دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گروه موسیقی آبرنگ در ساعت 21 روزهای 24 تا 26 مرداد در فرهنگسرای ارسباران به اجرای قطعاتی از موسیقی تلفیقی خواهد پرداخت

به گزارش همشهری آنلاین این گروه که از آن به عنوان یگ گروه جاز تلفیقی یاد می‌شود سال گذشته درهفته موسیقی معاصر و یک بار هم در کاخ نیاوران روی صحنه رفته‌بود.

قطعات اجرایی در این کنسرت از ساخته ‌های تازه این گروه به همراه دو قطعه از ساخته‌های قدیمی - «علفزار» و «چوپان» - خواهد بود.

«ماهان میرعرب» نوازنده، آهنگساز و سرپرست گروه با اشاره به کنسرت سال گذشته گروه گفت: «در کنسرت سال گذشته در کاخ نیاوران بیشتر به سوی موسیقی جاز استاندارد حرکت کردیم. اما در کنسرت آخرهفته کار‌ها بیشتر سمت و سوی تلفیقی دارند و اکثر کارها از ساخته‌های جدید اعضا گروه است.»

او درباره‌ی انگیزه‌ و زمینه‌های موسیقی جازتلفیقی در گروه‌ آبرنگ گفت: «من و دارا دارایی زمانی عضو گروه «ایجاز» بودیم که در آنجا گاهی کار‌های ترکی متل آثار «واقف مصطفی‌زاده» را بازسازی می‌کردیم. این ایده از همان‌جا شروع شد؛ به شکلی که در کار‌های اولیه آبرنگ هم بیشتر از موسیقی آذربایجان و ترکمن‌ها استفاده می‌شد. اما در کنسرت پیش رو این تلفیق بین موسیقی جز و موسیقی مقامی کردستان، خراسان، بوشهر و بلوچستان انجام شده است. البته در بعضی از موارد مثل کار‌هایی که «حمزه یگانه» ساخته است، سراغ موسیقی ردیفی هم رفته‌ایم. یکی از کارهای ایشان بر اساس دستگاه همایون و یکی هم بر اساس دستگاه چهارگاه ساخته شده است.

سرپرست گروه آبرنگ درباره‌ی گسترش ایده تلفیق در این گروه و استفاده ار ساز‌های ایرانی گفت: «پیشتر این کار را کرده‌ایم و در اجرای هفته موسقی معاصر «حبیب مفتاح بوشهری» با نوازندگی ساز‌های کوبه‌ای بوشهری و جنوبی در کنار گروه بود. اما این ایده بستگی به این دارد که نوازندگان هم بتوانند با موسیقی آبرنگ کنار بیایند. این انعطاف از سوی ما وجود دارد. ولی اکثر نوازندگان موسیقی سنتی و مقامی روی کار خود تعصب دارند و خیلی با فضا‌های تلفیقی راحت نیستند. شاید نمی‌خواهند اصالتشان از بین برود.».

اعضای گروه آبرنگ برای این  اجرا عبارتند از: «دارا دارایی» (گیتار بیس و آهنگساز)، «حمزه یگانه» (کیبورد، پیانو)، «ماهان میرعرب» (گیتار)، «امین طاهری» (درام) که از پنجشنبه تا شنبه (24 تا 26) ساعت 21 در فرهنگسرای هنر روی صحنه خواهند رفت

کد خبر 60391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز