مردم ساکن استان قم در اوج تورم کمترین فشار افزایش قیمت‌ها را تجربه می‌کنند، در حالی‌ که مردم مرزنشین، به‌ویژه در غرب ایران، با بالاترین فشار تورمی مواجه هستند.

بازار قم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، این روایت رسمی مرکز آمار ایران است که نشان می‌دهد؛ بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام به میزان ۵۵.۷ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با درجه فشار ٤١.٦ درصد، در اردیبهشت‌ماه امسال بوده است.

افزون بر این، بیشترین نرخ تورم ۱۲‌ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰، مربوط به استان کردستان با ٤٦.٢ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ٣٧.٥ درصد است. البته مرکز آمار اعلام کرده، در دومین ‌ماه سال بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان هرمزگان با ٣.٩ درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کرمانشاه با یک‌دهم درصد و بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه نیز مربوط به استان‌های همدان و اردبیل با ۳/۰ درصد کاهش است.

جغرافیات تورم در شهرها

داده‌های مرکز آمار ایران آهنگ سرعت رشد تورم ماهانه در اردیبهشت را ۷/۰ درصد نشان می‌دهد درحالی‌که بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان با ٣.۴ درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های لرستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی با یک‌دهم‌درصد می‌شود و یشترین کاهش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با ۳/۰ درصد کاهش به ثبت رسیده است.

تنها نهاد رسمی آماری کشور می‌گوید: در اردیبهشت‌ ماه ١۴٠٠ درصد تغییر شاخص کل نسبت به‌ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۴۶.١ درصد برآورد شده که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان زنجان به میزان ۵۵.٧ درصد بوده و دوباره این شهرنشینان استان قم هستند که کمترین میزان نرخ تورم نقطه‌ای به میزان ۴۱.۵ درصد را تحمل کرده‌اند. همچنان که نرخ تورم ۱۲‌ ماه منتهی به اردیبهشت‌ ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای شهری به عدد ۴٠.۵ درصد رسیده که بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان کردستان به میزان ۴۶درصد و کمترین آن مربوط به استان قم به اندازه ۳۷.۴ درصد ثبت شده است. 

شکاف تورمی روستاهای قم و ایلام

سرعت رشد تورم در مناطق روستایی ایران در اردیبهشتی که زود گذشته فقط ۷درصد بوده ولیکن خانوارهای روستایی شاهد سرعت ۵ درصدی رشد قیمت‌ها در یک‌ماه بوده‌اند درحالی‌که ماشین تورم در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد با سرعت ماهانه ۲/۰ درصد به حرکت خود ادامه داده که هرچه میزان سرعت ماهانه ماشین تورم کمتر باشد، جای امیدواری را برای نجات مردم از تله فقر و افتادن زیر چرخ‌های تورم تقویت می‌کند. به‌ویژه این که بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه در خانوارهای روستایی استان همدان به میزان ۹/۰ درصد به ثبت رسیده است.

این گزارش می‌افزاید؛ درحالی‌که نرخ تورم نقطه‌ای در مناطق روستایی ایران، در اردیبهشت امسال، ۵۱ درصد بوده، خانوارهای روستایی ساکن استان ایلام با تورم نقطه‌ای ۵۹ درصد مواجه شده‌اند و نظاره‌گر بودند که چگونه نرخ تورم نقطه به نقطه در روستاهای استان قم تنها ۴۳ درصد بوده است. البته مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای روستایی را ۴۳.۲ درصد برآورد کرده است. بیشترین نرخ تورم ۱۲‌ ماه مربوط به استان همدان (۴٩.۴ درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و گیلان (٣٨.٣ درصد) است.

ترین‌های تورم استانی

۱۸ استان کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، همدان، ایلام، آذربایجان شرقی، فارس، زنجان، گلستان، لرستان، هرمزگان، خوزستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، اردبیل و سیستان و بلوچستان به‌ترتیب بالاترین نرخ تورم فراتر از نرخ تورم ۱۲‌ ماه منتهی به اردیبهشت را در کل کشور تجربه کرده‌اند.

استان‌هایی که نرخ تورم بالاتر از نرخ تورم نقاط شهری ایران را در اردیبهشت‌ماه تحمل کرده‌اند هم شامل کردستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، آذربایجان‌شرقی، ایلام، خراسان‌شمالی، گلستان، زنجان، همدان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس، کرمان، هرمزگان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و قزوین می‌شوند. ساکنان روستاهای استان‌های همدان، کرمانشاه، یزد، فارس، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، بوشهر، کردستان، لرستان، اردبیل، ایلام، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و زنجان هم به‌ترتیب بیشترین فشار تورم سالانه را، حتی بالاتر از فشار تورم کل کشور، شاهد بوده‌اند. 

این ۱۸ استان بالاترین نرخ تورم را تحمل کرده‌اند |  کمترین فشار تورم روی شهروندان قم

کد خبر 604264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha