صحرایی، طراحی و تولید رادار VHF صورت گرفته است.

سرتیپ محمد نجار تصریح کرد: طرح‌های خاتمه یافته توسعه‌ای و سرمایه گذاری و طرح‌های خاتمه یافته تحقیقاتی وزارت دفاع به ترتیب 100 و 74 درصد رشد نشان می‌دهد.

پاکسازی اراضی آلوده به مین در 5 استان

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از رشد 503 درصدی پاکسازی اراضی آلوده به مین در سه سال اول فعالیت دولت نهم و در مقایسه با مدت مشابه گذشته در 5 استان کشور خبر داد.

سردار سرتیپ مصطفی محمدنجار با اشاره به فعالیت‌های این وزارتخانه در بخش پشتیبانی عمرانی و حقوقی گفت: ایجاد ساز و کار مناسب برای انتقال 11 پادگان و پایگاه نظامی از شهرها، حل و فصل 14 پرونده در قراردادها و دعاوی بین المللی، حل و فصل قراردادها و دعاوی خارجی و مطالعه و اجرای طرح‌های مهم پدافند غیرعامل از اقدامات وزارت دفاع در سه سال گذشته بوده است.

وی افزود : در این مدت ‌در بخش حوزه هوایی و پدافند هوایی، طراحی و ساخت توپ ضدهوایی 35 میلی متری و سامانه‌های ردیابی و کنترل آتش بدون انتشار، راه اندازی خط تولید سامانه ردگیری الکترواپتیکی پدافند هوایی، زمینی و دریایی و طراحی و ساخت بومی توپ ضدهوایی کم ارتفاع صورت گرفته است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت خودروی تاکتیکی سه چهارم تن سفیر، طراحی و ساخت موتور چهار سیلندر لیزری، طراحی و ساخت سلاح زاویه زن با قابلیت شلیک از پشت موانع، طراحی و ساخت گلوله ضدزره غدیر با قابلیت نفوذ در زره‌های واکنشی از دیگر اقدامات این وزارتخانه در بخش زمینی بوده است.

سرتیپ محمدنجار اضافه کرد:‌ در بخش دریایی نیز طراحی و ساخت شناور موشک انداز و اژدرافکن کلاس ذوالفقار و در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اقداماتی مانند اجرای مرحله اول سیستم عامل ویژه نیروهای مسلح، تولید نسخه آزمایشی GIS عمومی، طراحی سامانه اطلاعات فرماندهی در سطح گردان و لشکر، طراحی باشگاه مکانیزه لشکر، اجرای طرح سدار، سیستم دفاعی امنیتی رایانه‌ای و اجرای سامانه حفاظت اطلاعات رایانه‌ای صورت گرفته است.

کد خبر 60452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز